Social Highlights September 2016

Social Highlights September 2016
  • Online
  • 3 okt 2016 @ 09:50
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Online

Afgelopen maand volgden de ontwikkelingen op het gebied van social media elkaar in rap tempo op. Even iets gemist? No worries. Wij hielden ze in de gaten en hebben de belangrijkste hieronder voor je op een rijtje gezet. Veel plezier!

Facebook
Video is taking over. Die trend was afgelopen jaar duidelijk merkbaar. En sinds kort is daar live video in je tijdlijn. Facebook implementeert live video nu ook in Messenger, zodat je privé ook momenten live met elkaar kan delen. Facebook noemt dit Instant Video


Bron: Facebook 

Facebook kwam afgelopen maand negatief in het nieuws. Het blijkt dat Facebook een tweetal videostatistieken verkeerd berekent. Het gaat om de gemiddelde kijktijd van een video en het gemiddelde kijkpercentage. In de berekening neemt het systeem alleen de mensen mee die de video drie seconden of langer hebben gekeken. En dat geeft een vertekend beeld. Facebook heeft de fout erkend en introduceert twee nieuwe metrics die wel alle kijkers meenemen in de berekening. 

Lastig om in te schatten wat het effect van online adverteren op offline gedrag is? Nu niet meer! Facebook introduceert deze maand de store visit objective in Nederland. Op basis van GPS-data van gebruikers koppelt het Facebook-systeem offline winkelbezoek aan online impressies. Dit geeft adverteerders waardevolle insights, die aantonen hoeveel winkelbezoek zij met een online campagne realiseren. Op basis van deze informatie optimaliseert het systeem naar zoveel mogelijk winkelbezoek. Big brother is watching you? Inderdaad. Merken met een CRM-systeem kunnen nog een stap verder gaan. Als klanten toestemming geven voor het delen van hun gegevens met derden, kan de adverteerder impressies koppelen aan offline aankopen. De droom van iedere online marketeer is uitgekomen. 

Ben jij een echte Facebook specialist? Dan is het nu mogelijk je expertise aan te tonen met Blueprint Certification. Vanaf heden kunnen professionals examens afnemen om een erkende Facebook Certified Buying Professional of Facebook Certified Planning Professional te worden.

Facebook update de canvas ad. Vanaf nu is het voor alle adverteerders mogelijk om gebruikers te retargeten die een canvas ad openden. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld storytelling. Ook is het mogelijk in te zien hoeveel tijd gebruikers besteden per canvas onderdeel en hoevaak zij per onderdeel klikken, waardoor de adverteerder creatie kan optimaliseren.

Twitter
Afgelopen maand lanceerde Netflix het (geniale) tweede seizoen van Narcos. En dat was te merken op Twitter. Narcos reageerde met persoonlijke video’s op berichten van fans. Dat leidde tot mooie beelden, zoals de film. (zie onderaan dit bericht, Bron: Narcos)

Twitter vergroot het aantal tekens van tweets waaraan materiaal (zoals foto’s en video’s) is toegevoegd. Voorheen was het bij een website card bijvoorbeeld zo dat er in plaats van 140 tekens nog maar 116 tekens beschikbaar waren. Gebruikers krijgen nu meer ruimte om hun creativiteit te uiten. Daarnaast zijn de materiaalspecificaties zo duidelijker voor klant en bureau.

En….het was al aangekondigd maar nu kan iedereen gebruikmaken van Moments (zie video onderaan). Wij zijn heel benieuwd of het gebruik van Twitter gaat toenemen. 

Instagram
Goed nieuws voor bedrijven die Instagram veel gebruiken. Instagram rolt de draft feature uit onder alle gebruikers. Hierdoor is het mogelijk posts als concept op te slaan. Zo kunnen bedrijven materiaal aanmaken, opslaan en pas publiceren wanneer dat nodig is.

Dan is er nog ander goed nieuws voor bedrijven met een Instagram-account: zij kunnen sinds deze maand een bedrijfsprofiel creëren. Wat is daar het grote voordeel van? De extra insights die zij krijgen in hun inzet op Instagram. Zo krijgen zij meer informatie over hun volgers en over de organische bereiksresultaten.

Snapchat
De geruchten deden al een tijdje de ronde. Snapchat zou een bril ontwikkelen die veel weg heeft van de Google Glass. Aanleiding voor deze geruchten was een vakantiefoto van Snapchat’s CEO Evan Spiegel, waarop hij een wat vreemde bril droeg. Het bedrijf kondigde afgelopen week aan dat deze geruchten kloppen. Snapchat brengt daadwerkelijk een bril op markt, genaamd Spectacles. In deze bril zit een camera waarmee gebruikers filmpjes van 10 seconden kunnen opnemen. Ideaal voor Snapchat dus. Opvallend is dat het beeld rond is.


Bron: UK Business Insider

Snapchat maakte tegelijkertijd bekend de bedrijfsnaam te veranderen in Snap. De populaire app blijft wel de naam ‘Snapchat’ houden. Snap wil zich met meer gaan bezig houden dan alleen de populaire app. Bijvoorbeeld met het ontwikkelen van hardware dus. 

Verder introduceert Snapchat drie nieuwe targeting opties:
* Snap Audience Match
* Snapchat Lifestyle Categories
* Lookalikes

Snap Audience Match is Snapchats versie van een custom audience. Op basis van e-mailadressen en telefoonnummers van klanten kunnen adverteerders doelgroepen samenstellen. Snapchat Lifestyle Categories heeft veel weg van targeting op basis van interesses. Adverteerders kunnen gebruikers targeten die bepaalde type content hebben bekeken. De lookalike targeting houdt – net als bij Facebook - in dat adverteerders mensen kunnen targeten met dezelfde eigenschappen als hun doelgroep. Wanneer adverteren op Snapchat in Nederland  mogelijk is, is nog niet bekend.

Instagram Stories heeft tot dusver geen effect op het gebruik van Snapchat. Vorige maand kopieerde Instagram de Stories feature van Snapchat redelijk schaamteloos. Volgens velen zou dit een mokerslag voor Snapchat zijn. Maar zo makkelijk zijn de Snappers niet over te halen, blijkt nu uit data van App Annie, Apptopia, Sensor Tower, and SurveyMonkey. Geen van de vier partijen vond een significant verschil in Snapchat gebruik na de introductie van Instagram Stories.

LinkedIn
Wat veel marketeers niet weten, is dat LinkedIn een advertising tool heeft die de heilige graal is voor iedere B2B performance marketeer. Deze tool heet LinkedIn Lead Accelerator en is perfect voor het nurturen van lead streams. Binnen deze tool, die naar verwachting eind dit jaar integreert in de reguliere tool, waren pixels al beschikbaar. LinkedIn zet deze maand een eerste stap in het integratieproces door pixels beschikbaar te maken voor alle gebruikers. Hierdoor hebben marketeers betere inzage in de effecten op websitebezoek en conversies, waardoor zij betere performance campagnes kunnen draaien.

En verder...

Dat waren de highlights weer van afgelopen maand. Wij houden het nieuws ook de komende maand weer voor je in de gaten en vertellen erover in de volgende social highlights.

Door:advertising specialist Boris Jurriens





Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken