Zuivelcoöperatie FrieslandCampina viert 150 jaar van ‘gras tot glas’
- Food-en-retail
- 9 sep 2021 @ 10:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingZakelijkFood
- 9 sep 2021 @ 10:55
- Peter van Woensel Kooy
Het is 150 jaar geleden dat de basis werd gelegd voor FrieslandCampina, één van de grootste zuivelcoöperaties ter wereld. Om dit te vieren is op 8 september op alle productielocaties van FrieslandCampina wereldwijd en op een aantal melkveebedrijven van leden van de coöperatie de jubileumvlag gehesen.
De coöperatieve ontstaansgeschiedenis van FrieslandCampina gaat terug tot 1871. In dat jaar richtten een aantal boeren de ‘Vereeniging tot Ontwikkeling van den Landbouw in Hollands Noorderkwartier’ op. Deze vereniging is de oudst bekende rechtsvoorganger van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Een jaar later besloten twintig boeren in de Hollandsche Wieringerwaard, in Noord-Holland, om samen te gaan werken. Ze kochten een gebouw, twee kaastobben en een weegschaal. Kort daarop stelden ze een kaasmaker aan en daarmee was de eerstse officiële samenwerking van boeren een feit. In Friesland gebeurde iets soortgelijks in het dorp Warga; een groep boeren verenigde zich in een coöperatie. Na vele fusies is uit deze coöperaties FrieslandCampina ontstaan. Vandaag de dag is zuivel een van Nederlands belangrijkste sectoren.
Volgens Erwin Wunnekink, voorzitter Zuivelcoöperatie FrieslandCampina: 'Onze voorvaderen wisten al dat je samen sterker staat; dat was toen zo en dat is nog steeds zo. Het is de kern van onze identiteit. Door samen te werken hebben we nieuwe markten veroverd. Eerst dicht bij huis in de steden, daarna vlak over de grens en later over de hele wereld. Vrijwel iedereen op de wereld kent onze kaas en onze kindervoeding. Met bijna 17.000 leden, is FrieslandCampina één van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. Die samenwerking heeft ons ver gebracht.'
'FrieslandCampina is gebouwd op 150 jaar coöperatieve kennis en ervaring', zegt Hein Schumacher, ceo Koninklijke FrieslandCampina N.V. 'De basis wordt gevormd door familiebedrijven die al generaties lang lid zijn van de huidige coöperatie en haar rechtsvoorgangers. We hebben ondernemende boeren die door samen te werken dagelijks miljoenen consumenten over de hele wereld voorzien van het goede van melk: van gras tot glas. Iedere dag weer. Daar ben ik ontzettend trots op.'
(PvWK)
Foto boven: voorzitter Erwin Wunnekink (l) en ceo Hein Schumacher (m) hijsen samen met Lucas Bolsius, de burgemeester van Amersfoort (r), de jubileumvlag in verband met 150-jaar FrieslandCampina.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- 1871
- boer
- Erwin Wunnekink
- FrieslandCampina
- Hein Schumacher
- melk
- ceo
- koe
- jubileum
- merk
- Koninklijke FrieslandCampina
- zuivel
- 150
- coöperatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




