Biografie Patrick Kooij is eigenaar bij Kooij Marketing & Innovatie en geeft daar training en coaching op het gebied van marketing en businessmodel innovatie. Dit doet hij voor studenten en werkende professionals. Daarnaast is hij (gast)docent en 2e examinator voor hbo studenten voor scriptieverdediging.
Patrick Kooij

[column] Kassa met online verdienmodellen
Online verdienmodellen zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Uit onderzoek van het CBS (15 januari 2021) blijkt dat in de eerste helft van 2020 ruim 70% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder iets online heeft gekocht.
[column] Hoe businessmodel en strategie interacteren
Een strategie en een businessmodel staan niet los van elkaar. Waarom niet? Omdat volgens marketingcoach Patrick Kooij een businessmodel een vertaling geeft van een strategie naar de operationalisering (naar de markt en binnen een organisatie).
[column] Samenwerken stimuleert businessmodel innovatie
Soms kun je als organisatie met strategische partners beter invulling geven aan de (onvervulde) klantbehoeften en contextuele veranderingen. Daarom is de bouwsteen ‘partners’ een belangrijk onderdeel van een businessmodel. Patrick Kooij analyseert.
[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties
Unieke kennis en competenties zijn voor waardevolle businessmodellen essentieel. Mensen blijken binnen organisaties de belangrijkste asset te zijn.
[column] Goede klantbeleving betaalt uit in loyaliteit en omzet
Hoe belangrijk is een goede klantbeleving? Heel belangrijk zou ik zeggen. Een organisatie kan mooie proposities en businessmodellen ontwikkelen, maar als de klantbeleving niet goed is, bouw je als organisatie geen duurzame relatie met klanten op.
[column] Marketing is vooral ook vooruitkijken
Een nieuwjaar met als voornemen: vooruit blijven kijken en handelen. Terugkijken is leuk, maar daar win je vaak niks mee. Ik ben zelf gefascineerd door de vierde industriële revolutie en de verschillen tussen generaties van mensen.
[column] Kies je eigen plek in het weiland
Wanneer je als bedrijf steeds minder onderscheidend dreigt te worden, dreigt ook een mogelijke vorm van margedruk en concurrentie op prijs. Oftewel: voorkom dat je als bedrijf in de valkuil van prijsconcurrentie stapt en zoek een eigen plek in het weiland.
Marketeer, denk als ondernemer
Als marketeer denken als ondernemer is tegenwoordig geen gekke gedachte meer. We leven in een wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Hierdoor moeten organisaties, maar ook marketeers steeds sneller kunnen anticiperen, leren en handelen.
[column] Zit jij al in het brein van de klant?
Wat is positioneren eigenlijk? Volgens Ries en Trout (1980, 1996) draait alles om het verwerven van een breinpositie bij de klant. Positionering is dan ook een belangrijk onderwerp in ons vakgebied. Hoe doe je dat slim?
[column] Groeistrategie: de good old Ansoff-matrix
Zelf lees ik regelmatig oude en nieuwe gepubliceerde Havard Business Review artikelen. Zo las ik onlangs een artikel uit 1957. Niet zomaar een artikel, maar ‘Ansoff Strategies for Diversification’. Bij uitstek een model om te kijken naar groeistrategieën.
[column] Impact en kansen van platforms
Het matchen van vraag en aanbod is een belangrijk principe van platforms. Vroeger had je de markt waar mensen bijeenkwamen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Nu gebeurt dat ook, maar dan digitaal. Patrick Kooij verkent.
[column] Toekomstbestendig verdienmodel: zo doe je dat
In dit blog staat het verdienmodel centraal. Oftewel: de manier waarop een organisatie (extra) geld verdient. De afgelopen jaren hoorde je vaak dat in een aantal sectoren het verdienmodel onder druk kwam te staan. Patrick Kooij legt uit hoe dat kan.
Veranderingen: gissen is missen
In deze blog staat het scannen van veranderingen centraal. Elke organisatie wil voor haar klanten waardevol zijn en blijven. Vooral technologische ontwikkelingen kunnen grote impact hebben op businessmodellen. Dit kan voor organisaties kansen, maar ook bedreigingen opleveren.
Reflectie op je eigen businessmodel
De vorige blog van Patrick Kooij stond in het teken van de vraag waarom businessmodel innovatie noodzakelijk is. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Iedere organisatie wil waardevol zijn en blijven. In deze blog gaat hij in op de zelfreflectie op je eigen businessmodel.
[column] Pas je businessmodel tijdig aan!
Er zijn bedrijven die vergaten hun businessmodel tijdig aan te passen: Kodak, Free Record Shop, Nokia etc. Zij vergaten in te spelen op de veranderende marktontwikkelingen. Patrick Kooij licht toe.
[column] Speel in op de echte klantbehoefte!
Patrick Kooij geeft inzicht in het fenomeen van de waardepropositie en laat zien hoe je met behulp van de Value Proposition Canvas zelf een nieuwe waardepropositie kunt ontwikkelen.
De hechte relatie tussen marketingstrategie en businessmodel
Er wordt vaak gesproken over businessmodellen en de relevantie ervan. Maar wat is de relatie met marketing en is deze er ook? Het antwoord is absoluut JA! Patrick Kooij belicht in een serie blogs de relevantie tussen businessmodellen en marketingstrategie.
- AlgemeenWeblog [column] Brandr 8: MerkbeschermingNieuws Mijn marketing: Dolly van den AkkerMagazine Een welkome aanvulling op ons...Weblog column De dood leeftNieuws Nieuwe 'Top 100 Adverteerders'...Nieuws Mijn marketing: Birgit Zuurveld
- B2BWeblog 5 marketinglessen na 1 jaar coronaNieuws Onderzoek: thuiswerken blijft, maar...Nieuws MarketingTribune tijdens...Weblog De juiste specialist op de juiste plekNieuws Medewerker Fieldlab-event positief...Nieuws Onderzoek: marketeer niet bezig met...
- BureausNieuws SAN Jaarboek 2020 uitgereikt: thema...Nieuws Jules Hooijer en Ido Sharon naar...Nieuws Henk Haaima creative director Havana...Nieuws Reddy Keukens kiest More MediaWeblog Je bent marketeer en je wilt wat......Nieuws Betaalvereniging Nederland laat...
- ContentmarketingNieuws VIA lanceert boek over marketplacesNieuws Helden, Droomparken en TUI lanceren...Weblog Wat zijn de nadelen van Clubhouse?Weblog Clubhouse: wat zijn de kansen voor...Nieuws Sommige marketeers denken dat ze...Weblog Hoe werkt Clubhouse?
- DesignWeblog Elektrisch rijden inspireert tot...Nieuws designcase Nieuwe website...Nieuws Hands Off My Chocolate lanceert...Weblog column Hoe klinken de politieke...Nieuws Nieuwe merkidentiteit voor VartaNieuws 7Up neemt afscheid van groene fles
- Food en RetailNieuws HorecaVrij pleit voor nationale...Nieuws Meerderheid Kamer wil terrassen openNieuws Nederlands voedselproductiesysteem...Weblog Mark Rutte creëert nieuwe markt van...Nieuws KHN sleept Staat voor de rechter om...Nieuws Shanice van de Sanden hoofdrol in...
- MediaNieuws Abovo wint account hogeschool Van...Nieuws Onderzoekslab voor artificial...Weblog Microsoft Viva: next step in interne...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe CEO Abovo...Nieuws Ad Alliance en smartclip:...Nieuws Onderzoek: ouders en kinderen praten...
- Online MarketingWeblog column Offline heimweeNieuws Akkoord over wetsvoorstel e-Privacy...Weblog column Shine online met de juiste...Nieuws Kantar: effectiviteit digitale ads...Nieuws MediaMonks start digital team...Nieuws Rivièra Maison wil e-commerce groei...
- SponsoringNieuws TCS verlengt samenwerking Amsterdam...Nieuws MVR Brand Partnerships nieuwe agency...Nieuws Nominaties SponsorRingen 2020...Nieuws NOCNSF en Ocean breiden partnership...Nieuws Allianz partner Watersportverbond en...Nieuws Houthoff verlengt hoofdsponsorschap...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

BBP Media

Giesbers Group

Giesbers Retail

Giesbers Retail

BBP Media

BBP Media

5PM

BBP Media

VBO

Atlas Copco Internationaal B.V.
Laatste Nieuws
- Onderzoek: thuiswerken blijft, maar... 24-02-2021
- MarketingTribune tijdens... 24-02-2021
- Medewerker Fieldlab-event positief... 21-02-2021
- Onderzoek: marketeer niet bezig met... 19-02-2021
- Monitor Consumentengedrag: Nederland... 19-02-2021
- Politieke partijen adverteren vooral... 19-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »