Tv-bazen in botsing op Screenforce Day

  • Media
  • 11 okt 2018 @ 11:22
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaBereikCongresTelevisie

Talpa gaat de sales doen voor Vice, Fox Sports Go wordt opengesteld voor adverteerders, NLziet is een flop en de NPO een oneerlijke concurrent. Er klonken grote woorden in het ‘CEO-debat’ tussen de tv-bazen op Screenforce Day.

Natuurlijk, ze hadden marketing-goeroe Mark Ritson. Toch gaat dit verslag niet over deze ‘scheldende Australiër’, zoals presentator Beau van Erven Dorens hem introduceerde. De tweede editie van Screenforce Day telde in totaal drie buitenlandse sprekers die hun markt (of publiek) flink weten te disrupten, maar het meeste vuurwerk kwam tijdens dit evenement van de tv-branche toch vooral van de vertrouwde gezichten uit het vak. Onder leiding van Beau (met kekke laarzen) gingen vier topmannen met elkaar in debat.

We kennen ze allemaal. Sven Sauvé (CEO van RTL Nederland), Peter de Mönnink (CEO van Talpa Network), Gerard Timmer (algemeen directeur van de NOS) en Marco de Ruiter, managing director van Fox Networks Group in Duitsland en de Benelux. En we weten ook wel zo ongeveer hoe ze over elkaar denken. Toch is het mooi om die dynamiek eens live te zien plaatsvinden. Theater Amsterdam bood daarvoor deze week een dankbaar podium met een dito zaal vol vakgenoten.

Sneren over NLziet

Het viertal mocht ieder een element toelichten uit hun visie of strategie inzake de veranderende rol van tv en online video in het medialandschap. Maar nog voor het zo ver was klonk er al een sneer van De Mönnink over de in zijn ogen concurrerende Ster-inkomsten. Zeker toen er parallellen werden getrokken met het Zweedse TV4, waarover COO Mathias Berg net een presentatie had gegeven. De ‘Nordics’ hebben geen reclame-inkomsten, dus is hun positie onvergelijkbaar met NPO, constateerde de Talpa-baas droogjes. En dat zou hij vaker doen.

RTL en Talpa leken elkaar te willen aftroeven in het afzeiken van NLziet, de VOD-dienst waar ze nota bene allebei deel van uitmaken, samen met de publieke omroep. NLziet had het voortdurend zwaar te verduren, al wilde Timmer (NOS) er nog wel een lans voor breken.

Schmieren over sportrechten

De discussie over uitzendrechten van grote sportevenementen kwam uiteraard ook langs. Belachelijk dat er met belastinggeld op kan worden geboden, schmieren de commerciëlen al jarenlang. Timmer vond het selectieve verontwaardiging: 'Gek dat alleen sport wordt uitgelicht. Blijkbaar is sport de enige content waarvoor terugverdienwaarde als criterium geldt.'

Fox-directeur De Ruiter was na verloop van tijd wel klaar met 'NPO-bashen', maar zijn mediabedrijf heeft ook last van een breder probleem. 'Ik zou ook graag de evenementenlijst ter discussie willen stellen. Die maakt het voor partijen als Fox onmogelijk om veel sport-content achter een betaalmuur aan te bieden.'

Talpa in zee met Vice en Fox

De Mönnink deed een handreiking naar De Ruiter, die innovatieve plannen had om de mobiele app Fox Sports Go open te stellen voor adverteerders. 'Fox is niche, maar moet zijn bereik kunnen uitbreiden. We hebben hier achter de schermen al afgesproken dat we speeksel gaan uitwisselen.' Een plastische manier om te zeggen dat beide partijen nauwer gaan samenwerken. Dat gaat Talpa trouwens ook doen met Vice Media.

Het tv-landschap wil veranderen, zoveel werd wel duidelijk. Al veranderen mediapartijen wel graag op basis van eigen voorwaarden. Er moet dus nog veel en vaak speeksel worden uitgewisseld.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken