Zo schrijf je een effectief b2b e-mail marketingplan

Zo schrijf je een effectief b2b e-mail marketingplan
  • B2b
  • 6 apr 2016 @ 14:10
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • E-mailmarketingCreatie

‘Je staat op het punt je in te schepen voor een e-mail communicatiereis met je nieuwsbriefabonnees en je wilt een strategie die voor zoveel mogelijk conversies zorgt. Als je dit goed doet kun je zeggen dat je plan succesvol was. Wat je moet doen om met een b2b 2-mail marketingplan succes te hebben, legt Eva Creeson, contentmarketing manager bij Master Papers uit.

Het belangrijkste is volgens Creeson dat je je doelgroep begrijpt. Voor wat voor uitdagingen ziet jouw markt zich geplaatst? En hoe kun jij ze met oplossingen helpen? Creeson: ‘Zoek uit wat ze willen en geef ze dat. Houd bij dat onderzoek alle aspecten van de e-mail marketingbeleving in je achterhoofd zoals welke onderwerpsregels je gaat gebruiken, je taalgebruik, de soorten content voor je marketing de calls to action waarmee je conversie bereikt.'

Voorbeeld
Creeson vervolgt: 'Heb je bijvoorbeeld een glazenwassersbedrijf dat bedrijfsgebouwen schoonmaakt in een stad waar gemuteerde, rare motten tegen ruiten vliegen en een plakkerig goedje op de winkelpuien achterlaten, laat je klanten dan weten dat door jouw geweldige zeep de viezigheid er gemakkelijk af gaat. Begin met iets over het mottenprobleem in de eerste pakweg 30 letters van je onderwerpsregel, bespreek de oplossing voor dit vieze probleem in je content en geef aanwijzingen hoe mensen zo snel mogelijk een schoonmaakteam bij hun bedrijf aan het werk krijgen.’

Meet je succes af aan makkelijk meetbare doelstellingen
Een van de succesvereisten van een b2b e-mail marketingcampagne is dat je je doelstellingen haalt.  Als je meetbare doelen stelt kun je dan makkelijk vaststellen.  Creeson: ´De omzet verhogen is dus geen geschikt doel. Maar ´een toename van de omzet van vestiging X met 20 procent tussen 3 en 31 mei’ weer wel. Het verschil lijkt me duidelijk. Om bereikbare doelen te creëren moet je de vraag beantwoorden wat je wilt, en wanneer je het wilt, in kwantitatieve termen. Wil je leads, verkoop, merkbekendheid of iets anders? Dan zijn data, euro’s en percentages belangrijk. Staan je doelen vast, dan kun je door naar de volgende stap van de planning van je campagne.’

Vooruit plannen loont
Je wilt een gedetailleerd plan bespreken met de hele afdeling die het moet uitvoeren. Maak niet de fout meteen over de uitvoering te beginnen zonder dat iedereen zich de concepten van de campagne eigen heeft gemaakt. Gebruik deze tips van Creeson om je strategie te verbeteren:

  1. Begin zinvolle discussies
  2. Kijk verder dan doorklikratio’s
  3. Segmenteer je prospects
  4. Personaliseer je boodschappen
  5. Combineer verschillende tactieken en stijlen
  6. Test je campagnes

Opgewonden directeuren
Vaak zijn directeuren zo opgewonden over een nieuw product of dienst dat ze die veel te vroeg willen promoten. Creeson vervolgt: ‘ Een ramp als je later vaststelt dat je niet alles gedaan hebt om van je campagne een succes te maken. Je wilt de kans op een tijdbesparende mogelijkheid om te automatiseren niet missen, en ook niet met een te voor de hand liggende boodschap aankomen. De tijd nemen om te herlezen en feedback van anderen op het project benutten levert onschatbare voordelen op.’

Reserveer in je plan tijd voor analyses en verbeteringen
Bij het plannen van e-mail marketing is het verleidelijk om analyses en verbeteringen te schrappen. Je moet je tactiek wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of per kwartaal analyseren en ruimte laten voor verbetering. Als je ziet dat je je doel bereikt met de conversie die je verwachtte, laat je plan dan rusten. Maar als iets niet werkt kun je het altijd verbeteren.  Creeson: ‘Haal je je doel niet, dan moet je eerst weten waarom, en die tactiek aanpassen. Misschien kom je erachter dat jouw boodschappen een lage doorklikratio hebben. Kijk dan naar je onderwerpsregel. Heb je een hoog bounce gehalte, steek dan tijd in het verbeteren van je boodschap. Plan tijd in om je campagnes te evalueren en neem dat op in je strategie.’

Tot slot
De eerste stap op weg naar een succesvolle b2b e-mail marketingcampagne is onderzoek naar je doelgroep. Daarna stel je meetbare doelen. Zorg dat je je campagnes goed plant voordat je ze uitvoert.  Creeson tot slot: ‘Vergeet in je plan nooit de analyse- en herzieningsfase. Als je mijn raad opvolgt wordt je volgende campagne een stuk effectiever.  (Bron: b2bmarketing.net)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken