ING verwacht volumedaling supermarkten
- Food-en-retail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingRetail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Peter van Woensel Kooy
ING stelt in de jongste outlook van de bank dat het afzetvolume van supermarkten in 2022 met een half procent afneemt. Door prijsstijgingen in het assortiment groeit de omzet echter wel.
Door de prijsstijgingen rekent ING erop dat de supermarktomzetten toch met twee procent toenemen. Daarmee groeit de omzet minder hard dan die van de totale detailhandel, waarvoor de bank een toename met 2,5 procent voorziet. ‘Alleen dankzij de lockdowns begin en eind 2021 kon de omzet van supermarkten een minimale groei noteren’, noteert ING. Daarbij wordt gewezen op CBS-cijfers tot en met november 2021, waarin de marktgroei tot dat moment op 0,5 procent staat. Door prijsverhogingen wordt toch nog omzetgroei voorzien.
Groeitempo webwinkels keldert en normaliseert
Foodspeciaalzaken ontwikkelen zich komend jaar hetzelfde als de supermarkten, 0,5 procent minder verkocht volume en 2 procent meer omzet. ING doet geen aparte voorspelling voor de ontwikkeling van de omzetten bij websupermarkten. Wel wordt verwacht dat het groeitempo van het hele onlinesegment afneemt, van 29 procent vorig jaar naar 6 procent in 2022.
(PvWK, bronnen: ING, Distrifood en CBS | beeld: Flicker)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in Dom Pérignon Society
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




