[column] Recovery Marketing #Een

[column] Recovery Marketing #Een
  • B2b
  • 22 apr 2020 @ 10:28
  • 16521 x gelezen
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • Creatie

We gaan een lange periode van herstel in. Bij deze daarom onze eerste Recovery Marketing blog met 7 data gedreven oplossingen op basis van Edelman en Meaningful Brands® voor blijvend merkvertrouwen in de komende periode.

1 – Bescherm jouw eigen mensen

Vooral Amerikaanse merken worden op dit moment geschaad door slechte omgang met hun personeel. In Edelmans Trustbarometer – Coronavirus Update wil 78% van de mensen dat bedrijven hun personeel beschermen. Nog eens 63% zegt dat men heldere informatie wil ontvangen van de werkgever over de crisis. Kortom, merktrouw begint binnenin.

2 – Versterk lokaal

Edelman laat een verrassend cijfer zien: 55% vindt dat merken en bedrijven beter reageren op de crisis dan overheden. Ook eist 62% dat merken een cruciale rol spelen en wil 84% dat sociale media gebruikt wordt om leefgemeenschappen te versterken. Maar liefst 90% wil dat merken samenwerken met overheden. Kortom, partner up met je leefomgeving.

3 – Do the right thing

Mensen willen emotioneel een shift naar de ‘nuttige producten’ voor de uitdagingen van dit moment (89%). Ook wil 81% dat een merk ‘does what is right’ en ziet dit als deal-breaker. Dan geeft 65% aan dat de reactie van merken op deze crisis een ‘deciding factor’ is. En 1 op de 3 mensen heeft al merken gestraft die slecht reageerden. Kortom, do the right thing.

4 – Stel productlanceringen uit

Nieuwe productlanceringen lijken nu niet de juiste strategie, met 54% van de mensen die daar geen aandacht aan besteed. Dit betekent niet dat je innovatie moet stoppen, maar innovaties lanceren heeft op dit moment alleen nut als het in de context past.

5 – Wordt een ‘educator’

Een betere strategie is om een ‘educator’ te zijn. Zo geeft 85% aan dat ze hier behoefte aan hebben vanuit bedrijven. De toon dient empathisch (83%) en feitelijk (88%) te zijn met een heldere focus op ‘meaningful solutions’ (84%) en bewustzijn van de huidige crisis context (77%). Deze opvoedrol heeft resultaat, want 37% is al een nieuw merk gaan gebruiken hierdoor.

6 – Vermijd opportunisme als de pest

Een niet te missen waarschuwing: 71% vindt dat als merken en bedrijven nu hun winst boven mens en maatschappij zetten, dat deze het vertrouwen voor altijd verliezen. Wij herhalen: voor altijd. Zetten we dit af tegen het pre-crisiscijfer dat 77% van alle merken kan verdwijnen zonder gemist te worden (bron: Meaningful Brands) dan lijkt ons dit een no-brainer: vermijd opportunisme als de pest.

7 – Voorzichtig met humor en escapisme

Tenzij je een satirisch platform bent (De Speld haalde in maart 2,5 miljoen bezoekers…) adviseren wij het gebruik van humor en escapisme te beperken. Het merendeel van 57% wil dat grappige advertenties nu verdwijnen en 42% negeert escapistische advertenties. We zeggen niet dat je beiden niet kunt gebruiken - we willen ook gewoon kunnen lachen en ontsnappen natuurlijk - maar wees gewoon voorzichtig.

De beste merkbenefits van nu

Combineren we al bovenstaande met de lijst van merkbenefits uit de Meaningful Brands® Survey dan blijven de volgende vier merkbenefits over die naar onze inschatting het beste werken om nu vertrouwen te behouden:

  • ‘Goede werkplek’ – Het merk wordt beoordeeld op de omgang met eigen personeel.
  • ‘Nuttige Producten’ – Producten die helpen met deze crisis.
  • ‘Geeft Gemoedsrust’ – Merken die ethisch opereren.
  • ‘Helpt lokale economie’ – Wordt in de komende opbouwfase nog relevanter.

 

Dank voor het lezen. De volgende keer kijken we naar high budget vs low budget marketing.

Voor nu, blijf sterk en blijf veilig.

Thijs Muller, voorzitter van Platform Media Adviesbureas en directeur van Havas Media Nederland. Rogier van Kralingen, spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story. Bekijk ook het nieuwe boek Mediastorm van Thijs en Rogier (ManagementBoek / Bol.com).

 

 

 

 

 

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken