[column] Marketing is vooral ook vooruitkijken

[column] Marketing is vooral ook vooruitkijken
  • B2b
  • 7 jan 2020 @ 10:12
  • 14233 x gelezen
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    business development manager
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Marketing

Een nieuwjaar met als voornemen: vooruit blijven kijken en handelen. Terugkijken is leuk, maar daar win je vaak niks mee. Ik ben zelf gefascineerd door de vierde industriële revolutie en de verschillen tussen generaties van mensen.

Kodak, Kijkshop, Scheer & Foppen, Free Record Shop: de voorbeelden van bedrijven die vasthielden aan de oude formule en niet vooruit keken zijn legio. Er werd onvoldoende gelet op het veranderende klantgedrag en de verregaande gevolgen van onder meer de digitalisering.Gevolg: faillissement.

Behalve de vierde industriële revolutie let ik ook op wat er gaande is bij de nieuwe generaties. Ik vind het boeiend om waar te nemen hoe de jongere generaties denken en doen. Zelf denk ik nog weleens terug aan 1999. Toen kreeg ik van mijn vader mijn eerste mobiele telefoon. Ik dacht: wow, nu kan ik altijd en overal bellen. Als ik dat nu aan mijn neefjes van 18 en 14 vertel, kunnen ze dat niet geloven. De Generatie Z kent geen wereld zonder internet en social media. Voor hen is technologie een groot deel van de wereld waarin zij leven.

Het onderscheid tussen het fysieke en digitale zal steeds meer vervagen. Daarentegen zullen platformen, apparaten, systemen en mensen steeds meer met elkaar verbonden raken

Omgaan met de vierde industriële revolutie 

Tijdens de eerste industriële revolutie werd de omslag gemaakt van handmatige naar machinale productie. Inmiddels zitten we in de vierde industriële revolutie. Dat is de wereld van onder andere Internet of Things, drones, robotisering, digitalisering, Big data, 3D printen etc. Het onderscheid tussen het fysieke en digitale zal steeds meer vervagen. Daarentegen zullen platformen, apparaten, systemen en mensen steeds meer met elkaar verbonden raken. Deze voortdurende stroom aan nieuwe ontwikkelingen vragen van organisaties om zich continu te blijven aanpassen. In mijn beleving moeten organisaties continu aandacht schenken aan het vernieuwen en/of nieuw ontwikkelen van businessmodellen.

Omgaan met nieuwe generaties

Naast de snelle ontwikkelingen van de vierde industriële revolutie kijk ik zelf ook veel naar verschillen in generaties. Als ik tegenwoordig om me heen kijk, zie ik dat bijvoorbeeld kinderen veelal alles vanaf een smartphone doen. Denk aan het kijken van filmpjes op Youtube, Netflix en TikTok (niks geen tv kijken) of alles online bestellen (snelheid en gemak). En voor hen ontstaan er vaak nieuwe populaire mensen op social media, zoals influencers, die via zichzelf als merk veel geld verdienen. Mat andere woorden: er ontstaan verschillen in de manier denken en handelen. Het zal daarom voor de huidige leiders steeds belangrijker worden hoe om te gaan met de nieuwe generaties. Zelf denk ik dat oud en nieuw elkaar kunnen versterken als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en om de veranderbaarheid van organisaties te vergroten.

Verandering als enige constante

Ik vind innovatie zelf aangenaam en hoop dat organisaties dat ook vinden. Als we kijken naar de vierde industriële revolutie zien we dat technologieën zich exponentieel in plaats van lineair ontwikkelen, en ook nog eens met elkaar verweven raken. Dit kan voor organisaties kansen bieden, maar ook bedreigingen. Blijf vooruitkijken en zorg dat je (digitale) marketingstrategie en businessmodel(len) blijven aansluiten bij de alsmaar sneller gaande veranderingen.

Hieronder staan een aantal aandachtspunten om te blijven innoveren vanuit de marketingfunctie.

1.           Het hebben van Leiderschap met visie en voorbeeldgedrag. Hier doel ik op leiders die zelf openstaan voor innovatie, dus zelf ook willen en kunnen anticiperen op veranderingen. Goed voorbeeld doet volgen. En leer ook, om verschillende generaties te begrijpen, in hun denken en handelen.

2.           Het voorkomen van te veel bureaucratie. Creëer meer direct contact, korte lijnen en een informelere en klantgerichte cultuur. Dit draagt bij aan een grotere wendbaarheid en veranderbarheid van organisaties.

3.           Het grensoverschrijdend scannen van nieuwe ontwikkelingen moet als belangrijke vaardigheid van een organisatie worden gezien. Met grensoverschrijdend scannen doel ik op het scannen vanuit strategisch, tactisch en operationeel niveau.

4.           Het continu inzetten op businessmodel innovatie. Blijf dus als organisatie alert op het blijven creëren van waarde voor klanten, als ook voor de eigen organisatie.

5.           Het ontwikkelen van de juiste toekomstbestendige vaardigheden binnen een organisatie. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën vragen ook vaak om nieuwe kennis en vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, oplossingsvermogen, ondernemerschap en samen kunnen werken en denken in ecosystemen.

Conclusie

Blijf vooruitkijken en zorg dat je als organisatie waardevol blijft. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt veel van organisaties. Beweeg als organisatie proactief mee met de veranderingen die de vierde industriële revolutie met zich meebrengt. En zorg dat verschillende generaties elkaars ‘denken en handelen’ gaan begrijpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken