[DDC18] Data zijn de grondstof voor de marketingmotor

[DDC18] Data zijn de grondstof voor de marketingmotor
  • Online
  • 8 feb 2018 @ 11:59
  • 13105 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • EvenementBig data
  • 8 feb 2018 @ 11:59
  • 13105 x gelezen
  • Wout Maas

Dat data belangrijk zijn is genoegzaam bekend bij iedere marketeer. Tegelijkertijd verzuip je al snel in de stortvloed aan data die je permanent verzamelt. Tijdens het Data Driven Commerce Event - dat vandaag plaatsvindt in De Glazen Ruimte in Maarssen - delen de meesters van de data hun inzichten, visies en strategieën. De gemene deler werd vanochtend al kristalhelder, data zijn de grondstof voor de marketingmotor.


Digitaal analist van Adidas en Reebok Alexander Robertson heeft de afgelopen jaren de transitie meegemaakt van investeren in campagnes waarvan de ROI nooit helemaal duidelijk werk, naar het realtime uitmeten van het effect van deze campagnes. ‘Eerst bekeken we alles nog handmatig. Daarna gebruikten we een tool dat ons de cijfers van de dag ervoor voorschotelde. Inmiddels hebben we een dashboard ontwikkelt dat ons in staat stelt om tijdens de campagnes de onderdelen bij te stellen die revisie behoeven. Doordat we een dashboard hebben ontwikkeld dat realtime alle relevante kpi’s meet hebben we flexibiliteit, controle en context gewonnen.’



De Rabobank zit ook middenin deze transitie, hoewel Hoofd Data & Analyse Finbar Hage erkende dat de bank nog aan het begin staat van excellente datastrategie. ‘Onze marketing was vroeger vrijwel uitsluitend gebaseerd op producten. De afgelopen jaren hebben wij - als dinosauriër – de switch gemaakt naar het denken vanuit onze klanten. En daarvoor dienen de data die wij over hen verzamelen uiteraard als basis. Die verzamelen we overigens niet uitsluitend digitaal, de feedback die wij ontvangen via onze medewerkers die klanten spreken op onze kantoren nemen we daar zeker ook in mee.’

Het ambitieuze plan van de bank om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem is ook gegrondvest op data. Hiervoor is dan ook het speciale programma Data4food ontwikkeld. De bank heeft mede in dat kader ook voor het eerst een Digial Transformation Officer aangesteld die ook in de board vertegenwoordigd is. ‘Ons digitale team bestaat in totaal uit 115 mensen, waaronder 30 data-analisten. De data-analyses die wij uitvoeren, zorgen ervoor dat wij de voedselketen transparant kunnen maken in de nabije toekomst.’

Nog de hele dag zijn er inspirerende sprekers te beluisteren tijdens DDC waaronder Daniel Gebler van Picnic. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken