Ontwerpsector wil rol spelen tijdens coronacrisis met oplossingen voor solidariteit en connectiviteit

Ontwerpsector wil rol spelen tijdens coronacrisis met oplossingen voor solidariteit en connectiviteit
  • Design
  • 24 jul 2020 @ 08:18
  • 19402 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMaatschappelijk design

BNO en het Stedelijk Museum Amsterdam hebben meer dan 100 ontwerpers gevraagd naar de impact van de coronacrisis op hun werk, zowel inhoudelijk als financieel.

Het zal geen verrassing zijn dat de coronacrisis ook de ontwerpsector hard treft. Van de ondervraagde ontwerpers gaf 45% aan meer dan de helft van hun omzet misgelopen te zijn in de eerste drie maanden van de lockdown. Meer dan 50% van de ontwerpers verwacht ook op de lange termijn (t/m 2021) tussen 25% en 50% minder omzet te draaien, en ruim 20% van de ontwerpers verwacht zelfs nog meer omzet te verliezen. Meer dan de helft van ondervraagde ontwerpers voelt zich niet gesteund door de maatregelen van het kabinet, waarbij opvallend is dat een groot deel geen steun ontvangt.

Ontwerpsector is deel van de oplossing

79% van de ondervraagde ontwerpers vindt dat zij tijdens de coronacrisis juist een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld in het creëren van solidariteit en connectiviteit. Het Stedelijk Museum laat dan ook in de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design enkele ontwerpen zien die reageren op de coronacrisis. Zo zorgt het picknickkleed Here Comes the Sun van Paul Cocksedge voor een veilige afstand, terwijl het toch een gevoel van verbondenheid geeft. Van Eijk en Van der Lubbe ontwierpen in reactie op de pandemie schermen voor gebruik tussen kantoorwerkplekken en verschillende ontwerpers zoals Jenny Sabin (Sabin Lab) en Norman Foster stellen praktische ontwerpen voor 3D-geprinte gezichtsmaskers via internet beschikbaar voor iedereen. Vanwege de lockdown kwamen ook veel sociale activiteiten stil te liggen. Toen ook na de heropening van de restaurants mensen angst bleken te hebben om uit eten te gaan, ontwierp Mediamatic Serres Séparées, zodat mensen coronaproof in kleine glazen kassen kunnen dineren.

‘Prikkelende ontwerpen’

Directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs: ‘Deze eerste onderzoeksresultaten tonen aan dat óók de creatieve industrie hard wordt geraakt door de huidige situatie. Tegelijkertijd kunnen juist ontwerpers vernieuwende en andere oplossingen bieden om de uitdagingen die de huidige tijd ons stelt aan te gaan. Het Stedelijk vindt het daarom belangrijk naast de onderzoeksresultaten enkele prikkelende ontwerpen te presenteren die reageren op de coronacrisis.’

Madeleine van Lennep, directeur BNO, monitort sinds maart de gevolgen van de coronacrisis en herkent de uitkomsten van het onderzoek: ‘Het ontwerpvak is conjunctuurgevoelig, want vanzelfsprekend onderdeel van vele ketens en praktijken. We lobby(d)en natuurlijk voor steunmaatregelen, maar onderstrepen vooral het belang van concrete opdrachten, van werk: het beste bewijs voor de relevantie van een vak met wonderbaarlijke potentie.’

TENTOONSTELLING VAN THONET TOT DUTCH DESIGN
Het onderzoek naar de impact op Nederlandse ontwerpers is onderdeel van de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design - 125 jaar wonen in het Stedelijk, die vanaf zaterdag 25 juli de schijnwerpers zet op de beroemde collectie vormgeving van het Stedelijk Museum. De meer dan 300 items in de opstelling zijn allemaal baanbrekend en actueel geweest. De tentoonstelling voert van één van de oudste meubels in de collectie, een bank van Thonet uit 1849, langs stromingen als de Wiener Werkstätte, de Amsterdamse School, Scandinavische vormgeving, de opkomst van plastic in de jaren 60, het kleurrijke Italiaanse Memphis design uit de jaren 80 en Dutch design dat sinds de jaren 90 succesvol is. Het onderzoek naar de impact van de coronacrisis op ontwerpers in Nederland is het sluitstuk van de tentoonstelling. Naast de onderzoeksresultaten zijn er (deels digitaal) enkele ontwerpen te zien die inspelen en reageren op de pandemie.

Beeld bij dit artikel:

Christophe GERNIGON, PLEX’EAT – The personal protection bubble, 2020, clear recyclable PETG en metaal.

Testopstelling van Serres Séparées, Mediamatic ETEN, 28 april 2020. Foto Willem Velthoven.

 
Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken