Presscloud: PR voor doe-het-zelvers

Presscloud: PR voor doe-het-zelvers
  • Bureaus
  • 26 mei 2020 @ 08:20
  • 10279 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • PR

De recent gelanceerde startup Presscloud wil PR-bureaus overbodig maken. De ‘Ikea voor PR’ biedt bedrijven alle PR-tools en kennis die ze nodig hebben. Hoe maak je die claim waar?

Veel mensen zullen de vergelijking met Ikea niet helemaal gepast vinden, want er zijn genoeg mensen die de producten van de Zweedse meubelgigant nog een hele puzzel vinden (en vaak schroefjes tekort komen…). Maar dit terzijde, het gaat erom dat PR ook voor de handige doe-het-zelver een optie is. Aaron Mirck (zie foto boven), een van de oprichters van Presscloud: ‘Als freelance PR-consultant verzorgde ik onder meer de PR voor Startups van het Jaar Shypple en Travis. PR hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als ik een bedrijf in het nieuws kan brengen, kan iedereen dat leren. Daarom vind je op Presscloud alles wat ik weet over PR, zodat alle marketeers en ondernemers een PR-pro kunnen worden.’

Presscloud wil het PR-bureau overbodig maken

Op Presscloud vinden klanten volgens Mirck onder meer Nederlandse perslijsten, die handig zijn ingedeeld per categorie. ‘Ook bieden we gebruikers een online omgeving voor alle nieuwscontent, waardoor redacteuren je merk weten te vinden. Door de combinatie van software en kennis, kan je zelf met PR aan de slag. Presscloud is de Ikea voor PR: alle tools en alle how-to’s in één pakket voor doe-het-zelvers.’

PR hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als ik een bedrijf in het nieuws kan brengen, kan iedereen dat leren.

Dit is best aanmatigend. PR bureaus zullen dit afdoen als een gotspe, want zij beweren veel meer te doen dan alleen wat jij biedt. Hoe zie jij dit?

Mirck: ‘Er zijn vast PR-bureaus die meer doen, zoals een PR-event organiseren, en we bieden geen event-tools. Presscloud belooft je alle tips en tools om alles te leren over PR, een PR-plan op te stellen, een persbericht te schrijven en laat je dat persbericht naar journalisten sturen. Daarmee kan je in het nieuws komen, zoals o.a. Barqo lukte: https://presscloud.co/nl/pr-academy/case-zo-speelt-barqo-met-pr-in-op-coronacrisis. Ik denk dat PR-bureaus meerwaarde kunnen bieden door te ontzorgen en een heel PR-traject te verzorgen (van strategie tot publicatie). Ik spreek veel bedrijven die PR in huis willen halen (of dat moeten, door de corona-crisis). Wie op z'n marketingkosten wil besparen en ook in deze pittige periode aan de slag wil met PR, kan voor een Ikea-variant kiezen: Presscloud kost je ietsje meer tijd, maar minder geld, en geeft je meer regie op het realiseren van je PR-ambities. Ik heb twee linkerhanden (mijn techniekleraar raadde me aan niets met techniek te doen) maar ik heb dankzij Ikea wel eens een kast in elkaar gezet. Ik snap dat meubelmakers niet de grootste fan waren van de Zweed.’

Heb je al reacties gekregen van PR bureaus en klanten?

‘Yes, we hebben gebruikers en succesvolle campagnes via ons platform - dus er zijn fijne reacties binnengekomen. De reacties van PR-bureaus zijn wisselend, maar het is bemoedigend om te zien dat er PR-bureaus zijn die deze innovatie een slim idee vinden en zelfs willen samenwerken of investeren.’

Wat kost jullie dienstverlening en wat zijn de verwachtingen van Presscloud?

‘Presscloud gebruik je al vanaf 139 euro per maand. Voor die investering krijg je toegang tot onze database van journalisten, kan je een online newsroom inrichten, kennis opdoen over PR en persberichten uitsturen naar journalisten. Ik zag en zie hoe waardevol PR is voor bedrijven die willen groeien. Ik hoop meer mensen enthousiast te maken over de waarde van een publicatie in onafhankelijke nieuwsmedia, het leren denken als een journalist, delen van kennis en stelling nemen in een debat. Daarom probeer ik de gebruikers van Presscloud alles te leren over PR wat ik weet. PR kan een stuk begrijpelijker en toegankelijker gemaakt worden. Met Presscloud willen we meer mensen enthousiast maken over de mogelijkheden van PR.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken