[onderzoek] Nederlanders maken zich zorgen om digitale gesteldheid
- 28 okt 2021 @ 15:02
- Ryan Baij
Een derde van de Nederlanders (34%) is bang om de grip op de digitalisering te verliezen. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door Honeypot, het Europese banenplatform voor developers.
Op de laatste Digital Economy and Society Index (DESI) staat Nederland in de Europese top 4 als het gaat om digitale vooruitgang. Toch maken Nederlanders zich zorgen om de digitale gesteldheid van het volk en zijn politieke vertegenwoordigers. Volgens het onderzoek maakt 45 procent van de respondenten zich zorgen over het digitale niveau van de gemiddelde Nederlander. Bovendien moeten ook Nederlandse Kamerleden en ministers hun digitale kennis en vaardigheden vergroten, vindt 63 procent. Ook wordt het tekort aan IT-personeel herkent als urgent onderwerp. Ruim driekwart (78%) van de respondenten stelt dan ook dat vacatures in de technologiesector ook onder de aandacht moeten komen bij mensen die nog niet in de sector werken.
Scholing
In het onderzoek was 67% van de ondervraagden het eens met de vraag of iedereen zich moet kunnen laten omscholen tot softwareontwikkelaar. Daarnaast moet elke werkende Nederlander via de werkgever een cursus programmeren kunnen volgen, aldus 41 procent. Ook ziet de Nederlander een rol weggelegd voor scholen om op langere termijn in te lopen op de vraag naar IT-personeel. Dat begint volgens 55% van de respondenten al optioneel op school. Een kwart ziet zelfs een verplicht vak zitten en ook nog 18% van de respondenten wil dat het onderwerp op de lagere school al aandacht krijgt.
Vrouwen
Bijna een kwart van Nederlandse vrouwen (24%) staat bij de zoektocht naar een nieuwe baan open voor een technologiefunctie. Bij de mannen ligt dit percentage met 44 procent nog wel aanzienlijk hoger. ‘Als Nederland de grip op technologie wil behouden of zelfs weer terug wil krijgen is scholing een belangrijke pijler’, aldus Dr. Philipp Goos, CEO van Honeypot. ‘Nederlander laat met dit onderzoek duidelijk zien dat thema’s als het aantal vrouwen in de IT en de rol van de overheid om het tekort aan IT-personeel op te lossen fundamenteel zijn om voorop te blijven lopen in de digitalisering.’
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot...
- NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
- Kaart wint van appje bij verjaardagen
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
- Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
- [column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
Laatste Nieuws
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
- Etos viert 100.000 volgers met... 29-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes