ING verwacht volumedaling supermarkten
- Food-en-retail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingRetail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Peter van Woensel Kooy
ING stelt in de jongste outlook van de bank dat het afzetvolume van supermarkten in 2022 met een half procent afneemt. Door prijsstijgingen in het assortiment groeit de omzet echter wel.
Door de prijsstijgingen rekent ING erop dat de supermarktomzetten toch met twee procent toenemen. Daarmee groeit de omzet minder hard dan die van de totale detailhandel, waarvoor de bank een toename met 2,5 procent voorziet. ‘Alleen dankzij de lockdowns begin en eind 2021 kon de omzet van supermarkten een minimale groei noteren’, noteert ING. Daarbij wordt gewezen op CBS-cijfers tot en met november 2021, waarin de marktgroei tot dat moment op 0,5 procent staat. Door prijsverhogingen wordt toch nog omzetgroei voorzien.
Groeitempo webwinkels keldert en normaliseert
Foodspeciaalzaken ontwikkelen zich komend jaar hetzelfde als de supermarkten, 0,5 procent minder verkocht volume en 2 procent meer omzet. ING doet geen aparte voorspelling voor de ontwikkeling van de omzetten bij websupermarkten. Wel wordt verwacht dat het groeitempo van het hele onlinesegment afneemt, van 29 procent vorig jaar naar 6 procent in 2022.
(PvWK, bronnen: ING, Distrifood en CBS | beeld: Flicker)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers