Tv-bazen in botsing op Screenforce Day

Tv-bazen in botsing op Screenforce Day
  • Media
  • 11 okt 2018 @ 11:22
  • 12372 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • TelevisieCongresBereikMedia

Talpa gaat de sales doen voor Vice, Fox Sports Go wordt opengesteld voor adverteerders, NLziet is een flop en de NPO een oneerlijke concurrent. Er klonken grote woorden in het ‘CEO-debat’ tussen de tv-bazen op Screenforce Day.

Natuurlijk, ze hadden marketing-goeroe Mark Ritson. Toch begint dit verslag niet met deze ‘scheldende Australiër’, zoals presentator Beau van Erven Dorens hem introduceerde. De tweede editie van Screenforce Day telde in totaal drie buitenlandse sprekers die hun markt (of publiek) flink weten te disrupten, maar het meeste vuurwerk kwam tijdens dit evenement van de tv-branche toch vooral van de vertrouwde gezichten uit het vak. Onder leiding van Beau (met kekke laarzen) gingen vier topmannen met elkaar in debat.

Natuurlijk, we kennen ze allemaal. Sven Sauvé (CEO van RTL Nederland), Peter de Mönnink (CEO van Talpa Network), Gerard Timmer (algemeen directeur van de NOS) en Marco de Ruiter, managing director van Fox Networks Group in Duitsland en de Benelux. En we weten ook wel zo ongeveer hoe ze over elkaar denken. Toch is het mooi om die dynamiek eens live te zien plaatsvinden. Theater Amsterdam bood daarvoor deze week een dankbaar podium met een dito zaal vol vakgenoten.

Sneren over NLziet

Het viertal mocht ieder een element toelichten uit hun visie of strategie inzake de veranderende rol van tv en online video in het medialandschap. Maar nog voor het zo ver was klonk er al een sneer van De Mönnink over de in zijn ogen concurrerende Ster-inkomsten. Zeker toen er parallellen werden getrokken met het Zweedse TV4, waarover COO Mathias Berg net een presentatie had gegeven. De ‘Nordics’ hebben geen reclame-inkomsten, dus is hun positie onvergelijkbaar met NPO, constateerde de Talpa-baas droogjes. En dat zou hij vaker doen.

RTL en Talpa leken elkaar te willen aftroeven in het afzeiken van NLziet, de VOD-dienst waar ze nota bene allebei deel van uitmaken, samen met de publieke omroep. NLziet had het voortdurend zwaar te verduren, al wilde Timmer (NOS) er nog wel een lans voor breken.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken