CleverFranke onderzoekt de kleuren van het nieuws: blauw domineert

CleverFranke onderzoekt de kleuren van het nieuws: blauw domineert
  • Design
  • 26 okt 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designOnderzoek

Aan de hand van een analyse van 553.527 nieuwsbeelden laat designbureau CleverFranke zien hoe nieuws onze kijk op de wereld kleurt. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse marketingnieuwswebsites Adformatie, Fonk Online en MarketingTribune opvallend veel neutrale kleuren gebruiken.

Voor het onderzoek werden de beelden van ruim 13.000 online nieuwsbronnen wereldwijd geanalyseerd over een periode van één jaar. Deze analyse van een half miljoen nieuwsbeelden toont hoe nieuws ons wereldbeeld kleurt.

Weekends kleurrijker
Nieuws is wereldwijd kleurrijk, maar toch bestaat het nog steeds met name uit neutrale kleuren (59,7%). Opvallend is dat het nieuws in het weekend kleurrijker is (meer dan 25%) dan doordeweeks. Op maan- en woensdagen zien we de minste hoeveelheid gebruik van kleur in nieuwsbeelden.

Internationale tegenhangers
Kijkend naar 50 Engelstalige nieuwsbronnen wereldwijd, zien we dat Fox Sports, Business Wire en CNet de helderste kleuren gebruiken, terwijl de kleurintensiteit van Daily Sabah, CBC en The Times het laagst is. De Nederlandse websites Nu.nl en NOS.nl presenteren algemeen nieuws in meer fletse kleuren en ze gebruiken meer donkere kleuren.

Blauw domineert het nieuwslandschap
De kleur blauw domineert het nieuwslandschap. Het wordt gebruikt voor alle onderwerpen en is favoriet bij gespecialiseerde nieuwssites in alle categorieën. Dit betekent niet dat onze kijk op de wereld uitsluitend wordt gedomineerd door koude kleuren. Oranje- en bruintinten worden ook veel gebruikt bij alle bronnen en onderwerpen.
Gert Franke, medeoprichter van CleverFranke: ‘We zijn dit onderzoek gestart om inzicht te krijgen in hoe wij de wereld om ons heen waarnemen. Nieuws is een dagelijks middel waarmee we ons een beeld vormen van de wereld om ons heen, dichtbij en ver weg. We wilden graag onderzoeken hoe online nieuwsartikelen onze kijk op de wereld “kleuren” en oderzoek geeft hier een globaal inzicht in.’

Onderdeel van de nieuwe website Clever Franke
Het analyseren van kleurgebruik is nu ook onderdeel geworden van de nieuwe website van het bureau. Op de homepagina van cleverfranke.com kunnen bezoekers nu op basis van kleuren de website verkennen met behulp van een interactief 3D-navigatiesysteem. Met kleur als basis, krijgt de bezoeker een nieuw perspectief op het werk van deze organisatie.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken