Biografie Patrick Kooij is eigenaar bij Kooij Marketing & Innovatie en geeft daar training en coaching op het gebied van marketing en businessmodel innovatie. Dit doet hij voor studenten en werkende professionals. Daarnaast is hij (gast)docent en 2e examinator voor hbo studenten voor scriptieverdediging.
Patrick Kooij

[column] Kassa met online verdienmodellen
Online verdienmodellen zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Uit onderzoek van het CBS (15 januari 2021) blijkt dat in de eerste helft van 2020 ruim 70% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder iets online heeft gekocht.
[column] Hoe businessmodel en strategie interacteren
Een strategie en een businessmodel staan niet los van elkaar. Waarom niet? Omdat volgens marketingcoach Patrick Kooij een businessmodel een vertaling geeft van een strategie naar de operationalisering (naar de markt en binnen een organisatie).
[column] Samenwerken stimuleert businessmodel innovatie
Soms kun je als organisatie met strategische partners beter invulling geven aan de (onvervulde) klantbehoeften en contextuele veranderingen. Daarom is de bouwsteen ‘partners’ een belangrijk onderdeel van een businessmodel. Patrick Kooij analyseert.
[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties
Unieke kennis en competenties zijn voor waardevolle businessmodellen essentieel. Mensen blijken binnen organisaties de belangrijkste asset te zijn.
[column] Goede klantbeleving betaalt uit in loyaliteit en omzet
Hoe belangrijk is een goede klantbeleving? Heel belangrijk zou ik zeggen. Een organisatie kan mooie proposities en businessmodellen ontwikkelen, maar als de klantbeleving niet goed is, bouw je als organisatie geen duurzame relatie met klanten op.
[column] Marketing is vooral ook vooruitkijken
Een nieuwjaar met als voornemen: vooruit blijven kijken en handelen. Terugkijken is leuk, maar daar win je vaak niks mee. Ik ben zelf gefascineerd door de vierde industriële revolutie en de verschillen tussen generaties van mensen.
[column] Kies je eigen plek in het weiland
Wanneer je als bedrijf steeds minder onderscheidend dreigt te worden, dreigt ook een mogelijke vorm van margedruk en concurrentie op prijs. Oftewel: voorkom dat je als bedrijf in de valkuil van prijsconcurrentie stapt en zoek een eigen plek in het weiland.
Marketeer, denk als ondernemer
Als marketeer denken als ondernemer is tegenwoordig geen gekke gedachte meer. We leven in een wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Hierdoor moeten organisaties, maar ook marketeers steeds sneller kunnen anticiperen, leren en handelen.
[column] Zit jij al in het brein van de klant?
Wat is positioneren eigenlijk? Volgens Ries en Trout (1980, 1996) draait alles om het verwerven van een breinpositie bij de klant. Positionering is dan ook een belangrijk onderwerp in ons vakgebied. Hoe doe je dat slim?
[column] Groeistrategie: de good old Ansoff-matrix
Zelf lees ik regelmatig oude en nieuwe gepubliceerde Havard Business Review artikelen. Zo las ik onlangs een artikel uit 1957. Niet zomaar een artikel, maar ‘Ansoff Strategies for Diversification’. Bij uitstek een model om te kijken naar groeistrategieën.
[column] Impact en kansen van platforms
Het matchen van vraag en aanbod is een belangrijk principe van platforms. Vroeger had je de markt waar mensen bijeenkwamen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Nu gebeurt dat ook, maar dan digitaal. Patrick Kooij verkent.
[column] Toekomstbestendig verdienmodel: zo doe je dat
In dit blog staat het verdienmodel centraal. Oftewel: de manier waarop een organisatie (extra) geld verdient. De afgelopen jaren hoorde je vaak dat in een aantal sectoren het verdienmodel onder druk kwam te staan. Patrick Kooij legt uit hoe dat kan.
Veranderingen: gissen is missen
In deze blog staat het scannen van veranderingen centraal. Elke organisatie wil voor haar klanten waardevol zijn en blijven. Vooral technologische ontwikkelingen kunnen grote impact hebben op businessmodellen. Dit kan voor organisaties kansen, maar ook bedreigingen opleveren.
Reflectie op je eigen businessmodel
De vorige blog van Patrick Kooij stond in het teken van de vraag waarom businessmodel innovatie noodzakelijk is. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Iedere organisatie wil waardevol zijn en blijven. In deze blog gaat hij in op de zelfreflectie op je eigen businessmodel.
[column] Pas je businessmodel tijdig aan!
Er zijn bedrijven die vergaten hun businessmodel tijdig aan te passen: Kodak, Free Record Shop, Nokia etc. Zij vergaten in te spelen op de veranderende marktontwikkelingen. Patrick Kooij licht toe.
[column] Speel in op de echte klantbehoefte!
Patrick Kooij geeft inzicht in het fenomeen van de waardepropositie en laat zien hoe je met behulp van de Value Proposition Canvas zelf een nieuwe waardepropositie kunt ontwikkelen.
De hechte relatie tussen marketingstrategie en businessmodel
Er wordt vaak gesproken over businessmodellen en de relevantie ervan. Maar wat is de relatie met marketing en is deze er ook? Het antwoord is absoluut JA! Patrick Kooij belicht in een serie blogs de relevantie tussen businessmodellen en marketingstrategie.
- AlgemeenWeblog [column] RookNieuws 'Ruim een derde Nederlanders...Nieuws Tomorrowland en Loop Earplugs willen...Nieuws [branded content] Influencer...Nieuws Vandebron en Peter Koelewijn...Nieuws [NMD22] Van der Poel wint gouden...
- B2BWeblog [column] B2B-marketeers missen focus...Weblog Je marktaandeel laten groeien doe je...Nieuws onderzoek Helft Gen Z bereid meer te...Nieuws Zendesk voor ruim 10 miljard dollar...Nieuws Patrick Kuijsters directeur Brand,...Nieuws Monitor Consumentengedrag:...
- BureausNieuws DOSSIER THE YOUNG ONES...Weblog column Een virus als trendversnellerNieuws DOSSIER THE YOUNG ONES Aandacht moet...Nieuws Jarige Ouwehands Dierenpark vraagt...Weblog [column] Purpose-driven branding: de...Nieuws Diamanten BBQ feestje Gerety Awards
- ContentmarketingNieuws Nieuwe koffiecups en 'retespannende'...Nieuws Zwitserleven lanceert merkcampagne...Nieuws NTR Podcastprijs naar docu over...Nieuws Mastercard lanceert muziekalbumNieuws Podcast CMOtalk verhuist naar BNRNieuws Novotel lanceert campagne met...
- DesignNieuws Lego wil meer vrouwen in design Nieuws 22 European Design Awards voor...Nieuws Nationale Bioscoopbon helemaal in...Weblog [column] Kijken en zien is een...Nieuws Tambr Wij geloven dat audio elk merk...Weblog [column] Treingeluiden
- Food en RetailNieuws Explosie van bezorgformules is grote...Nieuws Fred Teeven nieuwe voorzitter...Nieuws Albert Heijn wil van iedere dag een...Nieuws Dutch Weed Burger werkt samen met...Weblog [video] Mulder inspecteert Albert...Nieuws Bolletje brengt bakker Daan uit logo...
- MediaNieuws Readly breidt aanbod fors uitNieuws NLziet voegt kinderzender Pebble TV...Nieuws [branded content] ‘Zoeken naar het...Nieuws Cannes awards winnende regisseur...Nieuws Mag Inspiration Day en 3 Mercurs op...Nieuws Pathé legt grootste handdoek ooit op...
- Online MarketingNieuws Virtuele influencer Esther gaat...Nieuws Veronique Bouree Sales Director...Nieuws Bedrijven gaan standaard ontwikkelen...Nieuws TikTok moet meer onderscheid reclame...Nieuws Benetton verenigt fysieke en...Nieuws Online fondsenwerver Kentaa...
- SponsoringNieuws Shortrackster Suzanne Schulting...Nieuws KNVB en ING slaan handen ineen om...Nieuws Fietsen op de dam voor vluchtelingenNieuws DPG Media verlengt partnership met...Nieuws Acne Amsterdam lanceert campagne...Nieuws Kansino nieuwe hoofdpartner van AZ
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- onderzoek Helft Gen Z bereid meer te... 27-06-2022
- Zendesk voor ruim 10 miljard dollar... 27-06-2022
- Patrick Kuijsters directeur Brand,... 27-06-2022
- Monitor Consumentengedrag:... 24-06-2022
- Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van... 24-06-2022
- Nationale Marketing Benchmark:... 23-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »