Warc maakt Creative 100 2023 bekend; NL plek 33
- Bureaus
- 8 mrt 2023 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CreatieAwardsMarketing
- 8 mrt 2023 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
De ‘Warc Rankings 2023 - Creative 100’ voor meest gelauwerde campagnes en bureaus is bekend. De campagne die wereldwijd de meeste awards gewonnen heeft, is ‘The Lost Class’ voor Change The Ref door Leo Burnett Chicago. Een indrukwekkende campagne over ‘school shootings’. In het landenklassement staat Nederland pas op plek 33. De combinatie Heineken en Le Pub Amsterdam verovert ook een plekje in de lijsten.
Het winnende bureau is Publicis Milaan, het winnende netwerk Ogilvy. WPP is de winnende holding en Burger King het winnende merk. AB InBev heeft de meeste prijzen gewonnen als adverteerder en het winnende land is de VS.
De Creative 100 wordt bepaald door de resultaten van de belangrijkste wereldwijde en regionale creatieve prijzen van 2022 in de branche te combineren. Amy Rodgers, hoofd van Warc Creative: ‘In een branche die soms moeite heeft om zijn plaats in de C-suite te verdedigen, bieden de ranglijsten marketeers de kans om na te denken over de beste campagnes in het bedrijf en om de impact van hun eigen campagnes te beoordelen.’
Welke creativiteitsprijzen tellen mee?
De Warc Creative 100 is een ranglijst van 's werelds meest bekroonde campagnes en bedrijven voor creativiteit. Het gaat om de resultaten van awardshows die het jaar voorafgaand aan de publicatie liepen.
De Creative 100 bestaat sinds 1999 en heette voorheen het Gunn Report. Warc publiceert ook nog twee andere ranglijsten: de Warc Media 100 (voorheen opgenomen in het Gunn Report) en de Warc Effective 100 (voorheen de Warc 100).
Voor de Creative 100 volgt Warc reclamewedstrijden over de hele wereld met als vereiste dat de deelnemers de creativiteit van de campagne aantonen. De campagnes, en de merken en bureaus erachter, krijgen punten toegekend op basis van de prijzen die ze in die wedstrijden winnen. De Warc Creative 100-methodologie volgt de aanpak van de Warc Effective 100-methodologie, die is ontwikkeld in overleg met een onafhankelijke derde partij: Douglas West, hoogleraar marketing en programmadirecteur aan Kings College, Londen.
De awardshows die zijn bijgehouden voor de voor de ranking van dit jaar zijn dezelfde als die van vorig jaar:
In volgorde van de totale weging tellen de volgende shows mee:
Wereldwijd
Regionaal
Klik hier voor de hoe de awards geselecteerd worden.
Winnende campagne: The Lost Class | Change The Ref | Leo Burnett Chicago
Met 'The Lost Class’ willen Change The Ref en Leo Burnett Chicago het bewustzijn over massale schietpartijen vergroten. Er werd een ceremonie georganiseerd voor de 3.044 middelbare scholieren in de VS die in 2021 niet afstudeerden omdat ze op tragische wijze om het leven kwamen door wapengeweld. Twee prominente pro-gun pleitbezorgers werden nietsvermoedend uitgenodigd om een toespraak te houden voor een veld lege stoelen en dachten dat het om een dress rehearsal ging voor de verzonnen James Madison Academy, genoemd naar de auteur van het tweede amendement (recht op wapens). De twee voorstanders van wapens werden zo de onwaarschijnlijke woordvoerders van een campagne tegen wapengeweld.
The Lost Class 1/3 from Leo Burnett Worldwide on Vimeo.
Samenvattend zegt Rodgers: ‘Ook de meeste andere campagnes in de top-10 staan in het teken van maatschappelijke kwesties, zoals Data Tienda, over toegang voor vrouwen tot krediet en financiële diensten, en The Bread Exam, ter ondersteuning van de gezondheid van vrouwen. Beyond the Surface en Reverse Selfie gaan over body positivity, Piñatex over milieubewustzijn en The Elections Edition over politieke corruptie.’
Winnende netwerk: Ogilvy
Ogilvy was voor het derde jaar op rij het meest bekroonde netwerk en verantwoordelijk voor tien van de top-100 campagnes.
Winnende holding: WPP
WPP heeft zeven netwerken in de top-50 en twee netwerken in de top-10: Ogilvy en VMLY&R.
Winnende merk: Burger King
Voor het vijfde jaar op rij maar liefst voert Burger King de merklijst aan. Het fastfoodmerk heeft vier campagnes van drie verschillende bureaus in de top-100 staan.
Winnende adverteerder: AB InBev
Brouwgigant AB InBev heeft drie merken in de top-50: Corona, Michelob Ultra en Budweiser en vier campagnes in de top-100.
Winnende land: VS
De top-5 van landen is hetzelfde als vorig jaar, met de VS en het VK al negen jaar op plek 1 en 2. India is de grootste stijger en klimt van de 23e naar de 7e plaats.
Top-10 Campagnes
Top-10 Bureaus
Top-10 Netwerken
Top-10 Holdings
Top-10 Merken
Top-10 Adverteerders
Top-10 Landen
Nederland staat op plek 33.
Klik hier voor alle volledige lijsten.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

