[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties

[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties
  • B2b
  • 18 dec 2020 @ 08:50
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    Eigenaar, trainer/coach
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Strategie

Unieke kennis en competenties zijn voor waardevolle businessmodellen essentieel. Mensen blijken binnen organisaties de belangrijkste asset te zijn.

Vanuit een businessmodel zoomen we in op de bouwsteen key resources. Waarom zijn key resources belangrijk? Omdat het hebben van unieke kennis en competenties een bijdrage kan leveren aan een blijvend duurzaam concurrentievoordeel. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst zal dit voor organisaties belangrijk blijven. We zien allemaal dat veranderingen elkaar snel opvolgen. Mede hierdoor is het voor organisaties steeds belangrijker om enerzijds te anticiperen op veranderingen en anderzijds door het willen en kunnen toepassen van bestaande en nieuwe kennis en competenties.

Daarom is het goed om als organisatie gebruik te maken van kennis en competenties vanuit verschillende generaties

In onderstaand model staan viertal kwadranten weergeven. Hierin is te zien dat een organisatie gebruik kan maken van bestaande, maar ook van nieuwe kennis en competenties. Als we bijvoorbeeld kijken naar de verdergaande digitalisering en platform businessmodellen, dan is er vaak ook nieuwe kennis nodig. Daarom is het goed om als organisatie gebruik te maken van kennis en competenties vanuit verschillende generaties.

Key recources en Kerncompetenties

Uit één van mijn eerdere literatuuronderzoeken heb ik gekeken naar wat auteurs hebben gezegd over key resources en kerncompetenties. Osterwalder & Yves Pigneur (2009) geven aan dat elk businessmodel key resources vereist. Die maken het mogelijk om een waardepropositie te creëren en te bieden, markten te bereiken, relaties te onderhouden met klantsegmenten en inkomsten te verdienen. Een kerncompetenties is volgens Hamel en Prahalad (1990) iets unieks wat een organisatie strategisch goed kan of tot haar voordeel heeft. Ook Houtgraaf en Bekkers (2010) stellen dat de basis voor differentiatie ten opzichte van concurrenten vaak gekoppeld is aan de unieke competenties die een organisatie heeft. Uit voorgaande is af te leiden dat het hebben van unieke kennis en competenties kan bijdragen aan het creëren van een duurzaam concurrentievoordeel.

Belang van toekomstverkenning

Sinds ik zelf sinds 2015 (gast) colleges geef aan voltijd- en deeltijdstudenten ben ik steeds meer gefascineerd geraakt door de inzichten vanuit verschillende Generaties. Denk hierbij onder andere aan de Generaties Y (actief op internet) en Z (Digitale tijdperk). Als we dat tegen het licht houden van de veranderingen is het goed om bestaande kennis en competenties te combineren met nieuwe. Mijn opvatting is dat dit voor bestaande organisaties nieuwe kansen kan bieden om nieuwe technologieën eigen te maken en dat dit een bijdrage kan leveren aan de veranderbaarheid om meer wendbaar te worden als organisatie.  Vanuit de literatuur wordt ook aangegeven dat organisaties aandacht dienen te schenken aan toekomstverkenning. 

Hamel en Prahalad (1990) geven hierbij aan dat het voor managers van organisaties fundamenteel is om onderstaande vragen te beantwoorden:

1.           Welke waarden bieden wij onze klanten over bijvoorbeeld tien jaar?

2.           Welke nieuwe ‘ kennis en competenties’ (een combinatie van vaardigheden en technologieën) zullen we nodig hebben om die waarde te ontwikkelen of te krijgen?

3.           Wat zijn de gevolgen van de manier waarop we met onze klanten omgaan?

Conclusie

Vanuit businessmodel innovatie is het belangrijk om optimaal gebruik te maken van bestaande en nieuwe kennis en competenties. Zeker om een blijvend duurzaam concurrentievoordeel te creëren en/of te behouden.  Stel jezelf als organisatie daarom vanuit de toekomstverkenning regelmatig de vraag welke kennis en competentie nodig zijn voor jouw waardepropositie, distributiekanalen, klantrelaties en inkomstenstromen. Tenslotte is kennis vanuit verschillende Generaties dus waardevol om te vernieuwen en om wendbaar te blijven. En daarbij is mijn motto: ‘kennis ontwikkelen is macht, maar kennis in veelvoud vanuit verschillende Generaties delen geeft kracht’!

 

 

 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken