[onderzoek] Nederlanders maken zich zorgen om digitale gesteldheid

  • Online
  • 28 okt 2021 @ 15:02
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Onderzoek

Een derde van de Nederlanders (34%) is bang om de grip op de digitalisering te verliezen. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door Honeypot, het Europese banenplatform voor developers.

Op de laatste Digital Economy and Society Index (DESI) staat Nederland in de Europese top 4 als het gaat om digitale vooruitgang. Toch maken Nederlanders zich zorgen om de digitale gesteldheid van het volk en zijn politieke vertegenwoordigers. Volgens het onderzoek maakt 45 procent van de respondenten zich zorgen over het digitale niveau van de gemiddelde Nederlander. Bovendien moeten ook Nederlandse Kamerleden en ministers hun digitale kennis en vaardigheden vergroten, vindt 63 procent. Ook wordt het tekort aan IT-personeel herkent als urgent onderwerp. Ruim driekwart (78%) van de respondenten stelt dan ook dat vacatures in de technologiesector ook onder de aandacht moeten komen bij mensen die nog niet in de sector werken.

Scholing
In het onderzoek was 67% van de ondervraagden het eens met de vraag of iedereen zich moet kunnen laten omscholen tot softwareontwikkelaar. Daarnaast moet elke werkende Nederlander via de werkgever een cursus programmeren kunnen volgen, aldus 41 procent. Ook ziet de Nederlander een rol weggelegd voor scholen om op langere termijn in te lopen op de vraag naar IT-personeel. Dat begint volgens 55% van de respondenten al optioneel op school. Een kwart ziet zelfs een verplicht vak zitten en ook nog 18% van de respondenten wil dat het onderwerp op de lagere school al aandacht krijgt.

Vrouwen
Bijna een kwart van Nederlandse vrouwen (24%) staat bij de zoektocht naar een nieuwe baan open voor een technologiefunctie. Bij de mannen ligt dit percentage met 44 procent nog wel aanzienlijk hoger. ‘Als Nederland de grip op technologie wil behouden of zelfs weer terug wil krijgen is scholing een belangrijke pijler’, aldus Dr. Philipp Goos, CEO van Honeypot. ‘Nederlander laat met dit onderzoek duidelijk zien dat thema’s als het aantal vrouwen in de IT en de rol van de overheid om het tekort aan IT-personeel op te lossen fundamenteel zijn om voorop te blijven lopen in de digitalisering.’

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken