Nieuw woonconcept toont kracht van marketing in vastgoed

Nieuw woonconcept toont kracht van marketing in vastgoed
  • B2b
  • 20 feb 2023 @ 08:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenCreatie

Uit het niets komt daar een baanbrekend woonconcept uit de grond: The Urban Woods. Serene houten hightech hubs die een duurzame lifestyle omarmen. Bewoners krijgen een abonnement met aan te passen extra’s en er is ruimte om te delen. Opvallend is dat branding en marketing een essentieel onderdeel zijn van het concept.

The Urban Woods werd opgericht door visionair mode-ondernemer Sebastian Monteban, die direct marketingbureau Rijcken&Co inschakelde nog vóór de eerste bouwtekening. Creatief merkstrateeg Jasmijn Rijcken kon daardoor aan de basis van het concept staan. 'In vastgoed denken ze in stenen. Pas als het gebouw is uitgedacht komt er een snelle website die het product omschrijft. Wij pakten het andersom aan. Eerst gekeken naar de behoefte van de samenleving, dan het merk en zijn waarden, dan pas naar de uitingen, waar het gebouw er één van is', vertelt Rijcken.

De basis van samen leven
Aan het woonconcept liggen volgens haar vier aspecten ten grondslag. De behoefte aan moeiteloos duurzaam leven, aan sociale cohesie, aan sneller stikstofvrij bouwen en aan rustgevende natuurbeleving in de stad. 'Verder intrigeerde het me dat huren zo’n negatief gevoel opwekt - geld weggooien, vervelende huurbazen - terwijl het principe van huren eigenlijk prima past in een wereld waar zorgeloze service in trek is en waar delen het nieuwe bezitten is. Kijk naar Swapfiets', aldus Rijcken, 'Ook zo raar: dat een woning nog steeds een lange termijn beslissing is voor je financiën, terwijl Nederland voor een groot deel bestaat uit zzp-ers en jobhoppers. De vastgoedmarkt is ouderwets statisch gebleven, terwijl mensen allang niet meer 20 jaar dezelfde baan hebben.'

Woonabonnement
The Urban Woods zijn volgens Monteban en Rijcken ontworpen om samen te leven in een rustgevende moderne sfeer. Delen is het ding. Het zou het gemeenschapsgevoel prikkelen. Bewoners delen 350m² om te ontspannen of te werken. Ook zijn er e-bikes, deelauto’s en groepsactiviteiten. Alles is te regelen in het speciaal ontwikkelde WoodsApp maar er is ook een conciërge. Bijzonder is ook dat de initiatoren bewust niet spreken van 'huur'. Bewoners sluiten zelf online een woonabonnement af. Ze personaliseren hun abonnement te allen tijde en daarmee ook hun niet-meer-zo-vaste lasten. Zo voegen ze met één swipe in de app extra opbergruimte, een kweekkas, werkplek, schoonmaker, kunst of logeerkamer toe. En halen die er even makkelijk weer af. Jasmijn noemt het huren 2.0: ten aanzien van de rechten van huren en vanwege het serviceniveau van een hotel.

Duurzaam by design
De circulaire houten gebouwen zijn duurzaam by design: bewoners kunnen bijna niet anders dan duurzaam leven, terwijl ze toch luxe voelen. Bijvoorbeeld: WoodsApp toont bewoners precies wanneer ze samen méer opwekken dan ze gebruiken, en energie gebruik dus het minst belastend is voor het milieu. En verbruik wordt altijd automatisch geoptimaliseerd of – zoals het water – hergebruikt. In Delft verrijst de eerste vestiging. De hoogste houtbouw van Nederland, zonder betonnen kern. De bouw stoot nauwelijks stikstof uit en gaat in sneller tempo dan beton. De woningen worden in groen verpakt, energieneutraal en natuur-inclusief.

Pionieren
The Urban Woods is naar eigen zeggen een lifestyle merk met heldere waarden. Jasmijn Rijcken merkte tijdens de ontwikkeling op dat merk-denken in deze sector nieuw is. 'Partners waarmee we werken zijn niet gewend om rekening te houden met vastgestelde emoties en waarden. Raar. Hotels zijn er wel meester in. Merk-denken is voor lange termijn: voor ons is de sleuteloverdracht het begin. We willen een gemeenschap starten waar mensen zichzelf kunnen zijn. "Samen alleen wonen". Het merk geeft houvast. Het helpt in alle keuzes, alles is één geheel. Hopelijk blijven we niet lang uniek maar trekken we de hele sector mee.'
(PvWK)

De praktische woon app voor abonnees

Jasmijn Rijcken (Rijcken&Co)
Meer info staat hier

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken