[branded content] Marketeers worstelen met toenemende hoeveelheid data

[branded content] Marketeers worstelen met toenemende hoeveelheid data
  • Algemeen
  • 20 jun 2022 @ 06:30
  • 20450 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 20 jun 2022 @ 06:30
  • 20450 x gelezen
  • Sales

De hoeveelheid data die wij als marketeers tot onze beschikking hebben groeit al jaren. De uitdaging om goed met die data om te gaan wordt daarmee alleen maar groter. Onderzoek van DVJ insights onder ruim 2.000 marketing professionals in Europa laat zien dat “72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst ziet”.

Het belang van data voor marketingbeslissingen

Met de toenemende hoeveelheid data is de tijd van beslissen op basis van intuïtie en onderbuik gevoel voorbij. Data geeft inzichten in het verleden en zelfs voorspellingen voor de toekomst. Descriptive en predictive analytics zijn voor veel marketeers de basis om een product te introduceren, campagne op te starten of website te optimaliseren.

Het onderzoek van DVJ laat zien dat succesvolle bedrijven vaker gebruik maken van Data-Driven Decision Marketing dan bedrijven die minder goed presteren. “Niet eerder was het verschil tussen winners en losers zo groot.”

De groeiende mogelijkheden van data

“Google trends laat zien dat er steeds meer aandacht is voor data. Als we het zoekvolume van de laatste 10 jaar op een rij zetten, zien we een toenemende aandacht voor data. De laatste jaren is niet zozeer de hoeveelheid data trending, maar met name de wijze waarop met deze data moet worden omgegaan.”

Als gevolg van digitalisering wordt klantcontact steeds dynamischer en worden klanten veeleisender. Digitalisering zorgt ook voor steeds meer mogelijkheden om data te verzamelen en te interpreteren. De hoeveelheid van data is niet het probleem, maar omzetten van die data in waardevolle acties. Waardecreatie voor zowel de klant als voor de organisatie. Hiervoor is essentieel om een customer data strategie te hebben. Zonder customer data strategie blijf je als organisatie steken in analyseren zonder datadriven actie.

"De uitdaging van het integreren van Data-Driven Decision Marketing ligt bij het vinden van de juiste mensen om data gericht toe te passen."

Databronnen combineren

Om te overleven moeten organisaties (en marketeers) een manier vinden om professioneler met data om te gaan. Een belangrijke stap is het combineren van verschillende interne databronnen om een beter beeld van de klant te krijgen. 360 graden beeld is in de praktijk een mythe. Een interessant doel maar praktisch moeilijk realiseerbaar. Het verrijken van de beschikbare data met data uit externe bronnen zorgt voor een beter inzicht en begrip van de klant. Door de komst van customer data platformen wordt het eenvoudiger om interne en externe data met elkaar te combineren.

De uitdagingen van data

Veel organisaties worstelen om een visie te ontwikkelen hoe data succesvol in te zetten. Volgens het onderzoek ligt de uitdaging van het integreren van Data-Driven Decision Marketing dan ook bij “het vinden van de juiste mensen om data gericht toe te passen. Bepaal welke data echt belangrijk is, durf te kiezen en focus je vooral op die KPI’s”, aldus Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights. Daarnaast zit er ook een uitdaging in het bundelen en communiceren van data zodat anderen het ook begrijpen. “Wat vaak vergeten wordt is dat het uiteindelijk niet gaat om de data, maar om de verhalen die er in verstopt zitten.” Aldus expert Robert van Ossenbruggen.

Het onderzoek laat dus zien dat er een groeiende behoefte is aan (marketing) professionals die verstand hebben van customer insights en data driven marketing. Inzichten uit data actionable maken, daar gaat het uiteindelijk om. Als klanten in hun customer journey niet merken hoe data hun beleving verbeterd dan slaan marketeers de plank mis. Goede marketeers weten niet alleen hoe interne & externe bronnen te analyseren, maar zijn ook in staat zijn om waarde te creëren voor klant en de organisatie.

Meer kennis over data driven marketing

De grote vraag naar marketeers, maakt het lastig de juist professionals voor jou organisatie te vinden. Het opleiden van collega’s kan daarbij een belangrijke oplossing zijn, zodat zij kunnen bijdragen aan de transformatie naar een data gedreven organisatie.

Shamon Janssen, expert Digitaal, heeft de opleiding Data Driven Strategie & Organisatie van Beeckestijn Business School gevolgd. “De kennis uit de opleiding heeft mij direct een stap verder gebracht. Ik ben gestimuleerd na te denken over uitdagingen die ik in mijn dagelijkse werkzaamheden tegenkom én daarbuiten. Daarnaast bekijk je in de opleiding de verschillende fases van de transitie naar een data driven organisatie. De uitdagingen die we in praktijk tegenkomen zijn daardoor in perspectief te plaatsen.”

Ontwikkel een data driven strategie voor jouw organisatie

Tijdens de post-master opleiding Data Driven Strategie & Organisatie ga je aan de slag met je eigen plan. Je ontwikkelt een visie en strategie om meer waarde te halen uit (klant) data. In 20 colleges leer je over de verschillende databronnen, modellen en technologie.

Download brochure

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken