[column] Zonder goed doordachte strategie geen waarde creatie
- B2b
- 28 dec 2022 @ 18:41
- Link
-
Patrick Kooij
Eigenaar, trainer/coach
Kooij Marketing & Innovatie - Geen tag
- 28 dec 2022 @ 18:41
- Patrick Kooij
Vanuit strategische marketing is het essentieel om te blijven kijken naar een duurzaam concurrentievoordeel. Hierdoor moet je als organisatie onderscheidend zijn en waardevol zijn en blijven. MBA Patrick Kooij, business development manager, schreef een nieuw boek Handboek Managementmodellen en put hieruit voor een reeks columns over dit onderwerp.
Waardevol blijven is voor organisaties een uitdaging, omdat ze zich bevinden in een speelveld dat razendsnel blijft veranderen. Dit houdt voor organisaties in dat zij zich voortdurend moeten kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
Maar om waardevol te zijn en te blijven is vooral een goed doordachte strategie nodig. Daarbij is het van essentieel belang om goede strategische keuzes te maken. Maar hoe kom je tot goede strategische keuzes? Met behulp van een strategisch planningsproces kun je als organisatie komen tot een waardevolle strategie (strategische keuzes) en een daarbij passend businessmodel.
Strategisch planningsproces volgens de PDCA-cyclus
Ik zie strategieontwikkeling niet als een gewoon lineair proces. Organisaties die zich willen aanpassen aan een veranderende omgeving, moeten continue blijven leren om zich te kunnen blijven verbeteren.
Hiervoor heb ik de koppeling gemaakt met de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Dit stelt een organisatie in staat om continue te verbeteren. Het startpunt begint bij een plan om een bedrijfsstrategie te ontwikkelen of aan te passen. Daarbij is het goed om te weten dat een bedrijfsstrategie een goed weldoordacht plan is dat een organisatie helpt een visie en missie te realiseren door het opstellen van een daarbij passend bedrijfsmodel (businessmodel) om een gewenste bedrijfsstrategie te realiseren.
Organisaties en strategie
In mei dit jaar bracht Berenschot het strategie trendonderzoek 2022 uit. Centraal in dit rapport stond ‘strategie’. Dat het belangrijk is blijkt ook uit het feit dat circa 514 respondenten uit de gehele Nederlandse top hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Hieruit blijkt dat bij circa 90% van de organisaties het bestaansrecht, doel, missie en visie helder zijn. Dat is mooi omdat een missie en visie een voedingsbodem vormen voor de strategie van een organisatie. Veelal weten organisaties wat de kansen en bedreigingen (externe analyse) en haar eigen sterkten en zwakten (interne analyse) zijn en hoe haar eigen speelveld eruitziet. Daarentegen worden er bij circa de helft van de organisaties geen duidelijke strategische keuzes gemaakt en is de waardepropositie vaak onvoldoende helder. Al met al kan dit tot gevolg hebben dat organisaties niet komen tot een waardevolle strategie en daarbij passend businessmodel. Alles valt en staat met het goed en zorgvuldig doorlopen en uitvoeren van het strategisch planningsproces.
Aanpak strategisch planningsproces
In mijn handboek managementmodellen, voor continue verbetering in organisaties ga ik in op het strategisch planningsproces volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Centraal staat hierin dat organisaties continue kunnen verbeteren. De cyclus bestaat uit de onderstaande tien stappen.
Conclusie
Een goede strategie en een daarbij passend businessmodel zijn een must voor alle organisaties. Waarom is dat belangrijk? Er bestaan genoeg voorbeelden van organisaties die niet meer bestaan of die in een afgeslankte vorm verder zijn gegaan. Denk als (strategisch) marketeer voor organisaties aan de wetten van de natuur: om als organisatie te overleven moet je je kunnen aanpassen aan de veranderende omgeving. En hiervoor heb je een goed doordachte strategie en businessmodel nodig.
-
Patrick Kooij
- Werkt bij: Kooij Marketing & Innovatie
- Functie: Eigenaar, trainer/coach
- Website:https://www.patrickkooij.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 26, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Centraal Beheer: werkdruk zet ondernemers onder druk
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
- Payroll-startup Employes overgenomen door Deens Ageras
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers