[column] Hoe businessmodel en strategie interacteren

[column] Hoe businessmodel en strategie interacteren
  • B2b
  • 29 jan 2021 @ 07:27
  • 5393 x gelezen
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    Eigenaar, trainer/coach
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Geen tag

Een strategie en een businessmodel staan niet los van elkaar. Waarom niet? Omdat volgens marketingcoach Patrick Kooij een businessmodel een vertaling geeft van een strategie naar de operationalisering (naar de markt en binnen een organisatie).

Voor een organisatie is het belangrijk om een duidelijke missie (wat een organisatie nu is en doet), visie (hoe een organisatie dit in de toekomst wil bereiken), strategie en doelstellingen te hebben.

Alleen dan ben je als organisatie in staat een strategie goed te vertalen naar waardecreatie voor afnemers en naar waarderealisatie voor de eigen organisatie. Bedenk daarbij ook dat strategie niet gaat om dingen beter te doen, maar om juist dingen anders te doen.

Soorten strategie

Er zijn diverse typen strategieën die een organisatie kan kiezen om waarde te creëren voor haar klanten. Porter (2012) bijvoorbeeld geeft aan dat een strategie verklaart hoe een organisatie die te maken heeft met concurrentie superieure prestaties kan behalen. Hij maakt onderscheid in de onderstaande strategieën:

1.           Lage kosten strategie:

De lage kosten strategie is gebaseerd op het optimaliseren van bedrijfsprocessen om hiermee een kostenvoorsprong te realiseren ten opzichte van concurrenten. De aandacht bij deze strategie ligt op het verhogen van de marge, terwijl er constant wordt getracht het product af te zetten tegen de laagst mogelijke prijs.

2.           Differentiatiestrategie:

Bij een differentiatiestrategie probeert een organisatie zich te differentiëren van de concurrentie. Het doel hiervan is het creëren van een uniek en/of superieur beeld.

3.           Focusstrategie:

Een focusstrategie is gericht op het concurreren in een niche van de markt in plaats van de totale markt. Door een focus heeft een organisatie superieure kennis van de doelsegmenten, waardoor beter op de behoeften van klanten wordt ingespeeld.

4.           Stuck in the middle:

Een organisatie moet volgens Porter (2012) kiezen uit één van bovengenoemde strategieën. Wanneer een organisatie geen keuze maakt ontstaat het stuck in the middle, en dan is er geen uitzonderlijke prestatie mogelijk.

 

Treacy & en Wiersema (1995) onderscheiden drie verschillende waarde disciplines, omdat iedere discipline een klant een soort waarde biedt.

1.           Operational Excellence: Uitgangspunt bij deze strategie is dat het totale bedrijfsproces zo is ingericht dat een organisatie afnemerswaarde kan creëren door kostenbesparingen.

2.           Productleadership: Uitgangspunt bij deze strategie voor een organisatie is veel innovaties met een hoge succes rate.

3.           Customer Intimacy: Uitgangspunt bij deze strategie is dat een organisatie klantpartner wordt en alles weet van zijn klant(en) en hiermee zo goed mogelijk zijn klanten kan bedienen en van informatie kan voorzien.

Naast de strategieën van Porter en Treacy en Wiersema bestaat ook de strategie van de Blauwe Oceanen. W. Chan Kim & Renée Mauborgne (2005) geven twee werelden aan, de blauwe en rode oceanen.  De rode oceanen omvatten alle sectoren die nu al bestaan, dat is de bekende markt. De blauwe oceanen omvatten alle sectoren die nu nog niet bestaat, dat is de onbekende markt

Strategie = keuzes maken

Kijk en bepaal als organisatie hoe en met welke strategie je waarde wilt creëren. Denk daarbij nog eens aan een eigen plek in het weiland

Oftewel: zorg dat je anders bent en onderscheidend vermogen hebt ten opzichte van concurrenten. Met alleen een goede strategie kiezen ben je er nog niet. Een strategie moet ook door medewerkers geadopteerd en uitgedragen worden. Hiermee doel ik op houding en gedrag van medewerkers. Voorbeeld: als een organisatie kiest voor customer intimacy is het belangrijk dat ook medewerkers vormgeven aan de strategie. Denk aan het hebben en onderhouden van goede klantrelaties en klantgericht handelen (houding en gedrag). Terugkomend op een businessmodel: een gekozen strategie moet worden vertaald naar de bouwstenen van een businessmodel. Hoe je wil dat jouw waardepropositie eruitziet, hoe je klantrelaties aangaat, hoe je kanalen inricht, hoe en met wie je wil samenwerken en hoe je activiteiten inricht. Met andere worden: vertaal een gekozen strategie naar de operationalisering.

Conclusie

Strategie heeft een relatie met een businessmodel. Kies wie je als organisatie wil zijn en vertaal dit naar een businessmodel. De manier waarop je als organisatie waarde wilt creëren voor afnemers en waarde wil realiseren voor de eigen organisatie. En vergeet niet om ook medewerkers mee te krijgen, omdat de medewerkers degenen zijn die werkelijk een strategie kunnen uitdragen (houding en gedrag). Ten slotte zorg je als organisatie dat je een gekozen strategie waarmaakt met behulp van een ingericht businessmodel.

 

 

 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken