Warc maakt Creative 100 2023 bekend; NL plek 33

Warc maakt Creative 100 2023 bekend; NL plek 33
  • Bureaus
  • 8 mrt 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • CreatieAwardsMarketing

De ‘Warc Rankings 2023 - Creative 100’ voor meest gelauwerde campagnes en bureaus is bekend. De campagne die wereldwijd de meeste awards gewonnen heeft, is ‘The Lost Class’ voor Change The Ref door Leo Burnett Chicago. Een indrukwekkende campagne over ‘school shootings’. In het landenklassement staat Nederland pas op plek 33. De combinatie Heineken en Le Pub Amsterdam verovert ook een plekje in de lijsten.

Het winnende bureau is Publicis Milaan, het winnende netwerk Ogilvy. WPP is de winnende holding en Burger King het winnende merk. AB InBev heeft de meeste prijzen gewonnen als adverteerder en het winnende land is de VS.
De Creative 100 wordt bepaald door de resultaten van de belangrijkste wereldwijde en regionale creatieve prijzen van 2022 in de branche te combineren. Amy Rodgers, hoofd van Warc Creative: ‘In een branche die soms moeite heeft om zijn plaats in de C-suite te verdedigen, bieden de ranglijsten marketeers de kans om na te denken over de beste campagnes in het bedrijf en om de impact van hun eigen campagnes te beoordelen.’

Welke creativiteitsprijzen tellen mee?
De Warc Creative 100 is een ranglijst van 's werelds meest bekroonde campagnes en bedrijven voor creativiteit. Het gaat om de resultaten van awardshows die het jaar voorafgaand aan de publicatie liepen.
De Creative 100 bestaat sinds 1999 en heette voorheen het Gunn Report. Warc publiceert ook nog twee andere ranglijsten: de Warc Media 100 (voorheen opgenomen in het Gunn Report) en de Warc Effective 100 (voorheen de Warc 100).
Voor de Creative 100 volgt Warc reclamewedstrijden over de hele wereld met als vereiste dat de deelnemers de creativiteit van de campagne aantonen. De campagnes, en de merken en bureaus erachter, krijgen punten toegekend op basis van de prijzen die ze in die wedstrijden winnen. De Warc Creative 100-methodologie volgt de aanpak van de Warc Effective 100-methodologie, die is ontwikkeld in overleg met een onafhankelijke derde partij: Douglas West, hoogleraar marketing en programmadirecteur aan Kings College, Londen.
De awardshows die zijn bijgehouden voor de voor de ranking van dit jaar zijn dezelfde als die van vorig jaar:
In volgorde van de totale weging tellen de volgende shows mee:

Wereldwijd

  1. Cannes Lions International Festival of Creativity
  2. D&AD
  3. The One Show
  4. Clio Awards
  5. London International Awards (LIA)

Regionaal

  1. APAC: Spikes Asia, Adfest
  2. Europe: Eurobest, Golden Drum
  3. Midden-Oosten & Afrika: Dubai Lynx, Loeries
  4. LATAM: El Ojo de Iberoamérica

Klik hier voor de hoe de awards geselecteerd worden.

Winnende campagne: The Lost Class | Change The Ref | Leo Burnett Chicago
Met 'The Lost Class’ willen Change The Ref en Leo Burnett Chicago het bewustzijn over massale schietpartijen vergroten. Er werd een ceremonie georganiseerd voor de 3.044 middelbare scholieren in de VS die in 2021 niet afstudeerden omdat ze op tragische wijze om het leven kwamen door wapengeweld. Twee prominente pro-gun pleitbezorgers werden nietsvermoedend uitgenodigd om een toespraak te houden voor een veld lege stoelen en dachten dat het om een dress rehearsal ging voor de verzonnen James Madison Academy, genoemd naar de auteur van het tweede amendement (recht op wapens). De twee voorstanders van wapens werden zo de onwaarschijnlijke woordvoerders van een campagne tegen wapengeweld.



Samenvattend zegt Rodgers: ‘Ook de meeste andere campagnes in de top-10 staan in het teken van maatschappelijke kwesties, zoals Data Tienda, over toegang voor vrouwen tot krediet en financiële diensten, en The Bread Exam, ter ondersteuning van de gezondheid van vrouwen. Beyond the Surface en Reverse Selfie gaan over body positivity, Piñatex over milieubewustzijn en The Elections Edition over politieke corruptie.’

Winnende netwerk: Ogilvy
Ogilvy was voor het derde jaar op rij het meest bekroonde netwerk en verantwoordelijk voor tien van de top-100 campagnes.

Winnende holding: WPP
WPP heeft zeven netwerken in de top-50 en twee netwerken in de top-10: Ogilvy en VMLY&R.

Winnende merk: Burger King
Voor het vijfde jaar op rij maar liefst voert Burger King de merklijst aan. Het fastfoodmerk heeft vier campagnes van drie verschillende bureaus in de top-100 staan.

Winnende adverteerder: AB InBev
Brouwgigant AB InBev heeft drie merken in de top-50: Corona, Michelob Ultra en Budweiser en vier campagnes in de top-100.

Winnende land: VS
De top-5 van landen is hetzelfde als vorig jaar, met de VS en het VK al negen jaar op plek 1 en 2. India is de grootste stijger en klimt van de 23e naar de 7e plaats.

Top-10 Campagnes

  1. The Lost Class | Change The Ref | Leo Burnett Chicago
  2. The Unfiltered History Tour | Vice | Dentsu Creative Bangalore
  3. Piñatex | Dole Sunshine Company / Ananas Anam | L&C New York
  4. The Elections Edition | An-Nahar | Impact BBDO Dubai / Impact BBDO Beirut
  5. Vienna Strips on OnlyFans | Vienna Tourist Board | Jung von Matt Donau Vienna
  6. Better with Pepsi | Pepsi | Alma Miami
  7. Beyond the Surface Liquid Billboard | Adidas | Havas Dubai
  8. Data Tienda | WeCapital | DDB Mexico City
  9. Reverse Selfie | Dove | Ogilvy London
  10. The Bread Exam | Spinneys/ Lebanese Breast Cancer Foundation/ American University of Beirut Medical Center | McCann Paris / McCann Health London / McCann Düsseldorf / FP7 McCann Dubai / McCann Frankfurt

Top-10 Bureaus

  1. Publicis Milan
  2. Area 23 New York
  3. Betc Paris
  4. Le Pub Amsterdam
  5. Gut Miami
  6. Ogilvy London
  7. FCB Chicago
  8. We Believers New York
  9. Impact BBDO Dubai
  10. David Madrid

Top-10 Netwerken

  1. Ogilvy
  2. DDB Worldwide
  3. FCB
  4. BBDO Worldwide
  5. Publicis Worldwide
  6. Havas Creative Group
  7. VMLY&R
  8. McCann Worldgroup
  9. TBWA Worldwide
  10. Leo Burnett

Top-10 Holdings

  1. WPP
  2. Omnicom Group
  3. Interpublic Group
  4. Publicis Groupe
  5. Havas Group
  6. Dentsu
  7. Accenture
  8. Stagwell
  9. Hakuhodo DY Group
  10. Deloitte

Top-10 Merken

  1. Burger King
  2. Heineken
  3. Google
  4. Corona
  5. Heinz
  6. Samsung
  7. Ikea
  8. Dove
  9. Apple
  10. Cadbury

Top-10 Adverteerders

  1. Anheuser-Busch InBev Belgium
  2. Unilever UK78
  3. Restaurant Brands International Canada
  4. Heineken Netherlands
  5. Samsung South Korea
  6. Alphabet USA
  7. Mondelēz International USA
  8. Kraft Heinz Company USA
  9. IKEA Sweden
  10. Procter & Gamble USA

Top-10 Landen

  1. USA
  2. United Kingdom
  3. France
  4. Brazil
  5. Australia
  6. Germany
  7. India
  8. Canada
  9. Spain
  10. Italy

Nederland staat op plek 33.

Klik hier voor alle volledige lijsten.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken