Nieuwe muurschildering Raise the Level siert Straat Museum

Nieuwe muurschildering Raise the Level siert Straat Museum
  • Sponsoring
  • 15 aug 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketing

Het Straat Museum te Amsterdam is een muurschildering in de publieke ruimte rijker van de internationaal invloedrijke, Amerikaanse straatkunstenaar en activist Shepard Fairey. Het kunstwerk is ook als forse arty buitenreclame te zien.

Het lokt immers bezoekers die komen voor vergelijkbare formaten buitenkunst... naar binnen.


Het Straat Museum te Amsterdam is een muurschildering in de publieke ruimte rijker van de internationaal invloedrijke, Amerikaanse straatkunstenaar en activist Shepard Fairey. In het gigantische werk (14 x 14,8 m) Raise the Level op de imposante zijgevel van het museum vraagt de kunstenaar aandacht voor het verbeteren van de penibele staat van onze planeet en doet hij een oproep om hier samen een bijdrage tot verbetering aan te leveren. Met dit cadeau aan Amsterdam geeft Fairey een boodschap van hoop af: de grote uitdagingen waar de wereld voor staat, vragen om harmonie en verbinding. De straatkunstenaar – wereldberoemd dankzij de Barack Obama campagneposter 'Hope' – werkte voor deze muurschildering samen met de Amsterdamse graffitilegende Niels ‘Shoe’ Meulman. Naast de muurschildering maakte Fairey een werk voor de vaste collectie van Straat Museum. Van 13 augustus tot en met 1 oktober 2023 is tevens de grote solotentoonstelling Printed Matters: Raise the Level met meer dan 130 kunstwerken te zien in de Straat Gallery. 

Shepard Fairey over de nieuwe muurschildering: ‘Raise the Level is mijn nieuwe muurschildering in Amsterdam, geïnspireerd door een kunstwerk rond vrede en harmonie dat ik heb gemaakt voor mijn tentoonstelling in het Straat Museum. Ik heb elementen toegevoegd aan de muurschildering om de thema's die verband houden met de behoefte aan harmonie tussen mens en planeet te versterken. Ook heb ik een sectie opgenomen met mijn vriend Niels ‘Shoe’ Meulman, een Amsterdammer en kunstenaar achter de Calligraffiti-beweging. Deze muurschildering toont mijn gebruikelijke gedurfde grafische stijl, maar voegt schilderkunstige expressieve bloei toe, als aanvulling op de kalligrafie van Shoe. De esthetiek verwijst ook naar de organische gelaagdheid van verf en posters op straat, die zowel mooi als tijdelijk is.’

Viering wereldwijde kunstvorm
Het betrekken van de Amsterdamse kunstenaar Niels ‘Shoe’ Meulman (1967) geeft een extra tintje aan het muurschilderingproject. Shoe’s associatie met Amsterdam is diepgeworteld in zijn werk, waardoor hij als het ware de creatieve geest van de stad belichaamt. Met deze samenwerking brengt het Straat Museum twee bijzondere artistieke erfenissen samen en toont het haar grote toewijding aan het ondersteunen én vieren van deze wereldwijde kunstvorm.


Solotentoonstelling Printed Matters / Raise the Level
Printed Matters: Raise the Level toont werk dat grotendeels gericht is op het verbeteren van de penibele staat van onze planeet. De uitdrukking "raise the level" verwijst naar verschillende kwesties, waaronder de noodzaak om het bewustzijn over de gevolgen van de verbranding van fossiele brandstoffen en klimaatverandering te vergroten, het feit dat de opwarming van de aarde het niveau van de oceanen doet stijgen en dat er nu echt actie moet worden ondernomen. Met andere woorden: “raise the level” om de aarde te redden.

De solotentoonstelling van Shepard Fairey in Straat behandelt ook andere urgente onderwerpen als nationalisme, xenofobie, oorlog, fake nieuws en de bedreiging van de democratie. Fairey gebruikt herkenbare symbolen, portretten en teksten om via zijn werk de kijker aan te spreken en deze te betrekken bij een gesprek over de betreffende onderwerpen.

Shepard Fairey over Printed Matters / Raise the Level: ‘Ik hoop dat het publiek geïnspireerd raakt om aandacht te besteden aan deze kwesties en gaat handelen. Apathie wordt grotendeels gevoed door angst en gevoelens van machteloosheid, maar ik hoop dat mijn werk de kiem vormt voor het idee dat kunst een opwindende en vreugdevolle vorm van communicatie en activisme kan zijn, die zowel op gedurfde als subtiele wijze vormgeeft aan cultuur.’ 
Bekijk de bijbehorende film in het venster hieronder.
(PvWK)

Over Shepard Fairey
Shepard Fairey is op 15 februari 1970 geboren in Charleston (South Carolina). Hij ging naar de prestigieuze Rhode Island School of Design, waar hij in 1992 zijn Bachelor of Fine Arts behaalde. In 1989 creëerde hij de sticker "Andre the Giant has a Posse" toen hij een vriend leerde hoe hij een stencil moest maken. Wat begon als een straatcampagne veranderde in de kunstcampagne OBEY GIANT, met beelden die de manier waarop mensen naar kunst en het stedelijke landschap kijken, hebben veranderd. De stickers verspreidden zich als een lopend vuurtje in de VS en werden uiteindelijk over de hele wereld getoond. Fairey groeide uit tot een zeer invloedrijke naam in de opkomende skateboard- en street art-cultuur. Zijn werk is onder meer te zien in het Smithsonian in Washington DC, het Los Angeles County Museum of Art (Lacma), het MoMA in New York, de National Portrait Gallery in Washington DC en het Victoria and Albert Museum (V&A) in Londen. De invloed van skateboarden en street art is nog steeds voelbaar in zijn werk. Hij woont momenteel in Los Angeles.'

(bron: Straat)


Over Straat Museum
'Straat is hét museum voor street art en graffiti. In een enorme scheepsloods op het NDSM-terrein in Amsterdam worden meer dan 160 gigantische kunstwerken getoond. Deze zijn ter plekke door internationale kunstenaars gemaakt. De collectie wordt regelmatig uitgebreid, wat bezoekers de kans biedt kunstenaars live aan het werk te zien. Printed Matters: Raise the Level is te zien in de Straat Gallery, de galerieruimte in het Straat Museum. In de galerie vertelt Straat gerichte verhalen over de diversiteit en populariteit van de internationale street art en graffiti-cultuur. Tevens zijn de werken te koop.'

(bron: Straat)


 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken