Hoogleraar marketing: Bewustere consumenten zijn kansen voor slimme marketeers

Hoogleraar marketing: Bewustere consumenten zijn kansen voor slimme marketeers
  • B2b
  • 6 mei 2020 @ 07:10
  • 16965 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Educatie

Dr. Barbara Deleersnyder is sinds kort hoogleraar Marketing aan het Departement Marketing van Tilburg School of Economics and Management (TiSEM). Hoe beziet zij de coronacrisis voor marketeers?

Je bent benoemd tot hoogleraar marketing. Wat is jouw belangrijkste doelstelling na 1 jaar te hebben bereikt?

‘Een jaar is een erg korte planningstermijn in de academische wereld. Door het lange review proces waar onze studies doorgaan (2 jaar is niet ongewoon), zal ik dit jaar voornamelijk bezig zijn met de huidige projecten te herwerken en gereed te maken voor effectieve publicatie. Op dit ogenblik ben ik wel in een fase waar ik mijn ‘onderzoek agenda’ voor de komende 5 jaar vorm wil geven. De ambitie is dan ook om nieuwe projecten op te zetten rond het bredere thema van marketingstrategieën bij bedrijven waar niet enkel zijzelf maar ook de consumenten beter van worden. Het inzetten van marketing door bedrijven om een gezondere levensstijl en eetgewoontes te promoten, of waarbij de zwakkere bevolkingsgroepen worden benaderd staan daarbij centraal.’

Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?

‘We zijn ongetwijfeld terechtgekomen in een ongeziene wereldwijde crisis, waarbij we nu nog ‘slecht’ op het kantelpunt zitten, maar die de komende maanden en zelfs jaren voor een economische -en dus ook sociale- ravage gaat zorgen. Mensen zijn letterlijk bang om buiten te komen en hun aankopen zijn noodgedwongen stopgezet (behalve dan voor levensnoodzakelijke producten, maar ook daar zien we grote verschuivingen). Om mensen opnieuw te motiveren om te kopen, zullen heel wat inspanningen nodig zijn. Naast een gepast aanbod van producten in de winkels, zullen bedrijven met hun marketing in de eerste plaats mensen opnieuw vertrouwen moeten geven. Gezien de huidige crisis, moeten bedrijven en winkels nu vooral inzetten op het promoten van een veilige winkelomgeving en veilige producten. Het valt mij op dat enkele grote winkels op dit ogenblik hun ‘voorzorgen’ op vlak van veiligheid communiceren via allerlei reclame en sociale mediakanalen, daar waar ze voor de crisis nog enkel hun promoties in de kijker zetten. Dat is precies wat ze nu moeten doen!

Daarnaast gaan mensen voor het eerste sinds lang niet meer hun ‘routines’ volgen en kopen wat ze ‘altijd al kochten’. Ze gaan veel bewuster beslissingen nemen en producten overwegen.

Dit opent enorm veel kansen voor onder meer kleinere merken, buurtwinkels en ook de online verkoop kent een enorme boost. Hier kunnen ‘slimme’ marketers veel voordeel uit halen en hun kleine klantenbestand exponentieel doen toenemen, wat hen op lange termijn veel extra inkomsten zal opbrengen. Dus vooral nu is het belangrijk om shoppers een goede eerste koopervaring te geven. Tevreden klanten komen dan automatisch terug! 

Anderzijds hebben reclame en marketing net nu veel meer rendement! Dus mijn advies aan bedrijven is  om niet te (drastisch te) bezuinigen op marketing

Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?

‘Zoals in elke zware economische crisis -ongeacht of die nu veroorzaakt is door de financiële sector of door deze pandemie- zullen de reclame- en marketinguitgaven door de bedrijven drastisch worden teruggeschroefd. Reclame is nu eenmaal een eenvoudige manier voor bedrijven om te bezuinigen. Dat heeft uiteraard grote gevolgen voor de sector die doorgaans veel harder getroffen wordt door de crisis dan de andere sectoren in de economie. Naast een golf van faillissementen in de sector, zullen de bedrijven die toch overleven de komende maanden een hoop mensen op straat zetten. Deze gevolgen zullen vanaf het najaar ongetwijfeld zichtbaar worden. Anderzijds hebben reclame en marketing net nu veel meer rendement! Dus mijn advies aan bedrijven is  om niet te (drastisch te) bezuinigen op marketing, of toch minder dan de concurrentie. Dit zal hen op langere termijn belonen met een sterkere marktpositie en een nieuwe stroom van inkomsten voor de toekomst.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken