Nieuwe logo Peugeot: Leeuw brult als vanouds

Nieuwe logo Peugeot: Leeuw brult als vanouds
  • Design
  • 5 mrt 2021 @ 08:00
  • 26801 x gelezen
  • Link
  • Roel Stavorinus
    Roel Stavorinus

    Merk- en designstrateeg
    Melvin Day
  • AutomotiveBrandingLogoVisual id

Automerken hebben het druk. Elektrificatie verandert de markt en vraagt om een nieuwe strategie. En die nieuwe strategie gaat vrijwel altijd vergezeld van een nieuwe visuele identiteit, zo ook voor Peugeot.

BMW, Nissan, Toyota, GM en Kia voerden al een restyling door, maar het meest enthousiast ben ik tot nog toe over de plannen van Volkswagen. Het Duitse merk heeft een heldere strategie en belooft een wezenlijke verandering. Datzelfde geldt voor Peugeot. Het Franse merk presenteerde op 25 februari een nieuw logo, als krachtig symbool van een nieuwe koers. De titel van het persbericht laat er geen misverstand over bestaan: The Peugeot Lion Roars Louder.
Het nieuwe logo staat voor prestige, vertrouwen en kracht en verbindt de rijke historie van het merk met een ambitie voor de toekomst. Het logo werd ontwikkeld door het Peugeot Design Lab, het brand designbureau van Peugeot en betekent in zekere zin een terugkeer naar 1960. Het nieuwe logo lijkt veel op het logo van destijds. Het is moderner, frisser, gestileerder en zelfs nog wat stoerder dan voorheen. BMW en Volkswagen haalden de inspiratie voor hun nieuwe logo ook uit de jaren zestig, alleen dat leidde bij die twee merken vooral tot een moderner en meer gestileerd logo. Peugeot doet het iets anders. Het stapt ermee uit de middenmoot van de karakterloze middenklassers.

In Frankrijk heeft Peugeot het stokje van Renault overgenomen

Peugeot heeft ervoor gekozen om zich hoger in de markt te positioneren. Je ziet het goed af aan het design van het hele Peugeot-gamma. De auto’s zien er kwalitatief veel beter uit dan een paar jaar geleden nog het geval was en doen in uitstraling soms niks onder voor het premiumsegment. En dat wordt herkend en gewaardeerd, zo lijkt het. In Nederland was Peugeot in 2015 nog het tweede automerk onder Volkswagen (in aantallen verkopen per jaar), maar die positie verloor het in de jaren daarna aan Opel en Renault. Sinds 2019 is het merk weer populairder dan die beide concurrenten. En ook in Frankrijk heeft Peugeot het stokje van Renault overgenomen.

Niet alleen een nieuw logo; Peugeot wil nieuwe landen veroveren

Maar marktaandeel in bestaande markten is niet het enige waar Peugeot op uit is. Het wil met de nieuwe koers nieuwe landen veroveren. Niet alleen met logo en stijl uiteraard, maar met een totale verbetering van de klantreis, door samenhang in sfeer, stijl en beleving tussen alle touchpoints. Peugeot belooft een spannende ervaring achter het stuur, bij de dealer en online. Veel beter geïntegreerd en met een forse vleug lifestyle.

Dit artikel is geschreven door Roel Stavorinus RM, zelfstandig merk- en designstrateeg, eigenaar van Melvin Day | strategiepartner voor organisaties en creatieve bureaus en voorzitter van de Nima Brand Design Community.

 

Roel Stavorinus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken