Foodtrends van 2020: alcoholvrije drankjes, vleesvervangers en zelfgemaakte pasta

Foodtrends van 2020: alcoholvrije drankjes, vleesvervangers en zelfgemaakte pasta
  • Food-en-retail
  • 22 dec 2020 @ 08:30
  • 21547 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

Dit jaar waren we meer thuis dan ooit. Zes op de tien Nederlanders probeerden een nieuwe foodtrend uit en zeven op de tien ontdekten een nieuwe keuken. Ook werd er veel eten besteld, blijkt uit onderzoek van maaltijdbezorger Deliveroo.

Thuis met tijdelijke lockdowns, tijdens welke we minder uiteten konden en kunnen, kwam er een omslag in hoe en wat we het liefste eten. Voor het onderzoek van maaltijdbezorger Deliveroo werden Nederlanders gevraagd naar hun eet- en drinkgewoonten in 2020 en welke foodtrends populair blijven in 2021.  

Gezond en home made
Het lijkt dat Nederlanders dit jaar bewuster zijn gaan eten en drinken. Vooral de gezonde foodtrends waren populair, zoals alcoholvrije drankjes, gefermenteerde producten en vegan en vegetarische alternatieven. Zo heeft een kwart van de Nederlanders dit jaar alcoholvrije drank en vleesvervangers uitgeprobeerd en probeerden een op de zeven zuivelvrije alternatieven zoals havermelk en notenmelk en gefermenteerde producten zoals kimchi en kombucha. Daarnaast leek er ook meer behoefte en tijd te zijn voor home made gerechten, zoals zelfgemaakte pasta en bananenbrood. Ook haalde de tiktokhit Dalgona koffie de top tien dit jaar. 

Dit waren de top 10 foodtrends van 2020:

* Alcoholvrije drankjes   
* Vleesvervangers   
* Zelfgemaakte pasta   
* Zuivelvrije alternatieven (havermelk, notenmelk etc.)   
* Gefermenteerde producten (zoals Kimchi en Kombucha)   
* Flexitarisme   
* Restaurant doe-het-zelf-pakketten  
* Zelfgemaakt bananenbrood   
* Clean eating 
* Whipped coffee (Dalgona koffie) 

Experimenteren met Hollandse pot
Ondanks dat we dit jaar minder konden reizen, probeerden maar liefst zeven op de tien Nederlanders een nieuwe keuken uit. Hoewel er veel verschillende keukens werden uitgeprobeerd, van Chinees (33%), Italiaans (27%), Mexicaans (20%) en Grieks (20%), en Amerikaans (19%), was de Nederlandse keuken het populairst om mee te experimenteren (42%). De meeste mensen haalden hun inspiratie uit receptkaarten van de supermarkt en kookboeken.

2020: het jaar van maaltijden bestellen
Door de (gedeeltelijke) lockdown werd Nederland niet alleen creatiever in de eigen keuken, ook wisten ze hun weg te vinden naar bestelplatforms: 71 procent van de Nederlanders heeft dit jaar wel eens eten besteld. Een kwart gaf aan dat ze hiermee restaurants wilden steunen en ruim een kwart zag het als een beloning voor zichzelf. Eenvijfde (18%) bestelde simpelweg omdat ze geen zin hadden om te koken.

Alcoholvrij en zelfgemaakte pasta blijven populair in 2021
Maar welke trends zijn blijvertjes? De helft van de Nederlanders ziet graag de alcoholvrije trend (54%) en zelfgemaakte pasta trend (48%) doorzetten in 2021, slechts een op de vijf Nederlanders laat deze trends liever in 2020. Over vleesvervangers zijn de meningen meer verdeeld. Zo vindt 43 procent de vleesvervangers een prima alternatief voor vlees, tegenover 29 procent die het geen geslaagde trend vindt om mee te nemen naar 2021.

Foodtrend 2021: focus op duurzaamheid  
Naast de doorzettende trends uit 2020 voorzien Nederlanders ook dat er nog meer aandacht komt voor duurzaam eten. De helft (49%) van de ondervraagden verwacht dat er meer aandacht komt voor het verminderen van voedselverspilling, 40 procent verwacht dat er bij de keuze voor groenten meer wordt gelet op seizoensgebonden groenten en ruim een derde (36%) verwacht dat Nederlanders meer hyperlokale gerechten en ingrediënten gaan gebruiken. Daarnaast verwacht een derde (35%) dat er meer aandacht komt voor duurzame voeding in het algemeen, en een vijfde (21%) dat het veganisme nog populairder wordt.

Meerderheid: stoppen met matcha, kurkuma en intermittent fasten
Er waren ook een foodtrends die voor de meerderheid in 2020 mogen blijven. Zo vond de ruime meerderheid dat we wel mogen stoppen met etenswaren met matcha, kurkuma, actieve kool of CBD-olie. Ook was zuurdesem bakken voor velen niet zo’n succes en kopen ze dat in het vervolg liever bij de bakker. Intermittent fasting beviel voor de meerderheid ook niet, maar de grootste tegenvallende trend is toch wel de eetbare insecten.

Meegroeien met veranderende behoefte
De uitkomsten van het onderzoek bevestigen de trends die Deliveroo ook ziet op het platform. Stijn Verstijnen, General Manager Deliveroo: 'Deliveroo is inmiddels vijf jaar actief in Nederland en we zien dat er steeds meer behoefte is aan bewust eten. Hoewel specifieke maaltijdtrends komen en gaan, blijft de vraag naar vegetarische alternatieven en voedzame maaltijden groeien, en worden mensen steeds milieubewuster. We houden hier rekening mee in ons aanbod, met een ruim aanbod van vegetarische en voedzame maaltijden, door onze partners aan te bieden om te helpen bij het kiezen van milieuvriendelijke verpakkingen en onze riders te stimuleren om de bezorging op de fiets te brengen. Ook komend jaar besteden we hier ruime aandacht aan. Tegelijkertijd blijven we uiteraard ook gerechten aanbieden die al jarenlang onveranderd populair zijn onder Nederlanders, zoals burgers en pizza.'
(PvWK, beeld racekoerier: Deliveroo.Be)

Over Deliveroo
'Deliveroo is een prijswinnende bezorgservice die in 2013 werd opgericht door William Shu en Greg Orlowski. Deliveroo werkt wereldwijd samen met meer dan 80.000 geliefde restaurants en met 60.000 bezorgers om de beste maaltijdbezorging ter wereld te bieden. Het hoofdkantoor van Deliveroo zit in Londen, met ruim 2.500 werknemers in kantoren over de hele wereld. Deliveroo is actief in meer dan 500 plaatsen en steden in 12 landen, te weten: Australië, België, Frankrijk, Hongkong, Italië, Ierland, Nederland, Singapore, Spanje, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en het Verenigd Koninkrijk. Kijk voor meer informatie op: www.deliveroo.nl.'

(bron: Deliveroo)
 

Check voor meer foodtrends in 2021 naar Jongereniconen (icoon 4)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken