[video] In 10 maanden voor 97 miljoen euro aan vleesvervangers gekocht

[video] In 10 maanden voor 97 miljoen euro aan vleesvervangers gekocht
  • Food-en-retail
  • 4 jan 2019 @ 09:02
  • 7238 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodMarketing

Tot november 2018 besteedden Nederlanders voor zo'n 97 miljoen euro aan vleesvervangers. In het jaar daarvoor was dat in dezelfde periode 80 miljoen, blijkt uit cijfers van IRI. Daar zit meer omzet in.

Vleesvervangers zitten volgens IRI, dat optelt wat we kopen in de supermarkten, al langer in de lift. 'Maar de uitgaven zijn nog altijd een schijntje vergeleken met wat we afrekenen aan vleesproducten. In 2018 gaven we daar al twee miljard aan uit. Zowel het eten van vlees als vegaproducten kan voer voor discussie zijn. (...). Wat moet je daarvoor weten?', vraagt NOS op 3, die de cijfers opvroeg bij IRI. Het programma beantwoordt (nog met kerstsausje) in een video hieronder 'de feiten'. Hierop is intussen al wel wat kritiek gekomen. 'NOS deelde vlak voor de kerst een informatief filmpje over de (on)duurzaamheid van vlees. Sympathiek! Maar een aantal dingen hadden zorgvuldiger onderzocht kunnen worden.' Klik hier voor wat nuances op de stellingen van NOS.

Relatief weinig ondersteuning
Vleesvervangers zouden nog meer in de lift kunnen zitten, bepleit stichting EGV. In de eerste helft van 2018 maakten supermarktketens meer reclame voor vlees dan in het jaar ervoor, signaleerde EGV al. Voor vleesvervangers is onevenredig weinig marketingbudget beschikbaar, waardoor retailketens omzetkansen laten liggen en niet inspelen op de planeetvriendelijker consumententrend. Voor de verkoophit van de Vivera vega-biefstuk in het Britse Koninkrijk afgelopen jaar zagen we gek genoeg nauwelijks promotie in Nederlandse winkels, nota bene het land van herkomst. En dan is de reactie: 'kijk maar, het loopt hier matig.' Een significante piek in de verkoop van vleesvervangers is wel duidelijk te zien in de -ook door grote retailketens enthousiast en met extra marketingbudget ondersteunde- 'Week zonder Vlees' in 2018. Waaruit blijkt dat extra marketingaandacht wel degelijk werkt. Klik hier voor meer foodtrends voor 2019 (icoon 4). 
(bronnen: NOS op 3, EVG, MT)


Infographic IRI via NOS

Foto boven: Unsplash



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken