[column] 2022: Het Jaar van Nieuw Leiderschap

[column] 2022: Het Jaar van Nieuw Leiderschap
  • B2b
  • 3 jan 2022 @ 11:22
  • 18144 x gelezen
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • Geen tag

Het jaar 2022 draait om maar één ding: leiderschap. Of het gebrek daaraan. Veel marketeers geloven in een post-corona periode van optimisme. Maar de vraag is niet óf er een nieuwe lente aankomt, maar wat wij eraan gaan doen om haar voor elkaar te boksen.

Het antwoord is: toon leiderschap. En gelukkig zijn er overal silver linings te vinden.

De stand van het land

Veel marketeers denken aan de jaren ’20 uit de vorige eeuw, waarin na de Spaanse Griep een nieuw optimisme ontstond. Maar deze tijd is toch anders. Klimaatproblematiek, dictatoriale neigingen in de VS, Rusland roert zijn staart, inflatie, de kloof tussen arm en rijk… De geopolitiek gaat niet bepaald lekker. In ons eigen land worden jongeren mentaal keihard geraakt, vallen zelfstandige ondernemers om en er is geen duidelijk lange termijnplan. En als gevolg van dit alles staat het vertrouwen in media, politiek, bedrijfsleven en onze merken nog steeds op een dieptepunt (bron: The Age of Distrust – Edelman).

Het einde van de pandemie lost deze problemen niet zomaar even op. Want ze bestonden ook al voordat we de lockdowns in gingen. Kortom, er is al heel lang geen overtuigend leiderschap meer.

Dus als wij een nieuwe lente willen, blijft er maar één vraag over: wat gaan wij zélf doen om het tij te keren? Of beter nog: wie durft te leiden in dit tijdperk? Ben jij dat? Het moment is nu. Bij deze daarom de 7 belangrijkste leiderschapstrends in 2022:

1. Menselijkheid

De snelst opkomende trend is ‘menselijkheid’. Deze zegt dat ‘groen produceren’ slecht één onderdeel is van de toekomst. We dienen ook minder te produceren, minder te consumeren, een grotere bijdrage te leveren aan gezondheid en ons in te zetten voor persoonlijke ontwikkeling. Menselijkheid is de ultieme trend die vraagt om leiders die niet bang zijn om te switchen naar robuuste groei in plaats van eeuwige groei.

2. Mindfulness en holisme

De Menselijkheid-trend wordt gedreven door een groep early adopters die mindfulness, spiritualiteit en holisme hebben omarmd die door de pandemie groeit naar een early majority. De pandemiejaren leggen pijnlijk bloot hoe slecht we met de aarde, onze lichamen en onze geest omgaan. Wie als leider nog steeds meditatie, downtime, veganisme en yogavarianten niet heeft omarmd, wordt rap minder relevant voor nieuwe generaties.   

3. Duurzaamheid blijft

Maar wat we ook doen, het is nooit genoeg. De consument vertelt ons onderzoek na onderzoek dat ze onze duurzaamheid niet voldoende vinden (uitzonderingen daargelaten). Te veel merken zijn (te) laat in actie gekomen. Toch, every cloud has a silver lining: wie nu groen leiderschap toont, krijgt nog steeds veel talent en concurrentievoordeel daarvoor terug. Maar het leert ook een harde les. Leiders van nu, jullie bewegen te traag.

4. Storytelling en kwetsbaarheid

Maar hoe moet ik dan leiden? Het antwoord is: door inspirerende storytelling. Een goed verhaal draait om het overwinnen van obstakels. Vaak is dat een zware weg, vol tegenslag, zeker als het bovenstaande drie trends betreft. Maar dat maakt storytelling juist interessant omdat de ontvanger lessen haalt uit die tegenslag. It’s the journey, not the goal waar ze op projecteert. Een goede leider toont dus kwetsbaarheid. Dat is van deze tijd.

5. Het mag weer lange termijn

Het pandemieverhaal wordt nu slecht verteld door niet overtuigende leiders. We vragen ons daarom af of het medicijn niet erger is dan de kwaal. Maar daar zit óók een silver lining, want we googelen erop los over obesitas, beweging, mindfulness, vitamines en voeding. De zorgverzekeraars hebben dit begrepen en bewegen voor het eerst in haar geschiedenis nu richting preventie. Leiders van nu doen dat ook in andere sectoren. Zij weten: voorkomen wordt belangrijker dan genezen. En cruciaal: na een lange periode van hedonisme is daarmee het lange termijn denken terug. (Want overigens niet gaat zeggen dat we niet hard gaan feesten straks natuurlijk... ;)  

6. Privacy is Back, baby

Die virtuele munten blijven een milieu-verscheurend piramidespel, hoe hard je ook in de spiegel schreeuwt dat dit niet zo is. Daar moet nog veel veranderen. Maar wederom zien we een silver lining: ze zijn slechts de gokkende oppervlakte van blockchain. Met blockchain versleutel je straks jouw unieke profiel. Alles wordt dan permission-based, mits haar belofte uitkomt natuurlijk. Wie nu merkvertrouwen kan herwinnen door privacy te promoten, heeft dus concurrentievoordeel. Een echte leider weet dus: Privacy is back, baby.  

7. Mixed Reality en Web 3.0… not the metaverse

Dé trend lijkt nu de metaverse. Maar web 3.0 wordt slechts een extra 3D laag op het bestaande internet, niet een nieuw internet. Zij is al heel lang bezig en heeft al talloze lessen geleerd uit gaming. De belangrijkste daarvan is dat virtuele merkcontent bijzonder lastig is te verkopen. Haar winnaars worden de merken die hier al langer een positie in hebben én degenen die content franchises bezitten.

Apple, Valve, Sony, Microsoft, Tencent, Netflix, Amazon… dat soort jongens staan hier goed. Meta… laten we het respectvol houden op ‘minder’. Ga dus zeker voor web 3.0. Maar zet wel in op de juiste speler. Want voor jou was mixed reality misschien nieuw, maar leiders: please calm yourselves. Het is een evolutie, geen revolutie.

Ouderwets Leiderschap

Dat alles is toekomstmuziek. Wat we nu direct nodig hebben in de échte wereld is een paradox van ouderwets leiderschap met kwetsbaar leiderschap.

Een goeie dosis Churchill, die gewoon tegen domme ideeën roept dat ze moeten ophoepelen, maar ook bereid is in te zien wanneer ze zelf dom bezig is. Dat is niet heel woke, niet altijd mindful en ook zeker niet leuk. Maar het is wél van deze tijd. Wie een vruchtbare lente wil, moet ook bereid zijn om het hardnekkige onkruid in de winter te wieden. Ook in jouw eigen achtertuin.

Wij wieden en oogsten in ieder geval mee, met onze voeten in de modder van een aarde die menselijk leiderschap nu hard nodig heeft. Daarmee beste marketeer, rest mij nog de beste wensen dit komend jaar voor jullie. Moge zij heel vruchtbaar worden. De lente gaat komen.

Rogier van Kralingen is spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story. Zijn laatste boek is Mediastorm. Hij is ook één van de twee podcasters bij De Wilde Mannen van de Media.  

 

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken