Compleet winnaars overzicht Epica 2023 - Mammoth Meatball wint grand prix Innovatie
- Bureaus
- 8 dec 2023 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - JournalistiekPRAwards
- 8 dec 2023 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens de online ceremonie zijn de Gouden winnaars en de Grand Prix van global creativiteitsprijs Epica bekendgemaakt. Intussen staan ook de Bronzen en Zilveren winnaars live. Nederland deed het opvallend goed. Bekijk hier het volledige overzicht.
De Grand Prix voor Innovatie gaat naar het concept van VML, voorheen Wunderman Thompson, onder creatieve leiding van Bas Korsten vanuit Amsterdam. Het betreft de campagne voor Vow, een Australische kweekvleesproducent die uit DNA van een mammoet 'nieuw vlees' wist te maken waarvoor geen extra dier geslacht is. Bij wijze van stunt werd hier een speciale gehaktbal van gemaakt, die een fenomenale media-impact maakte, zoals blijkt uit de casefilm. 'Dit is de eerste Epica Grand Prix die ik ooit won. En ik kan niet anders zeggen: de journo's hebben altijd gelijk', reageert Korsten. Voor de Engelstalige collega's vult hij aan: 'As a creative you want only one thing: your work to be judged as objectively as possible. Journalists as jurors comes closest to that. And let’s not forget: we’re in the business of creating relevant difference. Epica has done exactly that in the award show arena. I love it.'
De Epica wordt immers geselecteerd door (dit jaar) 150 vakjournalisten wereldwijd. MarketingTribune zat dit jaar in de Grand Jury (kijk hier en scroll down voor de leden), ofwel de vijftienkoppige eindjury die de Gouden Epica's en Grand Prix afwoog, bediscussieerde en selecteerde in Brussel en New York.
Grote opsteker
Een 'fierce competition' zonder vriendjespolitiek of vakblindheid, dat is de Epica. De inzendingen zijn tegenwoordig wereldwijd. Daarom een grote opsteker voor de Nederlandse bureaus die in deze competitie de finales bereikten. Dat zijn:
- Goud / GP: VML (voorheen Wunderman Thompson NL/B)
- Zilver: 4x Dept (!), Kaliber en Selmore
- Brons: Amp, Kaliber, 3x Dept, 180amsterdam en WeTransfer NL.
- Indrukwekkend was ook het aantal Nederlandse nominaties daarnaast: 4x Springbok, 4x 180amsterdam, 2x Dentsu Creative en 2x Kaliber. Ook het van oorsprong Nederlandse MediaMonks maakte indruk.
Op de goed doorzoekbare 'winners site' (klik hier) is het bijbehorende bekroonde werk direct te vinden. Via deze link is de ceremonie (met alle casefilms Goud en Grand Prix) terug te zien, met een live quote van uw Nederlandse Grand Jury-lid. Als Agency of the Year werd uitgeroepen McCann New York, wegens de prijzenoogst 2023 kreeg de McCann Group wereldwijd bovendien de groepsprijs als 'beste keten'. De craft Copywriting & Storytelling viel bij Epica wel gewoon in de prijzen, zoals deze schitterend uitgevoerde grand prix uit Japan laat zien.
Bekijk in het venster hieronder de casefilm van Mammoth Meatball. Meer info hierover vind je hier en hier. In het nieuwjaarsnummer van MarketingTribune (print editie, reserveer hier) volgt een persoonlijk verslag met zes geselecteerde winnaars. Nederlandse winnaars -evenals de internationale-: van harte gefeliciteerd! Zij krijgen de fraaie kristallen piramides met inscriptie later bezorgd.
(jurylid PvWK, beeld: VML)
Check ook: [live] Nederland wint Grand Prix bij Epica 2023 - ziehier de reel met alle winnaars
Grand Jurylid en Epica-veteraan PvWK vertelt McCann NYC het nieuws over hun grand prix voor 'The Brake Room'
CREDIT LIST ‘THE MAMMOTH MEATBALL’
Opdrachtgever: Vow
Co-founder and Director: Tim Noakesmith
Chief Scientific Officer: James Ryall
Product manager: Sarah Ellice-Flint
Marketing Specialist: Sarah Separovich
BizOps Associate: Jasper van Veen
Food Inventor: Adem Kurcan
Agency: VML / Wunderman Thompson Benelux
Global Chief Creative Officer: Bas Korsten
Benelux Chief Creative Officer: Sandra Bold
Creative concept: Jasper Korpershoek, Bas Korsten en Marius Gottlieb
Copywriter: Jasper Korpershoek en Bas Korsten
Art director: Tunchan Kalkan
Group Account lead: Dorien van Antwerpen
Client manager: Sarah Savoir
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Grand Jury
- Kaliber
- Dept
- Dept
- Selmore
- WeTransfer NL
- Springbok
- Epica Awards
- 2023
- Amp
- Kaliber
- winners
- Wunderman Thompson
- Epica
- VML
- grand prix
- creativity
- award
- Mammoth Meatball
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024