[column] Fake
- Content
- 10 sep 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Influencermarketing
- 10 sep 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Had Hudson’s Bay het wel gered met de juiste influencers? Ik denk dat zelfs zij het een onmogelijke opgave zouden hebben gevonden om van deze gammele businesscase nog iets overtuigends te maken. Ik vind het nu al het opvallendste marketing echec van 2019.
Ik ben zelf geen marketeer, maar om dit te voorspellen hoef je helemaal geen marketeer te zijn. Deze retail-Titanic zag iedereen al mijlenver van tevoren aankomen. Toen het merk zijn opwachting maakte in Nederland en heel voortvarend alle V&D-panden - hoe cynisch - ging ombouwen tot laffe Bijenkorf-aftreksels kon iedereen voorspellen dat ze bezig waren met een onvermijdelijke race naar de bodem.
Je zou kunnen zeggen dat Hudson’s Bay één grote fake was. Het warenhuis heeft het vak eigenlijk een loer gedraaid. Ga maar na: hele grote beloften, volstrekt verkeerde positionering, geen beleving en een consument die er niets van begreep. In marketing is al de nodige fake, dus je moet als marketeer heel omzichtig te werk gaan, en zeker in retail. Elke misstap wordt genadeloos afgestraft.
Fake is iets dat onze wereld steeds meer gaat domineren. Voor je het weet zie je Dionne Stax dankzij deepfake software uit China acteren in een pornovideo of president Trump zijn eigen fakenieuws keihard ontkennen. Influencers hebben er ook een handje van om hun aantal volgers een zetje omhoog te geven en dat maakt ze niet bepaald super betrouwbaar. Veel marketeers aarzelen dan ook om met ze in zee te gaan. Want nogmaals, niemand zit te wachten op nog meer fake. Toch geloof ik dat je deze moderne vorm van marketing niet langer kunt negeren, temeer omdat het eigenlijk de oervorm is van marketing.
Vroeger waren je vader, je oom, je buurman of je beste vriend de influencer en zij raden je spullen of diensten aan of juist nadrukkelijk af. ‘Je moet altijd een Toyota kopen, want die auto is niet kapot te krijgen.’ Heel betrouwbare informatie, want ome Jan reed per slot van rekening al 15 jaar in dezelfde auto. Maar anno 2019 kun je niemand meer echt op zijn of haar blauwe ogen vertrouwen. Natuurlijk is het een goede zaak dat BVA en de Stichting Reclame Code met regels komen om neppers van ons af te schudden, maar tegelijkertijd is dat ook weer typisch Nederlands, dat je regeltjes moet bedenken om het vak te beschermen. Influencers, ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Misschien ben ik wel te cynisch geworden. Leefde oom Jan nog maar, altijd oprecht, nooit fake.
Dit is het editorial van MarketingTribune 15, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Nog 4 internationale... 23-12-2025
- [marketeer 239] Madelon van der Tol... 19-12-2025
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

