Monitor Consumentengedrag: nieuwe kansen met hybride businessmodellen

Monitor Consumentengedrag: nieuwe kansen met hybride businessmodellen
  • B2b
  • 22 jan 2021 @ 10:27
  • 19706 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Door de invoering van een avondklok en beperking van bezoek thuis neemt de mediaconsumptie de komende periode toe. Investeren in media kan door een hoger campagnebereik daarom interessant zijn.

Verder laat het succes van de online editie van De Vrienden van Amstel Live zien dat hybride businessmodellen aan verschillende sectoren een mooie toekomst kunnen bieden.

Avondklok goed nieuws voor mediabedrijven

Demissionair premier Rutte kondigde tijdens de persconferentie afgelopen woensdag het voornemen voor een avondklok aan. Dit om een derde coronagolf te voorkomen. Deze maatregel lijkt op het eerste gezicht misschien extreem, maar heeft waarschijnlijk redelijk wat draagvlak onder Nederlanders. Er heerst namelijk een groeiende onvrede onder Nederlanders over de overheidsmaatregelen. Maar liefst 44% vindt deze nog altijd te beperkt. In grote steden, waar men dicht op elkaar woont en eerder met coronabesmettingen te maken heeft, vindt zelfs de meerderheid dit (54%). 

Door de avondklok moeten we noodgedwongen meer tijd binnenshuis doorbrengen. Een bezoek aan de kroeg, het theater of de sportschool zit er voorlopig immers niet in. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk een flinke toename van onze mediaconsumptie. Ook tijdens de eerste coronagolf en lockdown zagen we dat duidelijk terug in de monitor. Eind maart keek maar liefst 56% van de Nederlanders vaker naar streaming tv dan voor de coronacrisis. Toen we in de zomer corona weer wat vergeten leken, daalde dit percentage naar rond de 33%. Nu neemt het streaminggedrag weer toe: 44% van de Nederlanders streamt meer. Hetzelfde patroon zagen we bij social media, lineaire tv, radio en nieuwskanalen. Dat geldt uiteraard niet voor buitenmedia: door verdere beperking van het aantal bewegingen, zal het bereik daarvan eerder afnemen. Dit tot de meer zonnige berichten een aantal weken geleden ten spijt.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes (midden onder op foto): ‘Tijdens de eerste coronagolf reageerden veel merken met een pas op de plaats. Inmiddels weten we dat veel consumptie ‘gewoon’ doorgaat en dat mediaconsumptie dus zelfs stijgt. En als de mediaconsumptie toeneemt, betekent dat voor merken dat het bereik van campagnes toeneemt. Investeren in media is de komende periode dus extra effectief en efficiënt. Geen beter moment om je merk wat intensiever onder de aandacht te brengen. Zeker als je bedenkt dat je daarmee de kans verhoogt om als merk sterker uit de crisis te komen.’

Hybride evenementen: een nieuw businessmodel?

Een mooi voorbeeld van onze toenemende en veranderende mediaconsumptie is het concert De Vrienden van Amstel Live. De digitale editie van dit concert werd door 1,7 miljoen mensen bezocht en werd daarmee een daverend succes. Dat heeft niet alleen te maken met de onmogelijkheid om nu evenementen te organiseren en te bezoeken. Ook hebben veel Nederlanders een sterke behoefte aan positieve initiatieven (een derde van de bevolking) en zoeken veel jongeren naar manieren om zichzelf te vermaken (een derde van de leeftijdsgroep). Bovendien raken we steeds meer vertrouwd met deze nieuwe mediavormen en het betalen voor content. Voor organisatoren van evenementen en festivals kan dit na de crisis mogelijk een interessant businessmodel blijken. Hybride evenementen, waarbij bezoekers kunnen kiezen om fysiek aanwezig te zijn of om het evenement via een betaalde livestream te volgen, kunnen zorgen voor extra inkomsten. Want waar een concertzaal of festivalterrein uitverkocht raakt, is het aantal online bezoekers in principe oneindig. Bovendien kunnen organisatoren extra inkomsten realiseren of sponsoren aantrekken door ook ruimte te maken voor reclame.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): ‘Hybride businessmodellen zijn een blijvertje en kunnen de markt voor veel ondernemers flink vergroten. Door een extra kanaal te ontsluiten, kan de penetratie immers toenemen. Het is wel een schrale troost: ondernemers kunnen hier pas ècht van profiteren als de lockdown wordt versoepeld.’

Merken: help jonge ouders ontzorgen

Uit veel cijfers in de monitor blijkt dat de meeste Nederlanders de lockdown steeds zwaarder vinden. Vooral voor jonge ouders blijkt het vele thuiszitten en thuiswerken een flinke opgave. Uit een enquête van de FNV blijkt dan ook dat ouders graag coronaverlof zouden krijgen. Ook insights uit de Monitor Consumentengedrag geven een indicatie van het feit dat ouders wel oren hebben naar een coronaverlof. Meer dan de helft van de 18 tot 34 jarigen, heeft het moeilijk met de continue zorg voor de kinderen. Ruim 40% van deze groep heeft er dan ook moeite mee niet naar het werk te kunnen. Onder Nederlanders van 35 jaar en ouder liggen deze percentages veel lager, namelijk op 29% en 26%.

Mandy Merks, Insights Consultant bij Validators en lid expertpanel (linksboven op foto): ‘Voor merken die zich richten op (jonge) ouders en gezinnen biedt dit de ultieme mogelijkheid om van toegevoegde waarde te zijn. Denk aan het aanbieden van family planners of educational games voor de kids.’

Ook mediabedrijven kunnen inspelen op het ontzorgen van ouders door via de televisie educatie voor kinderen aan te bieden. Een dergelijk initiatief van de BBC, die overdag lessen zijn gaan uitzenden voor kinderen, is met veel lof onthaald in Engeland.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken