[DDC18] Data zijn de grondstof voor de marketingmotor
- Online
- 8 feb 2018 @ 11:59
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - EvenementBig data
- 8 feb 2018 @ 11:59
- Wout Maas
Dat data belangrijk zijn is genoegzaam bekend bij iedere marketeer. Tegelijkertijd verzuip je al snel in de stortvloed aan data die je permanent verzamelt. Tijdens het Data Driven Commerce Event - dat vandaag plaatsvindt in De Glazen Ruimte in Maarssen - delen de meesters van de data hun inzichten, visies en strategieën. De gemene deler werd vanochtend al kristalhelder, data zijn de grondstof voor de marketingmotor.
Digitaal analist van Adidas en Reebok Alexander Robertson heeft de afgelopen jaren de transitie meegemaakt van investeren in campagnes waarvan de ROI nooit helemaal duidelijk werk, naar het realtime uitmeten van het effect van deze campagnes. ‘Eerst bekeken we alles nog handmatig. Daarna gebruikten we een tool dat ons de cijfers van de dag ervoor voorschotelde. Inmiddels hebben we een dashboard ontwikkelt dat ons in staat stelt om tijdens de campagnes de onderdelen bij te stellen die revisie behoeven. Doordat we een dashboard hebben ontwikkeld dat realtime alle relevante kpi’s meet hebben we flexibiliteit, controle en context gewonnen.’
De Rabobank zit ook middenin deze transitie, hoewel Hoofd Data & Analyse Finbar Hage erkende dat de bank nog aan het begin staat van excellente datastrategie. ‘Onze marketing was vroeger vrijwel uitsluitend gebaseerd op producten. De afgelopen jaren hebben wij - als dinosauriër – de switch gemaakt naar het denken vanuit onze klanten. En daarvoor dienen de data die wij over hen verzamelen uiteraard als basis. Die verzamelen we overigens niet uitsluitend digitaal, de feedback die wij ontvangen via onze medewerkers die klanten spreken op onze kantoren nemen we daar zeker ook in mee.’
Het ambitieuze plan van de bank om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem is ook gegrondvest op data. Hiervoor is dan ook het speciale programma Data4food ontwikkeld. De bank heeft mede in dat kader ook voor het eerst een Digial Transformation Officer aangesteld die ook in de board vertegenwoordigd is. ‘Ons digitale team bestaat in totaal uit 115 mensen, waaronder 30 data-analisten. De data-analyses die wij uitvoeren, zorgen ervoor dat wij de voedselketen transparant kunnen maken in de nabije toekomst.’
Nog de hele dag zijn er inspirerende sprekers te beluisteren tijdens DDC waaronder Daniel Gebler van Picnic.
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- data
- De Glazen Ruimte
- DDC
- datastrategie
- Data Driven Commerce
- Finbar Hage
- Alexander Robertson
- DDB 18
- Rabobank
- adidas
- Reebok
- data-analyse
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers