Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- Media
- 8 nov 2024 @ 10:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 nov 2024 @ 10:04
- Michiel van Zaane
In de week dat de Tweede Kamer debatteert over de btw-verhoging op journalistieke media lanceren uitgevers en journalisten een radiocampagne.
Ondanks veel maatschappelijke kritiek zetten coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vooralsnog hun plannen door om de btw op kranten en tijdschriften fors te verhogen van 9 naar 21 procent. Op 8 november debatteert de Tweede Kamer over het Belastingplan 2025, waarin deze btw-verhoging is opgenomen.
Geen van de leiders van PVV, VVD, NSC en BBB zegt inhoudelijk voorstander te zijn van de verhoging van de belasting op journalistieke media. Hoewel de coalitie aangeeft open te staan voor alternatieven, hebben PVV, VVD, NSC en BBB alternatieve dekkingsvoorstellen van de eensgezinde oppositie afgewezen. In de radiospots wordt daarnaar verwezen (bijlagen). Uitgevers en journalisten roepen de coalitiepartijen in de spots op de btw-verhoging op kranten en tijdschriften te schrappen.
Hoge belasting
In de radiospots komt ook aan bod dat Nederland straks schril afsteekt bij andere Europese landen met een sterke traditie van persvrijheid. Alle andere Europese lidstaten erkennen het belang van onafhankelijke journalistiek voor de democratische rechtsstaat met een laag btw-tarief. Dat varieert van 0 procent door landen als Denemarken, België en Ierland, tot maximaal 12 procent. Geen enkel ander land past het reguliere, hoge btw-tarief toe op dagbladen. Nederland zou de enige Europese lidstaat zijn die met een hoge belasting onnodig hoge drempels opwerpt voor de toegang tot de vrije pers.
Gezamenlijk initiatief
De radiocampagne bestaat uit vier spots, waarin ook de vier verschillende leiders van de coalitiepartijen aan het woord komen. De radiospots zijn vanaf vandaag op uiteenlopende zenders te horen. De radiocampagne is een gezamenlijk initiatief van NDP Nieuwsmedia, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Magazine Media Associatie (MMA). Eerder voerde een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies al actie tegen de btw-verhoging op de cultuursector tijdens Prinsjesdag, 17 september. Aan twee locaties op en nabij de Koninklijke stoet werd tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgerold.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- AMMA Awards 2025: tijdloos sterk... 12-12-2024
- Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt10-12-2024
- Artsen zonder Grenzen:... 06-12-2024
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024