De hechte relatie tussen marketingstrategie en businessmodel

De hechte relatie tussen marketingstrategie en businessmodel
  • B2b
  • 31 okt 2018 @ 10:49
  • 13316 x gelezen
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    business development manager
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Zakelijk

Er wordt vaak gesproken over businessmodellen en de relevantie ervan. Maar wat is de relatie met marketing en is deze er ook? Het antwoord is absoluut JA! Patrick Kooij belicht in een serie blogs de relevantie tussen businessmodellen en marketingstrategie.

Uiteindelijk is strategische marketing het proces dat zich bezighoudt met het identificeren, het definiëren en het leveren van superieure klantwaarde. Een organisatie dient een marketingstrategie te formuleren en kiest dan vervolgens welke klanten zij wil bedienen en welke waarde zij wil leveren.  Vanuit dit kader wordt in een marketingplan een keuze gemaakt over hoe een organisatie dit wil doen.

Accountability

Al met al gaat het bij marketing en businessmodel innovatie om waardecreatie. Vanuit het denkbeeld van waarde is het belangrijk om te kijken of de eerder gemaakte keuzes ook effectief zijn, dit in de vorm van waarde voor de afnemers en voor de eigen organisatie. Zie hieronder de relatie tussen enerzijds ‘strategische marketing’ en anderzijds een ‘businessmodel’. Vanuit de marketingfunctie zal een organisatie moeten kijken naar haar accountability. Als marketeer zou je jezelf de vraag kunnen stellen: kunnen wij verantwoording afleggen ten aanzien van alle activiteiten, die vanuit de marketingfunctie worden ondernomen, en het geld dat we daarbij uitgeven? 

Een organisatie zal dus moeten kijken of de marketingfunctie haar accountability kan aantonen.  Dit vraagt om het verbinden van het proces van waarde creatie voor afnemers aan dat van de waarderealisatie voor een organisatie. In het businessmodel canvas heb ik twee gedeeltes gekenmerkt, namelijk het waarde creatie model en het opbrengstenmodel. In hoofdzaak heeft een businessmodel het doel om waarde te creëren voor klanten. Als je naar het waardecreatiemodel kijkt, is te zien dat deze waarde afhankelijk is en beïnvloed wordt door de keuze van de afnemers die een organisatie wenst te bedienen (rechterkant van het model) en hoe een organisatie met haar afnemers in contact wil staan en met welke middelen (linkerkant van het model). Uiteindelijk volgt uit het opbrengstenmodel of een organisatie waardevol is in de vorm van winstgevendheid (omzet minus kosten). 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken