Luistercijfers: 538 loopt in op Radio 2

Luistercijfers: 538 loopt in op Radio 2
  • Media
  • 30 jul 2019 @ 12:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekBereikLuistercijfersRadio

NPO Radio 2 blijft marktleider, maar de concurrentie boekt ook winst: zo scoorden de vier radiozenders van Talpa Network dit eerste halfjaar een record-bereik van 42,6 procent in de doelgroep 20-49 jaar, met name dankzij Radio 538. Ook andere radio-bedrijven claimen groei op basis van de NLO-cijfers over mei en juni.

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode mei/juni 2019 zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef door GfK van 7.573 respondenten van tien jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 28 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting NLO.

Traditiegetrouw komen radiobedrijven direct na de bekendmaking van de tweemaandelijkse NLO-cijfers met hun eigen interpretatie van de verschuivende marktaandelen. Zo laat Talpa Radio dus weten dat de eigen zenders 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica 'nog nooit gezamenlijk zo sterk waren na de eerste helft van het nieuwe jaar'. Vorig jaar haalden de zenders samen nog een marktaandeel van 40 procent over het eerste half jaar.

Ondanks dit gejubel is het opvallend dat drie van de vier Talpa-zenders ten opzichte van de meting van een maand eerder juist marktaandeel inleverden. Alleen Radio 538 groeide en verstevigde daarmee zijn tweede plaats qua marktaandeel (11,5%), na NPO Radio 2, dat nog altijd goed is voor 12 procent.

Talpa vernieuwt programmering

Marc Adriani, radio-directeur van Talpa Network: '538, Radio 10, Veronica en Sky Radio hebben een uitzonderlijk goed eerste halfjaar neergezet. Begin dit jaar zijn we gestart met een nieuwe ochtendshow op 538 en een nieuwe middagshow bij Veronica (Wilfed Genee's Veronica Inside, red.), van deze mooie halfjaarcijfers hadden we toen alleen kunnen dromen. We hebben het volste vertrouwen dat we dit in een stijgende lijn kunnen voortzetten.'

De 538 Ochtendshow met Frank Dane ging op 2 januari van start en is na een half jaar nog altijd nummer één met 20,4 procent marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Ook De Coen en Sander Show heeft het grootste marktaandeel in deze doelgroep. De middagshow steeg in één jaar tijd naar 17,4%.

Radio 10 is, ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar, gegroeid van 1,7 miljoen luisteraars naar ruim 2,1 miljoen. Het bereik van de zender stijgt hiermee in één jaar tijd met bijna een kwart. Gerard Ekdom heeft in de doelgroep 30-59 jaar het marktaandeel van de ochtendshow met 59% laten groeien naar 12,7%.

SLAM en 100% NL groeien

Ook dance-station SLAM laat opnieuw een stijging zien in de luistercijfers. Al drie metingen op rij maakt het radiostation een groei door in marktaandeel. De zender wint terrein bij mannelijke luisteraars in de leeftijdscategorie 20-34, zij zijn fors langer gaan luisteren. De gemiddelde luistertijd steeg van 1 uur en 49 minuten per dag vorig jaar naar 2 uur en 46 minuten in de meest recente meting. Dat is een groei van maar liefst 52 procent. Daarmee staat het marktaandeel in deze specifieke doelgroep op 3,7 procent.  

Anton van Lieshout, station director SLAM: 'Wij bieden de lekkerste playlist wanneer de zon begint te schijnen en het festivalseizoen van start gaat. We hebben de afgelopen periode kritisch gekeken naar onze playlist en deze aangescherpt. Met weinig gelul en een gevarieerde muziekmix is SLAM de lekkerste zender voor op de werkvloer.'

Een andere verrassende groeier is 100% NL, dat qua marktaandeel van 2,9 naar 3,4 procent steeg ten opzichte van april/mei 2019. Deze groei is volgens de zender met name terug te zien bij jonge vrouwen in de leeftijd 20-34 jaar. In die doelgroep maakt de zender een groei door van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 5,8 procent. Met 64 procent vrouwelijke luisteraars claimt 100% NL het meest vrouwelijke radiostation van Nederland te zijn.   

Martijn Zuurveen, station-director van 100% NL: 'De Nederlandse muziek zit al een tijdje in de lift. Artiesten als Maan, Nielson, Davina Michelle en Suzan & Freek zijn ongekend populair en scoren hit na hit, dat zien we terug in de luistercijfers.'

Open het cijferoverzicht van NLO in een nieuw scherm om het in groter formaat te bekijken.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken