[Mijn Marketing] Laurens Miedema van Gamma

[Mijn Marketing] Laurens Miedema van Gamma
  • B2b
  • 18 feb 2022 @ 08:00
  • 60103 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Laurens Miedema is manager Marketing en Communicatie bij Gamma: ‘Branding is geen feestje van alleen de marketingafdeling.’

ECONOOM
Ik woon samen met mijn vriendin en onze twee tieners aan de rand van het centrum van Utrecht en ben een fanatiek en enthousiast reiziger en sporter, zowel in de sneeuw als de sportschool. Van oorsprong ben ik econoom, maar uiteindelijk in het marketingvak beland. Samen met mijn fantastisch leuke en goede collega’s in drie teams (activatie, format, brand & content) geven wij vorm aan hoe Gamma zich presenteert aan Nederland: fysiek, digitaal en op tv.

BRANDING
Branding is geen feestje van alleen de marketingafdeling. Het staat al jaren in alle boeken over ons vak, maar, hé, misschien worden die alleen door ons gelezen.

JUICHTOETERS
Veel dingen hebben me trots gemaakt, naast natuurlijk het geweldige team waarmee ik nu al ongeveer twee jaar mag werken. Ik ben trots op de succesvolle Gamma 50 jaar-campagne Klussen zit in onze genen, die we vorig jaar, tussen alle coronaperikelen door, in de lucht hebben gekregen. Verbinding tussen mensen, verbinding over de jaren, zonder terug te vervallen in romantiek. En succesvol voor merk en omzet! Uit dat zelfde jaar een blundertje: we hadden wel heel veel juichtoeters besteld in de hoop dat Thialf weer vol zou mogen zitten…
 

MATELOOS
Een leuke commercial? Ik vind leuk een moeilijk begrip, maar ik wil hier toch twee recente mooie voorbeelden noemen. Ik ben zeer gecharmeerd van De Unlimiteds van T-Mobile. Mooi, sterke muziek, fijne boodschap.
Daarnaast vind ik de route die Kruidvat exploreert met alleenstaande moeder Lies echt leuk. Soms nog wat flauw, maar geinig om naar te kijken en actuele thematiek. Leuk hoe ze social pressure aanpakken.
Daarentegen erger ik me mateloos aan bepaalde commercials voor goksites. Hier en daar zit er iets goeds tussen, maar het niveau van het merendeel is intens verdrietig. Mijn irritatie is misschien wel groter gezien het feit dat achter het willen gokken een soort van ontevredenheid zit: ik wil meer dan ik nu heb, het gras is altijd groener. En daarbij is het risico op gokverslaving gewoon heel groot. Alla, het besluit is genomen, maar om dan te komen met JaJaJa Batavia of Tombóla/Tómbola/ooooh bingo en te roepen ‘Speel je gezellig mee?’, terwijl je gewoon in je eentje je geld verbrast in het donker tot diep in de nacht achter je laptop?

ZALANDO
Goede marketing is marketing die impact maakt op de klant en dus invloed heeft op merkbeleving en/of omzet, omdat men het product vaker koopt. Bij goede marketing heb je laten zien dat je begrijpt wat er leeft bij de consument en welke functie jij als merk hebt/kunt hebben. Ik vind Zalando hierin zeer sterk gegroeid.

LIEFDE
Ik kan slecht tegen marketing waar geen liefde voor het eigen product en geen liefde voor je klant uit naar voren komt. Ik snap dat budgetten niet altijd even groot zijn, maar de eenvoud waarmee commercials voor Duitse candybars over ons land worden uitgestrooid. Oh, en nog iets, iedereen die tegenwoordig een Amazon- of TUI-boogje aan zijn logo toevoegt om iets van glimlach te brengen: doe het gewoon, maar roep het niet.

AFSTRAFFING
Ik geloof dat er een paar grote uitdagingen zijn voor marketeers. Belangrijk allereerst is zichtbaar te zijn, door te clutter te breken en niet weg te vallen in het lawaai van Pattaya of Times Square, waartoe ons landschap verworden is. Er zijn dagelijks zoveel impulsen. Daarbij is gebruik van data om relevant en persoonlijk te kunnen zijn van evident belang. Irrelevant is afstraffing. De klant wordt de baas over zijn relatie met jou. Lastig, maar omarm het maar!

STATIEGELDVERHAAL
Mijn persoonlijke favoriete merk is denk ik nu Innocent. Los van het feit dat ik het lekker vind, behalve dat ene turquoise kleurtje, vind ik het heel sterk hoe ze vasthouden aan hun waarden. En dus tegen de stroom in pleiten voor opname in het statiegeldverhaal. Heel goed!

GTST
Ik ben nieuwsgierig en dus een zeer fanatiek mediagebruiker, zowel digitaal/scherm als op papier. Ik wil weten wat er in de wereld gebeurt. Ik krijg NRC nog gewoon elke dag op de mat met als bonus een heerlijk maandmagazine, en ook een blad als Columbus komt door mijn brievenbus. Daarnaast ben ik nog best een fervent tv-kijker. Toch vaak elke dag wel even Jinek of Op1 en, guilty pleasure, GTST, maar nooit Beau. En natuurlijk alle socials -prive en om vakmatig te volgen wat er gebeurt- en nieuwsapps (nu.nl!)

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Elke Schroevers van Organto

Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken