Zuivelcoöperatie FrieslandCampina viert 150 jaar van ‘gras tot glas’

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina viert 150 jaar van ‘gras tot glas’
  • Food-en-retail
  • 9 sep 2021 @ 10:55
  • 19947 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingZakelijkFood

Het is 150 jaar geleden dat de basis werd gelegd voor FrieslandCampina, één van de grootste zuivelcoöperaties ter wereld. Om dit te vieren is op 8 september op alle productielocaties van FrieslandCampina wereldwijd en op een aantal melkveebedrijven van leden van de coöperatie de jubileumvlag gehesen.

De coöperatieve ontstaansgeschiedenis van FrieslandCampina gaat terug tot 1871. In dat jaar richtten een aantal boeren de ‘Vereeniging tot Ontwikkeling van den Landbouw in Hollands Noorderkwartier’ op. Deze vereniging is de oudst bekende rechtsvoorganger van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Een jaar later besloten twintig boeren in de Hollandsche Wieringerwaard, in Noord-Holland, om samen te gaan werken. Ze kochten een gebouw, twee kaastobben en een weegschaal. Kort daarop stelden ze een kaasmaker aan en daarmee was de eerstse officiële samenwerking van boeren een feit. In Friesland gebeurde iets soortgelijks in het dorp Warga; een groep boeren verenigde zich in een coöperatie. Na vele fusies is uit deze coöperaties FrieslandCampina ontstaan. Vandaag de dag is zuivel een van Nederlands belangrijkste sectoren.

Volgens Erwin Wunnekink, voorzitter Zuivelcoöperatie FrieslandCampina: 'Onze voorvaderen wisten al dat je samen sterker staat; dat was toen zo en dat is nog steeds zo. Het is de kern van onze identiteit. Door samen te werken hebben we nieuwe markten veroverd. Eerst dicht bij huis in de steden, daarna vlak over de grens en later over de hele wereld. Vrijwel iedereen op de wereld kent onze kaas en onze kindervoeding. Met bijna 17.000 leden, is FrieslandCampina één van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. Die samenwerking heeft ons ver gebracht.'

'FrieslandCampina is gebouwd op 150 jaar coöperatieve kennis en ervaring', zegt Hein Schumacher, ceo Koninklijke FrieslandCampina N.V. 'De basis wordt gevormd door familiebedrijven die al generaties lang lid zijn van de huidige coöperatie en haar rechtsvoorgangers. We hebben ondernemende boeren die door samen te werken dagelijks miljoenen consumenten over de hele wereld voorzien van het goede van melk: van gras tot glas. Iedere dag weer. Daar ben ik ontzettend trots op.'
(PvWK)

Foto boven: voorzitter Erwin Wunnekink (l) en ceo Hein Schumacher (m) hijsen samen met Lucas Bolsius, de burgemeester van Amersfoort (r), de jubileumvlag in verband met 150-jaar FrieslandCampina.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken