Consumptie van audio groeit

Consumptie van audio groeit
  • Media
  • 17 sep 2019 @ 11:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekMuziekRadio

Het luisteren naar radio en muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio.

Binnen het totale luistergedrag blijft live radio luisteren stabiel en heeft het een meerderheidsaandeel van 72 procent. Dit blijkt uit de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), waarin het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze nauwkeurig wordt vastgelegd.

AudioMonitor geeft totaalbeeld

De AudioMonitor (voorheen het Audio Distributie Onderzoek) die NLO tweejaarlijks laat uitvoeren door GfK, geeft een totaaloverzicht van het luisteren naar audio. Naast live radio behelst dit muziekdiensten, eigen muziek en podcasts. Ook meet de AudioMonitor welke apparaten men gebruikt voor het luisteren en op welke wijze audio gedistribueerd wordt. Hiermee wordt het totale audiolandschap door NLO in kaart gebracht.

De gemiddelde luistertijd naar live radio bedraagt 144,7 minuten per dag. Dat is een fractie meer (0,3 minuten) dan twee jaar geleden en goed voor 72% van het totale luistervolume in 2019. De radio/stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn de drie belangrijkste luisterapparaten als het gaat om live radio luisteren. Samen zijn ze goed voor een aandeel van 69% in luistertijd voor live radio.

Luistertijd via DAB+ verdubbeld

Het aandeel van digitaal luisteren (via DAB+, internet en/of settop-box) is inmiddels opgelopen naar 39% (33% in 2017). Vooral DAB+ is flink gegroeid ten opzichte van 2017. Het percentage huishoudens met een DAB+-ontvanger steeg van 15% naar 24%, de luistertijd via DAB+ verdubbelde tussen 2017 en 2019 van 13 naar 26 minuten per dag.

De smartphone wordt door ruim 30% van de populatie gebruikt voor het live luisteren naar de radio. Het grootste deel (54%) van het luisteren op een smartphone gaat naar de muziekdiensten zoals Spotify. De muziekdiensten als totaal hebben een luisteraandeel van 17% en zijn de grootste groeier ten opzichte van 2017. Spotify is de grootste dienst met een penetratie van 46%, daarvan heeft 59% een betaald account.

Nieuw in de metingen van de AudioMonitor is het bezit en gebruik van de smart speakers zoals Google Home, Amazone Echo en Sonos. Inmiddels is 8% van de Nederlanders in het bezit van zo’n speaker en gebruikt ruim de helft daarvan de speaker om naar live radio te luisteren. Het luistervolume is met gemiddeld 2,2 minuten per dag nog zeer beperkt. De helft daarvan gaat naar live radio, de andere helft naar muziekdiensten.

Vijf miljoen podcast-luisteraars

Inmiddels luisteren bijna vijf miljoen mensen naar podcasting, waarvan een kwart een abonnement heeft op een of meerdere podcasts. De podcasts worden veelal via muziekdiensten beluisterd (38%) of via de app of website van een radiozender (33%). De luisterplaats is vooral thuis (74%); men luistert vooral in de avonduren. De gemiddelde luistertijd per sessie bedraagt 41 minuten.

Frans Kok, directeur NLO over de recente resultaten van de AudioMonitor: 'De digitale transformatie is op alle fronten goed zichtbaar in het audio ecosysteem. Luisteren via de smartphone, ontvangst via DAB+ en abonneren op podcasts zijn daar goede voorbeelden van. We constateren dat live radio met afstand de grootste luisteractiviteit is en dat het aandeel op niveau blijft. De digitale transformatie zorgt voor marktgroei en gaat niet ten koste van het live radioluisteren.'

Wie zitten er achter dit onderzoek?

Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).

De AudioMonitor is een tweejaarlijks onderzoek dat in opdracht van NLO wordt uitgevoerd. Het brengt het luisteren naar radio, muziekdiensten en andere audiobronnen in beeld, waarbij ook het gebruik van apparaten en de distributie van audio wordt gemeten. Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst en online dagboek, waarin respondenten per kwartier bijhouden waarnaar ze geluisterd hebben. Het veldwerk vond plaats van 14 t/m 30 mei 2019 en de steekproef bestond uit n=5.289 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Foto: Pixabay

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken