Marketeer, denk als ondernemer

Marketeer, denk als ondernemer
  • B2b
  • 25 jun 2019 @ 11:25
  • 9455 x gelezen
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    business development manager
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Innovatie

Als marketeer denken als ondernemer is tegenwoordig geen gekke gedachte meer. We leven in een wereld waarin veranderingen elkaar snel opvolgen. Hierdoor moeten organisaties, maar ook marketeers steeds sneller kunnen anticiperen, leren en handelen.

Zelf scan ik graag nieuwe technologieën door bijvoorbeeld te kijken naar de Gartner top 10 strategische technologische trends. Daarbij besef ik ook dat niet elke organisatie onmiddellijk nieuwe technologieën in haar businessmodel zal integreren. Maar ik weet wel dat het steeds belangrijker gaat worden om grensoverschrijdend te kunnen denken en handelen. Hier doel ik op de relatie tussen enerzijds ‘strategische marketing en anderzijds het businessmodel’.

Denk en kijk, of het als marketeer mogelijk is om nieuwe middelen of technologieën te integreren in jouw businessmodel.

Je hoeft zeker niet altijd zelf het wiel uit te vinden, als je maar weet wat er allemaal speelt, en met wie je eventueel kan gaan samenwerken en als het maar waarde toevoegt voor klanten. Mijn opvatting is dat we steeds meer en meer in combinaties moeten gaan denken. Als je iets wil veranderingen vanuit je marketingstrategie is het goed om te kijken wat dit voor effect heeft op jouw businessmodel. Oftewel, het één kan effect hebben op het ander.

Waardecreatie moet leiden tot waarderealisatie.

Vanuit de marketingfunctie moet continu gedacht en gewerkt worden aan het creëren van klantwaarde. Alles draait uiteindelijk om de vertaling van waardecreatie naar waarderealisatie. Kijkend naar het businessmodel dan moet de marketingfunctie een proces tot stand brengen waarbij een verbinding wordt gelegd tussen enerzijds de behoeften (kijkend naar klanten en de markten) en hoe een organisatie dat tot stand kan brengen met middelen (denk aan activiteiten, Key resources en Key partners). In dit geval zal waardecreatie moeten leiden tot waarderealisatie (opbrengsten model), oftewel winstgevendheid (omzet minus kosten). Ook hier moet een marketeer goed kijken naar de samenhang tussen enerzijds ‘strategische marketing en anderzijds het businessmodel’.

Cyclus van continu leren.

Het continu willen leren is voor mij niet alleen een gezonde ambitie, maar moet mijns inziens ook een competentie zijn van organisatie alsook voor marketeers. Vanuit het kader van continu leren, denk ik in een viertal stappen. In deze vier stappen leg ik ook de relatie tussen strategische marketing en het businessmodel. Waarom? Omdat een strategisch marketingplan een reflectie is van de stappen die waardecreatie en waarderealisatie mogelijk maken.

Ik zie een strategisch marketingplan en de vertaling naar een businessmodel niet als een lineair proces, maar als een dynamisch proces. Want wat je denkt te bedenken voor een lange termijn kan tegenwoordig als snel weer achterhaald zijn. Mijn opvatting is: wie niet meebeweegt, staat stil en wordt hoe dan ook weer ingehaald door anderen. In dit geval wordt er van organisaties en marketeers meer gevraagd. Belangrijk is het grensoverschrijdend kunnen denken en handelen. Zeg maar ‘leren vallen en weer opstaan’.  Alles staat in het teken van een dynamisch proces, waarin continu leren centraal staat.

Conclusie

Zoals eerder gezegd, zal de marketingfunctie steeds belangrijker worden als het gaat om de relatie tussen ‘strategische marketing en het businessmodel’. Belangrijk hierbij is om steeds meer grensoverschrijdend te denken en te handelen. Scan de belangrijke veranderingen en overzie voor jouw eigen organisatie wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld een nieuwe technologie te integreren in jouw eigen businessmodel, om daarmee meer waarde te creëren voor klanten. En als laatste het ‘willen leren’ moet centraal staan. Zowel voor de organisatie als voor de marketingfunctie. Het is en zal een dynamisch proces blijven waarin je als organisatie wendbaar en flexibel moet kunnen zijn om bijvoorbeeld strategische aanpassingen door te voeren of een (her) ontwerp te maken van een businessmodel. In mijn volgende blog zal ik verder ingaan op de vier stappen waarin continu leren centraal staat.  

 

 

 

 

 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken