[column] Een Wereldwijd Internetvolk
- Media
- 3 mrt 2022 @ 09:53
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - Geen tag
- 3 mrt 2022 @ 09:53
- Rogier van Kralingen
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
Een nieuw type activisme is geboren. En dat zal gevolgen hebben voor ons allemaal.
Terwijl Pornhub zijn services stopt in Rusland, volgt een tiener de vliegbewegingen van oligarchen. Een Oekraïense boer sleept droog een Russische tank weg met zijn tractor, soldatendansjes op TikTok, die ‘Go Fuck Yourself’ naar een Russisch oorlogsschip, een naakte Oekraïense jaagt een Russische agent weg, een man met een peuk in z’n bek die ff een mijn weglegt en niet te vergeten drive-by molotovcocktails… En het hackerscollectief Anonymous hackt rustig de Russische staatstelevisie en legt haar websites plat. Crypto? Metaverse? Welnee. Dit lieve lezers, is waar het échte internet om draait.
Het is hartverscheurend. En tegelijkertijd hartverwarmend. Dat is in hoge mate te danken aan het internetvolk: zij die de filmpjes en foto’s maken, zij die ze verspreiden en zij die melding doen van Russisch nepnieuws.
Op komische sites als 9gag.com circuleert al dagen de content die uiteindelijk op CNN terecht komt. De belofte die het vrije internet ons ooit gaf wordt hiermee vervuld: de inzet van het collectief om het goede te promoten en het kwade bloot te leggen. Een wereldwijd internetvolk.
Ook de hackers zijn huis-tuin-en-keuken nerds. Maar wat vooral zo opmerkelijk is: ze winnen de informatieoorlog met speels gemak.
En daar waar autoriteiten jarenlang tevergeefs tegen fake news klauwden, zijn al die rechtse gekkies binnen een week old news geworden. De waarheid wint weer. Niet in de laatste plaats overigens, omdat Elon Musk zijn internetsatellieten ‘aan’ heeft gezet voor de Oekraïne. Klasse actie van die oppernerd.
Wij staan machteloos tegen de bommen. Het is allemaal doodeng. Maar het is óók hoopvol. In die informatieoorlog is een leger van Davids nu opeens Goliath. En het werkt. Het bereikt Rusland. Door het wereldwijde internetvolk zien Russische moeders hun gevangen jonge jongens ineens die thee en koek krijgen van de Oekraïners, kunnen ze hen bellen en krijgen ze twijfels. Mijn tranen stromen onafgebroken.
Het is nog steeds hard billen knijpen met die nutcase. Maar toch… het is alsof een oude dictator uit de jaren ’80 met een teletijdmachine is aangekomen… en het internet heeft gemist. Het voelt haast oneerlijk. Zelfs Putin’s invasieplannen zijn al uitgelekt dankzij die andere fossiel Lukashenko, die ook niet had begrepen dat een filmpje van zo’n militair plan het internet kan bereiken. Al die beelden op al die honderden sites… Het internetvolk bepaalt het sentiment van haar leiders. En dragen bij aan het feit dat we in 4 dagen tijd een wereldeconomie hebben platgelegd (wat op zichzelf overigens ook best eng is…).
En dit alles wordt met de humor van de oude komiek Zelensky gedaan. Toch is het no joke. We kunnen nu zelfs als burgers superjachten in beslag nemen.
Alle boeven van deze wereld zijn nu bang voor de snelheid, het gemak en de door de helden van Oekraïne aangewakkerde wil om het kwaad te bestrijden. Het internetactivisme heeft zojuist een énorme boost gekregen. En dat zal gevolgen hebben buiten deze strijd alleen.
Merken, letten jullie op? Misschien toch maar net even wat extra gas geven op duurzaamheid en inclusiviteit. Want als het stof straks neerdaalt, is een wereldvolk klaarwakker en ready to fight. Tijd dus om leiderschap te tonen.
Zoals #Zelensky.
Rogier van Kralingen is spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story. Hij is auteur van oa The Outerweb en Mediastorm en één van de twee podcasters bij De Wilde Mannen van de Media.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- DPG Media deelt attention score met adverteerders
- Mediaconsumptie zomer: print, podcasts en puzzels winnen terrein
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Piet Parra ontwerpt literaire... 15-06-2025
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation