RetailMediaOne en Motivaction meten merkkracht van retailmedia
- Media
- 31 aug 2023 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikRetailMarketingcommunicatie
- 31 aug 2023 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
RetailMedia.One en Motivaction kondigen een strategische samenwerking aan. Motivaction gaat de campagne-effect metingen verzorgen van campagnes op het RetailMedia.One platform. Daarnaast zal RetailMedia.One landelijke winkeltraffic-data actief gaan gebruiken.
We stellen Marcel Vogels, partner bij RetailMedia.One, vier vragen over de nieuwe samenwerking en het meetinstrument.
Wat is het kernidee?
'Een gevalideerd meetinstrument is ontwikkeld waarmee het bereik, de contactintensiteit en de (merk)effecten van verschillende retail mediacampagnes op een transparante en uniforme wijze wordt vastgesteld. Bijzonder is dat de synergie van retail media met andere media-inzet hierin wordt meegenomen. Iedere campagne op RetailMedia.One wordt standaard voorzien van zo’n uniforme (effect)meting.'
Wat is de concrete invulling?
'Door samen te werken op effectiviteitsbepaling streeft RetailMedia.One drie doelen na. Op de eerste plaats wil RetailMedia.One een onafhankelijk en transparant inzicht bieden in de merk-effecten van campagnes met retail media in de mix. Op de tweede plaats wil RetailMedia.One de trackingresultaten met behulp van AI gaan gebruiken voor automatische platform optimalisaties. Op de derde plaats wordt alle data opgeslagen in het Meta Data Universe (MDU, red.). Het MDU biedt daarmee een direct benaderbare omgeving voor allerlei (landelijke) vraagstukken binnen het omni-channel retail media domein.'
Wat is er nog meer nieuw aan?
'Met de recente overname van RMC door Motivaction heeft RetailMedia.One nu ook de beschikking over essentiële traffic data van fysieke winkels en winkelstraten in Nederland. Pieter-Paul Verheggen van Motivaction zegt hierover: “We hebben RetailMedia.One vroeg op de hoogte gesteld van onze overnameplannen van RMC en de extra mogelijkheden die dit biedt voor het bepalen van de effectiviteit van de retail media-mix. Marcel zag direct de potentie. Deze potentie wordt nu omgezet in concrete oplossingen".'
Waarom kozen jullie voor Motivaction?
'Motivaction is in Nederland een betrouwbare en onafhankelijke leverancier van gevalideerde en e-privacy compliant onderzoeksoplossingen. Verder is Motivaction actief op het gebied van innovaties in het communicatie-onderzoek en beschikt het over alle relevante ISO-certificeringen, normeringen en keurmerken. In mijn vorige rol als oprichter van MeMo2 heb ik meer dan een decennium samengewerkt met Motivaction. Dat doe je alleen als je echt overtuigd bent van de kwaliteit.'
(PvWK)
Meer info staat hier.
Speciaal dossier over retailmedie: bestel hier MT11/12 2023 met 24 pagina's updates, interviews en insights over retailmedia (zomereditie, print).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- RetailMediaOne
- onderzoek
- retailmedia
- AI
- Pieter-Paul Verheggen
- Motivaction
- Marcel Vogels
- meetinstrument
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

