[onderzoek] Advertentiecookies blijken overbodig
- Media
- 5 jun 2020 @ 10:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BereikNichemarketing
- 5 jun 2020 @ 10:13
- Peter van Woensel Kooy
Asjemenou! De Ster toont in nieuw onderzoek aan dat advertentiecookies, die vaak samen met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien, overbodig zijn.
Campagnes die zonder deze cookies zijn ingezet presteren in het onderzoek net zo goed of zelfs beter dan campagnes die met cookies zijn geplaatst.
Koekjes niet nodig
Afgelopen maanden onderzocht Ster de effecten van campagnes van grote merken die werden ingezet met en zonder cookies. Hierbij werd, naast het eigen Ster-netwerk, ook gekeken naar data van daarbuiten die werden aangeleverd door de merken die meededen aan het onderzoek. In het onderzoek werd met name gekeken naar het gedrag op de site naar aanleiding van een klik op de campagne.
Uit de resultaten blijkt dat de campagnes zonder cookies vergelijkbaar scoren op variabelen zoals het aantal bezoekers dat aankomt op de website en het aantal keer dat zij doorklikken naar andere pagina’s. Ook wat betreft conversie scoren de campagnes even goed.
Dit is goed nieuws voor merken én consumenten: merken bereiken dezelfde campagneresultaten, terwijl de privacy van de consumenten beter beschermd wordt, een win-winsituatie dus.
Ster gestopt met cookies
Sinds begin 2020 is Ster als eerste exploitant in Nederland gestopt met het plaatsen van cookies voor advertentiedoeleinden. Deze keuze is gemaakt om de privacy van de bezoeker te beschermen. Daarnaast beperken ook grote browsers als Safari en FireFox – en in 2021 ook Chrome – het gebruik van de cookies, waardoor adverteren op basis van persoonlijke gegevens in de toekomst wellicht niet langer mogelijk zal zijn.
‘Nu blijkt dat je ook zonder advertentiecookies de gewenste resultaten kan behalen, is er geen enkele reden meer om vast te houden aan de persoonlijke data van bezoekers voor advertentiedoeleinden’, aldus Tom van Bentheim, teammanager online bij Ster. ‘Deze resultaten laten zien dat merken een cookieloze toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan.’
Relevant adverteren
Om de relevantie die de gepersonaliseerde advertenties vaak met zich meebrengen toch te kunnen bieden, heeft Ster een specifiekere manier van adverteren op basis van context ontwikkeld. Om advertenties te plaatsen bij een geïnteresseerde doelgroep kijkt Ster naar de exacte inhoud van een webpagina of online video door bijvoorbeeld de tekst van een artikel, een programmabeschrijving, aanwezige gasten en/of de Teletekstondertiteling te analyseren.
(PvWK, beeld: via Ster van Raw Pixel)
Het hele onderzoek is voor volgers van MarketingTribune hier kosteloos en vrijblijvend aan te vragen.
Over Ster
'Ster is al 55 jaar een professionele partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd op de televisie- en radiozenders en de online kanalen van de publieke omroep, levert kwaliteit voor de adverteerder en zendt reclame uit met respect voor het Nederlands publiek.'
(bron: Ster)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- De Ster toont in nieuw onderzoek aan dat advertentiecookies
- die vaak samen met online advertenties geplaatst worden om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te laten zien
- overbodig zijn.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management