ING verwacht volumedaling supermarkten
- Food-en-retail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingRetail
- 26 jan 2022 @ 08:29
- Peter van Woensel Kooy
ING stelt in de jongste outlook van de bank dat het afzetvolume van supermarkten in 2022 met een half procent afneemt. Door prijsstijgingen in het assortiment groeit de omzet echter wel.
Door de prijsstijgingen rekent ING erop dat de supermarktomzetten toch met twee procent toenemen. Daarmee groeit de omzet minder hard dan die van de totale detailhandel, waarvoor de bank een toename met 2,5 procent voorziet. ‘Alleen dankzij de lockdowns begin en eind 2021 kon de omzet van supermarkten een minimale groei noteren’, noteert ING. Daarbij wordt gewezen op CBS-cijfers tot en met november 2021, waarin de marktgroei tot dat moment op 0,5 procent staat. Door prijsverhogingen wordt toch nog omzetgroei voorzien.
Groeitempo webwinkels keldert en normaliseert
Foodspeciaalzaken ontwikkelen zich komend jaar hetzelfde als de supermarkten, 0,5 procent minder verkocht volume en 2 procent meer omzet. ING doet geen aparte voorspelling voor de ontwikkeling van de omzetten bij websupermarkten. Wel wordt verwacht dat het groeitempo van het hele onlinesegment afneemt, van 29 procent vorig jaar naar 6 procent in 2022.
(PvWK, bronnen: ING, Distrifood en CBS | beeld: Flicker)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bakker Bart opent winkels op grotere... 19-09-2025
- ACM onderzoekt marges en... 19-09-2025
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes