[storecheck] Kuala Lumpur

  • Design
  • 1 okt 2019 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging design

Het moest er echt van komen: met mijn gewonnen tickets (lucky golfshot) ging ik dan eindelijk naar KUL, oftewel Kuala Lumpur, hoofdstad van Maleisië.

In de vochtige hitte vluchtte ik de shopping malls in, met de rest van de stad - wat een drukte! De supermarkten waren dungezaaid in het centrum maar de Jaya Grocer, Cold Storage en Mercato zijn gecheckt. Met veel onbegrijpelijke, maar wel heel grappige verpakkingen, in de meest opvallende kleuren, liefst zo glimmend mogelijk. Naast Aziatische merken ook veel uit Australië, die er opvallend volwassen eruit zien, tegenover al dat cartoongeweld. Bersenang-senang!

Dead or alive

Een prachtige verpakking. De langwerpige vorm wordt goed benut met de verticale tekening van een Sherlock-kat en een ‘wanted’ muis. Ik ken het merk en product niet, maar het verhaal snap ik! Deze kaassnacks zijn zo lekker, dat de muizen er niet van af kunnen blijven. En ik ook niet! Het mooiste zie je pas als je de verpakking omdraait, wanneer je letterlijk de achterkant ziet.

Yo Bro Potato

Deze verpakking van Salted Egg knalt je tegemoet. De felle gele kleur heeft een scherp contrast met het wit, maar vooral met de zwarte rand. Slim, want zo heb je geen last van een eventueel donkere of lichte omgeving! Een mooie omkadering, waarbinnen alles gebeurt. Naast de gezouten eichips staat een duck from the hood op de verpakking. Compleet met hoodie en cap maakt hij deze chips cool. Zijn het zijn pootafdrukjes die gebruikt zijn voor ‘hier open scheuren’? Vet!

Grote mond

Wat een prachtig gebruik van transparantie. Niet alleen de kom met rijst heeft een venster, maar ook de mond van deze sumoworstelaar. En een grote mond heeft hij. Ook op het schap!

Rain and shine

Wat een geweldige naam: Milky Rain. De melk is zo licht gezoet en zacht alsof het regent op je tong. Opvallend frisse kleuren met tekst en grafiek. De Hema zou er jaloers op worden! Simpel, eenvoudig, aantrekkelijk, maar het merk erachter kan ik als westerling niet ontdekken.

Giller

Als je niet meer weet wat je moet doen, omdat je het honderdste chipsmerk bent, dan ga je voor impact, want het product kent iedereen nou wel. En dan maak je een parody of the stars met een hondje dat lijkt op Michael Jackson. Een zeer instagrammable beeld wat je zeker een keer gekocht moet hebben. Totdat het verboden wordt, denk ik. Giller!

Slimme noot

Nog zo’n dijenkletser. De walnoten van Kaka worden geroosterd door een vuurspuwende koe. Gelukkig is de walnoot slim want hij draagt een bril en creatief want hij heeft een krijtje in zijn hand. De kleur van zijn schil is wel erg mooi, mede dankzij de spotvernis. Maar de grote gniffel zit in de merknaam, die je niet meer vergeet, dat dan weer wel. Is hij toch heel slim?

Cool cat

Wederom tast ik in het duister wat Chop Chop is. Ik vermoed hele vieze chips of iets dergelijks of zijn het toch kattenbrokjes? Ook hier is de kat koel met omgekeerde baseballcap en koptelefoon om zijn nek. Mooi hoe de naam in zijn bek zit, het centrum van de aandacht.

Dit artikel is geschreven door Steven de Cleen van ProudDesign en stond in MarketingTribune 16, 2019.





























Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken