Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders

- Media
- 20 mrt 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikMarketingOnderzoek
- 20 mrt 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Procter & Gamble (P&G) voert, na jaren onder de ‘grote drie’ Albert Heijn, A.S. Watson (onder andere Kruidvat) en Unilever te hebben gestaan, de Top-100 Adverteerders 2023 aan, zoals deze week gepubliceerd in MarketingTribune-magazine in samenwerking met Nielsen. Hier de Top 15.
P&G is opgericht in 1837 door William Procter en James Gamble in Cincinnati, Ohio en geldt als multinational in fast moving consumer goods. Kaarsenmaker Procter en zeepmaker Gamble emigreerden beiden vanuit het VK naar de VS. In Cincinnati ontmoetten ze elkaar toen ze trouwden met de zussen Olivia en Elizabeth Norris. Schoonvader Alexander Norris overtuigde hen om zakenpartners te worden. Dat lukte en in 1837 werd Procter & Gamble opgericht. Hierboven een van hun eerste winkels. In 1858 bereikten de verkopen een hoogte van 1 miljoen dollar. Destijds werkten er ongeveer 80 mensen voor Procter, zoals het bedrijf door (ex-)werknemers wordt genoemd.
Marketinglessen uit P&G-bijbels
P&G Nederland liet voor het eerst prominent als merk van zich horen in 1999 als SAN-winnaar met de corporate campagne 'Create a storm' om personeel te werven. Deze ‘vlinder’-campagne werd in de jaren erna succesvol multimediaal in heel Europa en Azië uitgerold.
Procter genoot voordien landelijk meer bekendheid vanwege het merkportfolio, bestaand uit tien categorieën georganiseerd in vijf operationele sectoren, waarin anno 2024 grote namen als Tide, Oral-B, Dreft, Olay en Gillette prijken. Oud-Procterianen als Alfred Levi (later 3MO, AH, Effie-hoofdjury), Henriette van Swinderen (Schoonenberg, T-Mobile, BvA), Frans Jan Burkens (KCO, ABN Amro, Whiffle, Stayokay), Niels Onkenhout (Staatsloterij Nederlandse Loterij) en Hanneke Faber (Unilever, Oracle) duiken overal op en nemen hun marketinglessen uit de P&G-bijbels mee. Het bedrijf geldt nog steeds als topplek om het vak hands on en via interne opleidingen tot in de finesses te leren.
Luieromzet
Anno 2023 was internationaal een uitdaging voor Procter door het dalende Amerikaanse geboortecijfer, ‘en dat is lastig voor een bedrijfstak waarin de jaarlijkse luieromzet van 5,9 miljard dollar bijna een soort lijfrente was geworden’, stellen FD en persbureau Bloomberg (26/2/’24) vast. Procter beantwoordt de krimpende markt met innovaties, waardoor het ‘haast zonde wordt om de Pampers weg te gooien’, maar waardoor ze ook duurder worden in een door inflatie geteisterde markt. Natuurlijk bestrijkt Procter meerdere markten dan in de VS en meerdere landen, waarop innovaties juist zorgen voor nieuwe groei. Denk bijvoorbeeld aan Ariel All-In-1 dat in Europa tegenwoordig duurzaam verpakt wordt in een kartonnen doos, maar, belangrijker nog, door aangepaste technologie uitstekend schoonwast, ook in koud water en dat tikt aan bij de huidige energieprijzen: een typische, slimme Procter-consumer insight.
In heel het boekjaar 2023 bedroeg de omzet 82,0 miljard dollar, meldt Beleggen.nl. Voor het nieuwe boekjaar 2024 rekent P&G op een omzet die met 3 tot 4 procent stijgt.
In de Top-100 Adverteerders stijgt P&G nu van plek 7 naar nummer 1, met een totaalbudget van 136,3 miljoen euro voor de share of voice in Nederland gemeten in 2023, exclusief social media. Meer weten? Reserveer hier uw eigen exemplaar (o.v.v. MT04/'24) met het totaaloverzicht en de analyse van de Top-100 Adverteerders 2023, niet voor niets het meest nabestelde nummer van het jaar.
(PvWK, beeld: corporate P&G)
- Bekijk hier de oercampagne ‘Create a storm’ (bron: Luerzers Archive)
- Via deze link vind je het P&G merkportfolio (bron: P&G)
- Lees ook: [column] Brandr 14: Merkmanagement (Giep Franzen over P&G)
TOP 15 uit MarketingTribune/Nielsen Top 100 Adverteerders 2023
copyright: MarketingTribune - bedragen in miljoenen euro - NL market
(Bronvermelding: Top 15 uit MarketingTribune/Nielsen Top 100 Adverteerders 2023)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Top 100 Adverteerders
- chaos theorie
- Tide
- Procter
- MarketingTribune
- Latchkov&Levi
- Dreft
- Pampers Gillette
- P&G
- fmcg
- SAN
- Nielsen
- Oral-B
- vlinder
- leerschool
- Ariel
- creatie
- Olay
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hema en Kika grote winnaars Ster Gouden Loeki 2024
- KPN lanceert iconische telefoons geïnspireerd door Netflix hits
- [onderzoek] 'Gaming krachtig medium binnen...
- Screenforce lanceert SpotDeli: centraal platform voor...
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
- Mediatrends: online mediaconsumptie blijft groeien
Laatste Nieuws
- José Rozenbroek nieuwe... 24-03-2025
- Hema en Kika grote winnaars Ster... 21-03-2025
- Screenforce lanceert SpotDeli:... 19-03-2025
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes... 19-03-2025
- KPN lanceert iconische telefoons... 18-03-2025
- [onderzoek] 'Gaming krachtig medium... 17-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center