[column] Kassa met online verdienmodellen
- B2b
- 16 feb 2021 @ 11:06
- Link
-
Patrick Kooij
Eigenaar, trainer/coach
Kooij Marketing & Innovatie - Educatie
- 16 feb 2021 @ 11:06
- Patrick Kooij
Online verdienmodellen zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Uit onderzoek van het CBS (15 januari 2021) blijkt dat in de eerste helft van 2020 ruim 70% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder iets online heeft gekocht.
Vanuit dat kader zien we dat er enerzijds meer online goederen en diensten zijn verkocht en anderzijds dat we door corona ook meer gewend zijn geraakt aan online communiceren.
Oftewel: organisaties kunnen naast bestaande traditionele verdienmodellen, ook online verdienmodellen aanvullend toepassen
In dit geval offline en online verdienmodellen waarin beide opties een manier zijn waarop organisaties geld verdienen.
Vormen van inkomstenstromen
Een verdienmodel is een essentieel onderdeel van een businessmodel. Vanuit dat kader is een verdienmodel een manier waarop een organisatie geld verdient. Daarnaast spreken we ook over inkomstenstromen, de manier waarop organisaties geld binnenkrijgen. Het is goed om te weten dat er verschillende vormen van inkomstenstromen zijn. In het boek ’50 verdienmodellen van Jeanet Bathoorn en Petra Luliano (2016)’ wordt gesproken van drie vormen van inkomstenstromen, te weten:
1. Residuele inkomstenstromen
Bij residuele inkomstenstromen kun je spreken van extra inkomsten die je steeds opnieuw ontvangt voor het werk dat je al op een eerder tijdstip hebt uitgevoerd. Een mooi voorbeeld hiervan is een online training. Die kun je één keer opzetten en kan steeds opnieuw worden gebruikt.
2. Terugkerende inkomstenstromen
Residuele inkomsten lijken op terugkerende inkomsten, omdat je ook hier maar één keer werk voor hoeft uit te voeren, waarna je er later opnieuw geld voor ontvangt. Hierbij kun je bijvoorbeeld een aantal keer per jaar een onlineprogramma lanceren. Terugkerende inkomsten zitten dus vast aan een bepaalde periode van het jaar.
3. Passieve inkomstenstromen
Naast residuele en terugkerende inkomstromen zijn er ook passieve inkomstenstromen. Dit zijn inkomsten die voortkomen uit verhuur van onroerend goed dat je zelf bezit of dividenden uit aandelen.
Affiliate marketing en podcast kunnen lucratieve online verdienmodellen vormen
Jeanet Bathoorn en Petra Luliano (2020) beschrijven in hun boek ‘De 11 beste online verdienmodellen’ hoe je online geld kunt verdienen. Zoals ik eerder aangaf kunnen organisaties naast bestaande offline verdienmodellen ook kijken of zij online verdienmodellen kunnen gaan inzetten. Vanuit dat kader zal ik kort ingaan op affiliate marketing en podcast als online verdienmodellen.
De eerste is affiliatesucces tijdens corona. Je kunt met affiliate marketing inkomsten genereren via internet. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat je als organisatie onderscheidend en aantrekkelijk bent voor klanten en dus veel bezoekers naar jouw website trekt. Dan kun je bijvoorbeeld advertenties voor producten en services van bepaalde organisaties op je eigen website plaatsen. Zie dit als het promoten van een product of dienst van een andere organisatie. Op basis hiervan kun je met andere organisaties afspraken maken over commissievergoedingen.
Een ander voorbeeld van een online verdienmodel is het gebruikmaken van een podcast. Zelfs nu zien we dat politieke partijen gebruikmaken van deze middelen om hun doelgroep aan te spreken. Een organisatie kan zelf een podcast organiseren om bepaalde kennis te delen met een specifieke doelgroep. Daarbij kan een organisatie een podcast inzetten als inkomstenstroom indien je als organisatie een grote mailinglijst hebt waar ook de ideale klant voor jou gast(en) tussen zit. Dan kun je enerzijds inkomsten genereren door je gasten voor een podcast te laten betalen en anderzijds kun je afspraken maken over inkomstenstromen op basis van affiliate marketing (commissievergoedingen).
Conclusie
Organisaties en wij als individuen zijn mede door corona meer gewend geraakt aan online communiceren. Daarnaast vinden er ook steeds meer online verkopen plaats van goederen en diensten. Het is voor organisaties goed om te kijken naar de inkomstenstromen (manier waarop organisaties geld binnenkrijgen). De vormen residuele, terugkerende en passieve inkomstenstromen zijn veelal ook te koppelen aan online verdienmodellen. Als voorbeelden van online verdienmodellen heb ik affiliate marketing en podcast genoemd. Beide zijn erg interessant, maar daarbij is het wel belangrijk dat je als organisatie enerzijds veel bezoekers naar je website trekt en anderzijds dat je een grote mailinglijst hebt om deze verdienmodellen te activeren. Tenslotte kun je als organisatie dus meer omzet genereren door voor je eigen organisatie na te gaan welke offline en met name welke online verdienmodellen bij kunnen dragen aan omzetgroei.
-
Patrick Kooij
- Werkt bij: Kooij Marketing & Innovatie
- Functie: Eigenaar, trainer/coach
- Website:https://www.patrickkooij.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Conservatorium Hotel en ADE... 11-10-2024
- IAA organiseert Benelux Leadership... 10-10-2024
- Sjaak Hoogkamer neemt na 12 jaar... 07-10-2024
- Beeckestijn en EarlyBridge fuseren30-09-2024
- De marketingtransfers van week 39,... 27-09-2024
- Strategische denkers (15): Het... 26-09-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing