[column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn

[column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn
  • Content
  • 1 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • ShowroomtrafficMarketing

Porsche heeft niet veel te bewijzen. De wereld kent het merk van de snelle modellen met de prachtige lijnen. Maar zelfs Porsche kan zich niet veroorloven om rustig te wachten tot de geslaagde clientèle vanzelf de showrooms binnen loopt.

Het kan dus helpen om ook lokaal het global merk even aan te duwen. Ooit hadden we daar de dealer advertentie voor.

Auto's, keukens, witgoed, speelgoed of sportspullen, altijd was daar geheid de dealer advertentie. En drie keer raden wie daar de tanden op mocht stuk bijten?

De junior copywriter van het bureau. 'We hebben een leuk klusje voor je'. Je begreep al snel waarom de accountman dat lachend op je bureau gooide.

De dealeradvertentie was wel erg ver verwijderd van wat je dacht dat een vak vol glitter en glamour was. Creatief kon er niks en mocht er niks. Een moetje.

Het product moest erin. Liefst zo groot mogelijk. De dealernaam moest erin. Liefst zo groot mogelijk. En als het zo uitkwam, ook de korting. Liefst zo groot mogelijk.

Als je dat weet, kijk je met nog meer bewondering naar deze dealeradverentie voor Porsche. Natuurlijk helpt het dat Porsche Porsche is en geen dealernaam keuken of dealernaam grasmaaier.

Maar dan nog sta je voor de taak om met heel weinig tot niks een ad te fabriceren die op lokaal dealer niveau hetzelfde moet doen als op global brand niveau.

Het imago van Porsche op Porsche niveau houden. Met een idee dat Porsche-waardig is. Dat is ruimschoots gelukt. Een sublieme vertolking van alles waar Porsche voor staat.

De manier waarop headline en visual elkaar aanvullen. Alles klar. Alles bevestigd wat je denkt en weet over Porsche.

Dat Porsches snel zijn is nauwelijks nieuws. Maar zeg het maar weer eens op een originele manier. Dit statement is zo fijntjes geformuleerd dat het de dikke punt maakt die Porsche kan maken, maar zonder dat het arrogant wordt.

Dat de headline ook nog even subtiel de Duitse herkomst over de bühne brengt. Altijd goed om er een kleine touch van Duitse techniek aan mee te geven.

En zie de eerste zin. 'In Germany, justice is swift'. Zo direct onder die politie Porsche. Nog even een pareltje erbij, waarom ook niet. En zo gaat het maar door, tot en met de laatste regel, ook zo'n rucksichtlose vaststelling.

Het is allemaal Wunderbar.

Als voorbeeld van goede copywriting kan deze in de basis toch nederige dealeradvertentie wedijveren met al die voorbeelden van grote bekende campagnes die je hier zo vaak voorbij ziet komen.

Zei ik wedijveren? Wat mij betreft heeft deze ad ze links en rechts ingehaald. Over Porsche-waardig gesproken.

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter


Porsche-waardige copy

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken