[column] Een Wereldwijd Internetvolk
- Media
- 3 mrt 2022 @ 09:53
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - Geen tag
- 3 mrt 2022 @ 09:53
- Rogier van Kralingen
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
Een nieuw type activisme is geboren. En dat zal gevolgen hebben voor ons allemaal.
Terwijl Pornhub zijn services stopt in Rusland, volgt een tiener de vliegbewegingen van oligarchen. Een Oekraïense boer sleept droog een Russische tank weg met zijn tractor, soldatendansjes op TikTok, die ‘Go Fuck Yourself’ naar een Russisch oorlogsschip, een naakte Oekraïense jaagt een Russische agent weg, een man met een peuk in z’n bek die ff een mijn weglegt en niet te vergeten drive-by molotovcocktails… En het hackerscollectief Anonymous hackt rustig de Russische staatstelevisie en legt haar websites plat. Crypto? Metaverse? Welnee. Dit lieve lezers, is waar het échte internet om draait.
Het is hartverscheurend. En tegelijkertijd hartverwarmend. Dat is in hoge mate te danken aan het internetvolk: zij die de filmpjes en foto’s maken, zij die ze verspreiden en zij die melding doen van Russisch nepnieuws.
Op komische sites als 9gag.com circuleert al dagen de content die uiteindelijk op CNN terecht komt. De belofte die het vrije internet ons ooit gaf wordt hiermee vervuld: de inzet van het collectief om het goede te promoten en het kwade bloot te leggen. Een wereldwijd internetvolk.
Ook de hackers zijn huis-tuin-en-keuken nerds. Maar wat vooral zo opmerkelijk is: ze winnen de informatieoorlog met speels gemak.
En daar waar autoriteiten jarenlang tevergeefs tegen fake news klauwden, zijn al die rechtse gekkies binnen een week old news geworden. De waarheid wint weer. Niet in de laatste plaats overigens, omdat Elon Musk zijn internetsatellieten ‘aan’ heeft gezet voor de Oekraïne. Klasse actie van die oppernerd.
Wij staan machteloos tegen de bommen. Het is allemaal doodeng. Maar het is óók hoopvol. In die informatieoorlog is een leger van Davids nu opeens Goliath. En het werkt. Het bereikt Rusland. Door het wereldwijde internetvolk zien Russische moeders hun gevangen jonge jongens ineens die thee en koek krijgen van de Oekraïners, kunnen ze hen bellen en krijgen ze twijfels. Mijn tranen stromen onafgebroken.
Het is nog steeds hard billen knijpen met die nutcase. Maar toch… het is alsof een oude dictator uit de jaren ’80 met een teletijdmachine is aangekomen… en het internet heeft gemist. Het voelt haast oneerlijk. Zelfs Putin’s invasieplannen zijn al uitgelekt dankzij die andere fossiel Lukashenko, die ook niet had begrepen dat een filmpje van zo’n militair plan het internet kan bereiken. Al die beelden op al die honderden sites… Het internetvolk bepaalt het sentiment van haar leiders. En dragen bij aan het feit dat we in 4 dagen tijd een wereldeconomie hebben platgelegd (wat op zichzelf overigens ook best eng is…).
En dit alles wordt met de humor van de oude komiek Zelensky gedaan. Toch is het no joke. We kunnen nu zelfs als burgers superjachten in beslag nemen.
Alle boeven van deze wereld zijn nu bang voor de snelheid, het gemak en de door de helden van Oekraïne aangewakkerde wil om het kwaad te bestrijden. Het internetactivisme heeft zojuist een énorme boost gekregen. En dat zal gevolgen hebben buiten deze strijd alleen.
Merken, letten jullie op? Misschien toch maar net even wat extra gas geven op duurzaamheid en inclusiviteit. Want als het stof straks neerdaalt, is een wereldvolk klaarwakker en ready to fight. Tijd dus om leiderschap te tonen.
Zoals #Zelensky.
Rogier van Kralingen is spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story. Hij is auteur van oa The Outerweb en Mediastorm en één van de twee podcasters bij De Wilde Mannen van de Media.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Alexia op TikTok, het Romeinse...
- Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil meer lezen
- [column] Uitgesteld kijken als gamechanger - kijkcijfers...
- Column Top 5-TikTok-trends: de happy dance, Axe in actie en...
- DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat van Fonq
- [branded content] Met DOOH wint Walibi mentaal marktaandeel
Laatste Nieuws
- DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia... 29-09-2023
- Pathé introduceert loyaltyprogramma... 29-09-2023
- Nieuwe merkcampagne en taart voor... 28-09-2023
- Abovo Maxlead vraagt B... 28-09-2023
- DOSSIER RETAILMEDIA The power of... 28-09-2023
- ESPN zet in op WhatsApp Channels27-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing