Kunstbende erkent influencers als kunstvorm

Kunstbende erkent influencers als kunstvorm
  • Content
  • 18 sep 2019 @ 11:19
  • 17590 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Social mediaCampagnesInfluencermarketing

Door de enorm toegenomen impact van influencers erkent Kunstbende deze groep als officiële (toegepaste) kunstenaars. Ze maken bovendien kans op een nieuwe prijs. Natwerk verzorgt de bijbehorende campagne.

Sociale media zijn inmiddels niet meer uit ons leven weg te denken. Vooral bij jongeren spelen influencers (YouTubers, Instagrammers en content creators) een grote rol in hun dleven. Jongeren identificeren zich niet alleen meer met de filmsterren, artiesten en sporters van het moment, maar ook met deze invloedrijke online personalities.

Deelnemers aan de nieuwe influencer-categorie van Kunstbende maken in 2020 kans op de prijs voor ‘Beste Influencer’. Dit idee is ontstaan in samenwerking met ambassadeur Kalvijn, een van de bekendste YouTubers en social content creators van ons land.

Professioneel podium

'Steeds meer jongeren weten optimaal gebruik te maken van social media en weten zo hun creativiteit tot uiting te brengen', zegt Kalvijn. 'Kunstbende geeft deze jongeren niet alleen een podium, maar ook de kans om op professionele wijze hun carrière te starten. Dat heb ik zelf ook mogen ervaren als deelnemer in 2013 in 2014. Ik ben daarom ook heel trots dat Kunstbende influencers toevoegt aan de andere categorieën. Een winst voor het social-medialandschap! Ik kijk uit naar mijn deelname als juryvoorzitter.'

Bij Kunstbende worden jongeren van 13 tot en mer 18 jaar gestimuleerd eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Via voorrondes door het hele land en ruim 3500 inschrijvingen, stromen de 100 beste acts door naar de finale op het Kunstbende Young Creators Festival. Waarna ze door een persoonlijke coach worden klaargestoomd voor een optreden op de What’s Happening-area van Rabobank en Kunstbende op Lowlands.

De Kunstbende-categorieën zijn Dans, DJ, Expo, Fashion, Film, Muziek, Taal, Theater en nu dus ook Influencer. Veel artiesten komen voort uit de kweekvijver van Kunstbende, waaronder Trijntje Oosterhuis, Martin Garrix, Nielson, Kalvijn, Claudia de Breij, Stefano Keizers, Abdelkader Benali en Douwe Bob.

‘Haal eruit wie erin zit’

Met de aankondiging van de nieuwe categorie start ook een nieuwe campagne van Kunstbende, die is gemaakt in samenwerking met creatief bureau Natwerk. ‘Haal eruit wie erin zit’ is de nieuwe, uitgesproken campagnegedachte van Kunstbende, die jongeren – of ze nou zelfverzekerd, nieuwsgierig, of nog zoekende zijn – stimuleert er niet uit te halen ‘wat’ erin zit, maar juist ‘wie’ erin zit.

'We zien tegenwoordig alleen perfecte plaatjes voorbij komen, met als resultaat dat vele jongeren uit verlegenheid hun talenten verborgen houden', vertellen Djajant Hanenberg en Kris Spapé, het creatieve team dat aan deze campagne werkt voor bureau Natwerk. 'Dat is zonde! Meedoen met Kunstbende betekent niet per definitie dat je de ambitie moet bezitten om de volgende Amy Winehouse of Quentin Tarantino te worden. Intrinsieke motivatie en groei is net zo belangrijk als de aspirationele kant, de podia en het aanzien. Met "Haal eruit wie erin zit" hopen we de drempel te verlagen voor deze jongeren.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken