[Branded Content] Sandenburg concept creation creëert herinneringen voor de toekomst

[Branded Content] Sandenburg concept creation creëert herinneringen voor de toekomst
  • Algemeen
  • 13 mrt 2019 @ 11:41
  • 11454 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 13 mrt 2019 @ 11:41
  • 11454 x gelezen
  • Sales

Sandenburg concept creation ondersteunt opdrachtgevers met het creëren van een optimale merkbeleving. Zowel op strategisch als creatief vlak is het bureau van grote meerwaarde voor merken die zich in een fysieke en online omgeving willen profileren.

Het in hartje Amsterdam gevestigde Sandenburg concept creation richt zich op het ontwikkelen, ontwerpen en realiseren van klantbelevenisconcepten en merkbelevenisconcepten. Een groep van merk- en conceptstrategen, ruimtelijk en grafisch ontwerpers en projectmanagers werken samen om baanbrekende concepten voor merken te realiseren. ‘Om te weten wat bedrijven willen, stellen we altijd de vragen: Waarom doe je dit en wat wil je ermee bereiken?’, zegt Managing Director Markus Konings. Voor het ontwikkelen van sterke klantbelevingsconcepten hanteert Sandenburg onder andere de Experience Value Chain, een model dat door het bedrijf is ontwikkeld op basis van het belevingsmodel van Pine & Gilmore, en dat laat zien hoe opdrachtgevers kunnen komen tot de ideale merkbeleving. Daarnaast hanteert de onderneming het eveneens zelf ontwikkelde Sandenburg Creation Model. Hierin worden vijf fases doorlopen: de eerste stap is strategie & visieontwikkeling, daarna worden ideeën gevormd en tastbaar gemaakt, vervolgens belandt het project in de ontwerpfase en daarna vindt de bouw en productie plaats. Fase vijf, borging en implementatie, is volgens Konings de belangrijkste stap. ‘Merkbeleving houdt niet op bij het overdragen van de sleutel bij de opening, want eigenlijk begint het daar pas. Wij monitoren wat wel en niet werkt, en waar nodig stellen we bij.’

Formuleren van uitgangspunten
Rogier Sterk is Director Concept Development bij Sandenburg concept creation en overziet de projecten. ‘Het begin van het traject, strategie & visieontwikkeling, is cruciaal’, vindt hij. ‘Hier worden de uitgangspunten geformuleerd waar alles op wordt gebaseerd. Op het moment dat je richting ontwerp gaat en je hebt niet de juiste kernwaarden, doelen of visie voor ogen, dan gaat het project niet slagen. Alleen door goed onderzoek te doen en samen met de opdrachtgever in gesprek te gaan, kun je de juiste uitgangspunten opstellen.’ Een van de projecten dat mede door Sandenburg concept creation is gerealiseerd, is de Tony’s Chocolonely Super Store in Amsterdam. In deze Willy Wonka-achtige winkel staan fun en beleving centraal, maar wordt ook serieus gecommuniceerd. ‘De winkel moet één groot feest zijn’, licht Sterk toe. ‘Als je binnenkomt, word je volledig overladen door visuele prikkels en word je helemaal meegenomen in het verhaal van Tony’s Chocolonely.’ Het middelpunt is een gigantische “make your own” chocolademachine waar bezoekers een gepersonaliseerde Tony’s Unlimited reep kunnen maken. Volgens Konings is dat een uitstekend middel om klanten aan het merk te binden en ambassadeurs te creëren. ‘Bezoekers moeten een wow-beleving ervaren, maar belangrijker is nog dat ze door die winkelervaring zich nog meer verbonden voelen met het merk en als serieuze vrienden naar buiten gaan’. Gezien de aandacht die deze flagship store krijgt op internet en social media is dat zeker gelukt.   

VodafoneZiggo Experience Centre
Een ander project waar Sandenburg concept creation samen met bureau DST verantwoordelijk voor is, is het in Hoog Catharijne te Utrecht geopende VodafoneZiggo Experience Centre. Dé plek voor een onderneming die midden in de samenleving wil staan. Plezier en vooruitgang in elke verbinding – dat is de purpose van VodafoneZiggo. Dit hebben we terug laten komen in het Experience Centre, wat is gerealiseerd om alle bezoekers een memorabele, inspirerende en relevante beleving te bieden. Je ervaart er de impact van het toekomstige technologische landschap en ontdekt hoe dit effect heeft op de maatschappij, de gezondheidszorg, het onderwijs, het zaken doen, je carrière, je werk en je leven.

[quote] “Wij zijn sterk in het integreren van de online omgeving met de fysieke wereld”
Managing Director Markus Konings

Het meest complexe aan het project was dat het Experience Centre door iedereen bezocht kan worden en de ruimtes daardoor niet zijn ingericht voor één doelgroep. ‘Voor jongeren moet het cool zijn en over gaming gaan, terwijl zakelijke bezoekers een inhoudelijk programma willen’, legt Konings uit. Sterk vult hem aan: ‘Via duidelijke touch points worden de bezoekers door de verschillende ruimtes geleid. Daardoor maak je al die informatie en de content die je ontsluit behapbaar voor ze.’ 

Integreren van fysiek en online
Wil een bedrijf een optimale merkbeleving creëren, dan moet er niet meer in traditionele hokjes worden gedacht, is Konings van mening. ‘Zo lopen de werelden van retail en foodservice steeds meer in elkaar over en kunnen we overal werken. Merken zullen daarop in moeten spelen en daar richten we ons op.’ Door de expertise van Sandenburg concept creation en de nauwe samenwerking met het team van Total, hebben de Total Bonjour Stores zo een totale transformatie ondergaan. Van traditionele tankstations zijn ze omgevormd tot warm ingerichte winkels waarin Hospitality en gezonde producten een belangrijke rol spelen. Met succes, want het bedrijf werd begin dit jaar onderscheiden met de Foodservice Award 2019 én de tankstations in Nederland maken gemiddeld beduidend meer omzet. ‘Het idee was om op een disruptieve manier naar de markt te kijken en de klant centraal te stellen’, licht Konings toe. Tot slot constateert het bureau dat de grenzen tussen de online en fysieke wereld steeds meer vervagen, en ook daar wordt slim op ingespeeld. ‘De online omgeving gebruiken wij met name om in de winkels verhalen te vertellen, zegt Konings. ‘Bij de I Amsterdam Store kunnen mensen in de winkel online informatie en producten opzoeken. Met onze aanpak zorgen wij er voor dat mensen zich nog meer verbonden voelen met het merk en zo creëren wij herinneringen voor de toekomst.

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sandenburg concept creation

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken