[column] Let's talk about sex

[column] Let's talk about sex
  • Algemeen
  • 8 jun 2022 @ 08:00
  • 13905 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Wolves & Birds ziet in deze tijd van schokkende #metoo-openbaringen gelukkig ook een positieve beweging ontstaan, die hopelijk een nieuwe generatie meer in haar seksuele kracht gaat zetten.

Seksualiteit is iets wat ons allen bindt. Het is een universele behoefte. Het geeft plezier en ontspanning, een diepere verbinding met jezelf en de ander, het is een manier om je liefde uit te drukken en het is goed voor je mentale en fysieke welzijn. En toch is het nog steeds een taboeonderwerp, dat gevoelens van schaamte met zich meebrengt. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat seksuele autonomie, goed in contact staan met je eigen seksualiteit en daar zelf over beslissen, noodzakelijk is om grensoverschrijdende ervaringen en seksuele problemen te voorkomen. En in deze tijd, waarin zoveel #metoo-verhalen aan het licht komen, is dat meer dan ooit van belang.

Seksfestival
Gelukkig ziet Wolves & Birds steeds meer initiatieven ontstaan om taboes rondom seks te doorbreken en mensen weer meer in contact te brengen met hun eigen seksualiteit en de zelfbeschikking daarover.
In Tivoli in Utrecht werd onlangs het Seksfestival georganiseerd met als doel om op een leuke en open manier allerlei onderwerpen rondom seks uit de taboesfeer te halen en op het podium te zetten. Zo waren er de Penis Dialogen van Circus Andersom, waarbij mensen werden uitgenodigd om openlijk te praten over hoe seks leuk en lekker blijft in het #metoo-tijdperk. Maar ook hoe we er samen voor kunnen zorgen dat de wereld seksueel veiliger en gezonder wordt, met minder geweld tegen vrouwen én mannen, seksueel misbruik en homogeweld.
Dit festival werd georganiseerd door onder andere Seksueel Welzijn Nederland, een organisatie opgericht door Ellen Laan, wijlen Hoogleraar Seksuologie, met als doel de ‘orgasmekloof’ te dichten. SWN staat voor veiligheid, gelijkheid en seksueel genot voor iedereen en vindt dat seksualiteit in al zijn kleuren en vormen genormaliseerd moet worden.

Orgasmekloof
Deze missie zien we ook bij veel van onze studenten op Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Zo is er een project vanuit een fashionmerk dat gaat over het normaliseren van zelfbevrediging, omdat zelfbevrediging positieve effecten heeft op zelfliefde en zelfacceptatie en het taboe daaromtrent ertoe leidt dat met name meiden zich niet seksueel autonoom ontwikkelen met alle gevolgen van dien. Een andere student werkt aan een project voor een lingeriemerk om het gesprek over seks tussen partners te stimuleren. En weer een ander ontwikkelt een pop-up voor op een festival om jongeren op een creatieve & inspirerende manier seksuele voorlichting te geven.
En we zien meer initiatieven om seksuele voorlichting te moderniseren en meer te richten op het plezier en hoe leuk het is, in plaats van de anatomie en de gevaren ervan. De clitoris als genotsorgaan is eindelijk (!) sinds 2021 op een juiste manier afgebeeld in de biologieboeken. En de Netflix-serie Sex Education, waarin seksualiteit op een luchtige manier in allerlei kleuren en vormen langs komt, is ook niet voor niks zo populair. Ook Videoland doet hieraan mee met de serie Tussen de lakens met Geraldine, over onder andere de orgasmekloof en het achterblijven van de vrouwelijke emancipatie in bed. De Pleasure Society richt zich op plezier in seks, omdat dit zo belangrijk is voor je algehele gezondheid en vitaliteit. Zij willen mensen door kunst en creatieve uitingsvormen, zoals fotografie, poëzie, artikelen en andere visuele content, meenemen in een ontdekkingstocht van seksualiteit in al zijn mooie vormen. En met het kunstproject Vagina’s Untold wilden ook de dames achter het creatieve collectief Colab taboes doorbreken en een ode brengen aan het vrouwelijke geslachtsdeel met zeer creatieve, esthetische foto’s en intieme verhalen over de vulva.
Zo wordt seksualiteit steeds meer gezien als een positieve levenskracht, waar we meer mee in verbinding moeten staan. Wolves & Birds gelooft dat merken deze positieve tendens kracht bij zouden kunnen zetten, zoals onze studenten van AMFI ook al laten zien, zodat er een nieuwe generatie op kan groeien met het idee dat seks normaal en gezond is, van alle leeftijden, dat het heel veel facetten heeft, niks gek is als het maar plezier oplevert voor jezelf en voor een ander en je te allen tijde de baas over jezelf blijft. Seksuele autonomie is wat ons betreft de nieuwe seksuele revolutie.

Deze column verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2022, en is geschreven door Jacqueline Wolfs & Merel de Boer van Wolves & Birds.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken