Nationaal Bieronderzoek 2020: na versoepeling liefst een glas bier op terras met vrienden

Nationaal Bieronderzoek 2020: na versoepeling liefst een glas bier op terras met vrienden
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2020 @ 08:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Bierdrinkers geven aan dat ze na de versoepeling van de Covid-19 maatregelen, het liefste met vrienden een glas bier drinken. De meest populaire plek is het terras. Een alternatief voor dit samenkomen was tijdens de intelligente lockdown het online deelnemen aan een spel.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid of aan een online borrel. Deze gegevens komen uit het 'Nationaal Bieronderzoek 2020', gehouden in mei 2020 onder 1.131 bierdrinkers. In de praktijk blijkt dat consumenten, bij de heropening op 1 juni 2020 terughoudend zijn in het bezoeken van een horecagelegenheid en dat het noodzakelijk is dat er een versoepeling van de maatregelen komt. De sluiting van de horeca vanaf 15 maart tot en met 31 mei heeft geresulteerd in een sterke daling van de bierverkopen van maart (-36 vanaf lockdown) en april (-32%). In mei is nog steeds een daling van 7 procent zichtbaar. In tegenstelling tot april zien we in mei wel een stijging van het thuisverbruik (28%), maar dit maakt nog steeds het grote verlies van de bierverkoop in de horeca niet goed. 

Man en macht
Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, licht toe: 'We zijn ontzettend blij dat de horeca per 1 juni 2020 weer haar deuren heeft mogen openen. De brouwers hebben zich de afgelopen maand met man en macht ingezet om de horeca tijdig van bier te voorzien. Ik ben ook onder de indruk van de inzet van de horeca, die goed zijn voorbereid op het nieuwe normaal. Helaas merken we in de praktijk dat consumenten nog vaak wegblijven en dat een versoepeling van de maatregelen noodzakelijk is om een grote sluiting van horecazaken tegen te gaan. Nu geldt bijvoorbeeld maximaal 30 personen binnen. In sommige horecagelegenheden zitten normaal 200 personen en kunnen in de praktijk veel meer dan 30 gasten ontvangen waarbij tevens de 1,5 meter maatregel wordt gehandhaafd. De horeca heeft dus te maken met onnodig strenge maatregelen. En dat is jammer, want zowel de horeca als de bierbrouwers zijn klaar voor het nieuwe normaal.'
 
Onduidelijkheid over regels voor horecabezoek
Uit het Nationaal Bieronderzoek 2020 blijkt dat bierdrinkers na het versoepelen van de Covid-19 maatregelen, het meeste uitkeken naar het drinken van een glas bier op het terras (35%) en met vrienden (44%). 'In de praktijk merken we dat consumenten onterecht een hoge drempel ervaren voor een bezoek aan de horeca. Dit komt met name door de onduidelijkheid over de regels die nu gelden', vervolgt Wigboldus,'Wat veel consumenten niet weten is dat zij zich ter plekke nog kunnen registreren als zij binnen willen zitten. Een reservering vooraf is dus niet nodig. En als men op het terras wil zitten, kunnen zij plaatsnemen zonder te reserveren of te registreren.'
 
Biercijfers: export in mei met 40 procent gedaald
De gemiddelde bierverkoop laat de afgelopen drie maanden een daling zien. De sluiting van de horeca heeft in Nederland geleid tot deze sterke daling. En ondanks dat het thuisverbruik in mei steeg, vult dit niet het gat van het verlies in de horeca. “De export krijgt helaas ook grote klappen” zegt Wigboldus. “Nederlandse bierbrouwers zijn de op drie na grootste bierexporteur van de wereld. De cijfers laten zien dat door de wereldwijde Covid-19 maatregelen de export in mei met 40 procent is gedaald.” In 2019 werd van de  totale Nederlandse bierproductie (24,1 miljoen hectoliter) 56 procent (13,6 miljoen hectoliter) geëxporteerd. De verwachting is dat ook in de toekomst de export flink last blijft houden van de restricties in de horeca en evenementen die niet doorgaan.  
Biertrends tijdens de intelligente lockdown
Pils blijft het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers. Tijdens de intelligente lockdown dronken bierdrinkers gemiddeld 2,6 bierensoorten thuis. Favorieten waren pils (58%), 0.0 radler (31%), radler (27%) en tripel en blond bier (18%). Een deel van de bierdrinkers (13%) heeft in die periode online bier gekocht, vooral bij de supermarkt (56%) en bij een online biershop (21%). Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal. Een op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit, zoals een spel, bijvoorbeeld zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en een online borrel (36%).

Overige resultaten uit het Nationaal Bieronderzoek 2020
Algemene bierconsumptietrends

- Pils is nog steeds nummer één, maar wordt wel door minder bierdrinkers gedronken
Overall wordt er in 2020 gedurende de week minder bier gedronken dan in 2019
Pils is het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers.
- Mannen drinken liever zwaarder bier zoals Tripel (9%) Abdijbier /Trappist (8%).      
Vrouwen drinken liever licht bier zoals 0.0 Radler (17%), fruitbier (12%) en Radler (11%).
- Bierdrinkers drinken het liefst met vrienden bier.
- Vrouwen geven aan vaker het liefst met hun partner een glas bier te drinken.
- Bier wordt vooral gedronken omdat het lekker is (78%). Ook is het gezellig (50%) en zorgt het voor ontspanning (44%). Bierdrinkers genieten het meest van bier in de zon (63%) en als er iets te vieren is (45%).

Wat was het drinkgedrag tijdens de intelligente lockdown in Nederland sinds 16 maart 2020
- Het merendeel van de bierdrinkers drinkt tijdens de intelligente lockdown evenveel bier als daarvoor, een derde drinkt minder bier.
- Er wordt in deze periode 2,6 biersoorten gedronken, met als top drie:

1.  pils (58%)
2.  0.0 radler (31%)
3. radler (27%)

- Een op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit. Denk hierbij aan een spel, zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en online borrel (36%).      
- Een deel (13%) heeft tijdens COVID-19 online bier gekocht, vooral bij de supermarkt. -- Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal.

Waar kijken bierdrinkers het meeste naar uit?
Bierdrinkers kijken er ná de versoepelingen van de maatregelen er nog meer naar uit om bier te drinken met hun vrienden (44%). Pils blijft ook dan het favoriete bier en het terras (35%) is de populairste locatie. 
(PvWK)

Beeld boven: 'Na versoepeling Covid-19 het liefste een glas bier op terras met vrienden' (foto: Nederlandse Brouwers)

Over Nederlandse Brouwers en het onderzoek
'Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van veertien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bierbrouwerij AB InBev, Brouwerij De Leckere B.V., Brouwerij Noordt B.V., Budelse Brouwerij B.V., Duvel Moortgat Nederland B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., Kompaan Dutch Craft Beer Company, Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Royal Swinkels Family Brewers, Texelse Bierbrouwerij, Two Chefs Brewing. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. Het zestiende Nationaal Bieronderzoek, de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder 1.131 Nederlanders van 18 jaar en ouder die minimaal één keer per maand bier drinken. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Wij noemen dit in dit bericht "de bierdrinker". Het onderzoek heeft in mei 2020 plaatsgevonden.'

(bron: NB / Ruigrok Netpanel)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken