Biografie Patrick Kooij is eigenaar bij Kooij Marketing & Innovatie en geeft daar training en coaching op het gebied van marketing en businessmodel innovatie. Dit doet hij voor studenten en werkende professionals. Daarnaast is hij (gast)docent en 2e examinator voor hbo studenten voor scriptieverdediging.
Patrick Kooij

[column] Kassa met online verdienmodellen
Online verdienmodellen zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Uit onderzoek van het CBS (15 januari 2021) blijkt dat in de eerste helft van 2020 ruim 70% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder iets online heeft gekocht.
[column] Hoe businessmodel en strategie interacteren
Een strategie en een businessmodel staan niet los van elkaar. Waarom niet? Omdat volgens marketingcoach Patrick Kooij een businessmodel een vertaling geeft van een strategie naar de operationalisering (naar de markt en binnen een organisatie).
[column] Samenwerken stimuleert businessmodel innovatie
Soms kun je als organisatie met strategische partners beter invulling geven aan de (onvervulde) klantbehoeften en contextuele veranderingen. Daarom is de bouwsteen ‘partners’ een belangrijk onderdeel van een businessmodel. Patrick Kooij analyseert.
[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties
Unieke kennis en competenties zijn voor waardevolle businessmodellen essentieel. Mensen blijken binnen organisaties de belangrijkste asset te zijn.
[column] Goede klantbeleving betaalt uit in loyaliteit en omzet
Hoe belangrijk is een goede klantbeleving? Heel belangrijk zou ik zeggen. Een organisatie kan mooie proposities en businessmodellen ontwikkelen, maar als de klantbeleving niet goed is, bouw je als organisatie geen duurzame relatie met klanten op.
[column] Marketing is vooral ook vooruitkijken
Een nieuwjaar met als voornemen: vooruit blijven kijken en handelen. Terugkijken is leuk, maar daar win je vaak niks mee. Ik ben zelf gefascineerd door de vierde industriële revolutie en de verschillen tussen generaties van mensen.
[column] Kies je eigen plek in het weiland
Wanneer je als bedrijf steeds minder onderscheidend dreigt te worden, dreigt ook een mogelijke vorm van margedruk en concurrentie op prijs. Oftewel: voorkom dat je als bedrijf in de valkuil van prijsconcurrentie stapt en zoek een eigen plek in het weiland.
Marketeer, denk als ondernemer
Als marketeer denken als ondernemer is tegenwoordig geen gekke gedachte meer. We leven in een wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Hierdoor moeten organisaties, maar ook marketeers steeds sneller kunnen anticiperen, leren en handelen.
[column] Zit jij al in het brein van de klant?
Wat is positioneren eigenlijk? Volgens Ries en Trout (1980, 1996) draait alles om het verwerven van een breinpositie bij de klant. Positionering is dan ook een belangrijk onderwerp in ons vakgebied. Hoe doe je dat slim?
[column] Groeistrategie: de good old Ansoff-matrix
Zelf lees ik regelmatig oude en nieuwe gepubliceerde Havard Business Review artikelen. Zo las ik onlangs een artikel uit 1957. Niet zomaar een artikel, maar ‘Ansoff Strategies for Diversification’. Bij uitstek een model om te kijken naar groeistrategieën.
[column] Impact en kansen van platforms
Het matchen van vraag en aanbod is een belangrijk principe van platforms. Vroeger had je de markt waar mensen bijeenkwamen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Nu gebeurt dat ook, maar dan digitaal. Patrick Kooij verkent.
[column] Toekomstbestendig verdienmodel: zo doe je dat
In dit blog staat het verdienmodel centraal. Oftewel: de manier waarop een organisatie (extra) geld verdient. De afgelopen jaren hoorde je vaak dat in een aantal sectoren het verdienmodel onder druk kwam te staan. Patrick Kooij legt uit hoe dat kan.
Veranderingen: gissen is missen
In deze blog staat het scannen van veranderingen centraal. Elke organisatie wil voor haar klanten waardevol zijn en blijven. Vooral technologische ontwikkelingen kunnen grote impact hebben op businessmodellen. Dit kan voor organisaties kansen, maar ook bedreigingen opleveren.
Reflectie op je eigen businessmodel
De vorige blog van Patrick Kooij stond in het teken van de vraag waarom businessmodel innovatie noodzakelijk is. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Iedere organisatie wil waardevol zijn en blijven. In deze blog gaat hij in op de zelfreflectie op je eigen businessmodel.
[column] Pas je businessmodel tijdig aan!
Er zijn bedrijven die vergaten hun businessmodel tijdig aan te passen: Kodak, Free Record Shop, Nokia etc. Zij vergaten in te spelen op de veranderende marktontwikkelingen. Patrick Kooij licht toe.
[column] Speel in op de echte klantbehoefte!
Patrick Kooij geeft inzicht in het fenomeen van de waardepropositie en laat zien hoe je met behulp van de Value Proposition Canvas zelf een nieuwe waardepropositie kunt ontwikkelen.
De hechte relatie tussen marketingstrategie en businessmodel
Er wordt vaak gesproken over businessmodellen en de relevantie ervan. Maar wat is de relatie met marketing en is deze er ook? Het antwoord is absoluut JA! Patrick Kooij belicht in een serie blogs de relevantie tussen businessmodellen en marketingstrategie.
- AlgemeenNieuws Supermerk 10 Een kenmerkend verhaalNieuws onderzoek Nieuw product Dan eerst...Nieuws PIM Trendrapport 2021 1...Nieuws Marketing the Rainbow 4B Heineken...Weblog [column] Brandr 8: MerkbeschermingNieuws Mijn marketing: Dolly van den Akker
- B2BNieuws Monitor Consumentengedrag: kansen...Weblog Hoe verkoop ik net zo goed in een...Nieuws Future of work: flexibiliteit is het...Nieuws Louise Doorn en Martine de Vries...Nieuws [Interview] De toekomst van...Nieuws Reijersen van Buuren hoofd...
- BureausNieuws Ron Simpson lanceert creatief...Nieuws Sire spreekt politiek aan over arme...Weblog Commercialreview: de oogst van...Nieuws Danoontje Powerrr is terugNieuws Grand Italia blijft bij Havas Nieuws Staatsloterij wint Gouden Loeki
- ContentmarketingWeblog Nieuwe eisen aan medewerkers in...Weblog De marketinglessen van Netflix...Nieuws VIA lanceert boek over marketplacesNieuws Helden, Droomparken en TUI lanceren...Weblog Wat zijn de nadelen van Clubhouse?Weblog Clubhouse: wat zijn de kansen voor...
- DesignNieuws Nieuwe logo Peugeot Leeuw brult als...Weblog Gevestigde automerken opgelet, de...Nieuws Redesign Beemster kaas door CartilsWeblog Elektrisch rijden inspireert tot...Nieuws designcase Nieuwe website...Nieuws Hands Off My Chocolate lanceert...
- Food en RetailWeblog [column] Een gebrek aan samenNieuws Wijnspijs stort zich in strijd om...Nieuws Albert Heijn en Selecta: onbemande...Nieuws AH bespreekt fors uitgebreide...Nieuws Blokker lanceert eerlijke premium...Nieuws Philips TV eerste met personalisatie...
- MediaNieuws Peter Markus van RTL naar Online...Weblog Hoe Clubhouse het audiolandschap op...Nieuws Radioreclame in 2020 loopt deuk op Nieuws Onderzoek: adverteren in 'positieve...Nieuws KitKat: creatie grandioos, effect...Weblog Nostalgisch kijken is het nieuwe...
- Online MarketingNieuws Explosieve stijging boekwebshops Nieuws E-commerce toolkit versnelt digitale...Nieuws Clubhouse verovert NederlandNieuws MeMo² ziet potentie Clubhouse Nieuws Shopping Awards genomineerden bekendNieuws De Vooravond en Elastique lanceren...
- SponsoringNieuws SponsorRingen: Droomparken,...Nieuws Nominaties SponsorRingen 2020...Nieuws TCS verlengt samenwerking Amsterdam...Nieuws MVR Brand Partnerships nieuwe agency...Nieuws NOCNSF en Ocean breiden partnership...Nieuws Allianz partner Watersportverbond en...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

BBP Media

Giesbers Group

Giesbers Retail

Giesbers Retail

BBP Media

BBP Media

5PM

VBO

Troostwijk Auctions

Atlas Copco Internationaal B.V.
Laatste Nieuws
- Monitor Consumentengedrag: kansen... 05-03-2021
- Future of work: flexibiliteit is het... 03-03-2021
- Louise Doorn en Martine de Vries... 02-03-2021
- [Interview] De toekomst van... 02-03-2021
- Reijersen van Buuren hoofd... 01-03-2021
- Onderzoek: thuiswerken blijft, maar... 24-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »