Wat als je online niet verkoopt - hoe bepaal je dan of een online campagne succesvol is?

Wat als je online niet verkoopt - hoe bepaal je dan of een online campagne succesvol is?
  • Online
  • 9 jul 2018 @ 12:41
  • 9711 x gelezen
  • Link
  • Marijn van Bakel
  • OnlineWebsite

Het meten van online effectiviteit van campagnes blijft een lastig onderdeel bij bedrijven die geen online verkoopkanaal hebben. Hoeveel mensen stappen er de winkel in na het zien van een online advertentie? De volgende technieken helpen bij het bepalen of een online campagne succesvol is.

Softconversies
Als er geen directe conversies plaatsvinden op de website, kijk dan of je softconversies kan doormeten. Wat zijn softconversies? Softconversies zijn als het ware diverse secundaire conversies die belangrijk zijn. Dit zijn bijvoorbeeld inschrijvingen voor een nieuwsbrief of ingevulde contactformulieren op de website. Door softconversies te meten, kijk je als het ware naar kwalitatief bezoek vanuit een bepaalde campagne en of deze bezoekers ‘bovengemiddelde interesse’ vertonen op de website. Dit geeft al een indicatie in Analytics of een online campagne kwalitatief bezoek genereerd. Andere voorbeelden van softconversies zijn; een klik op een e-mailadres of een klik op een telefoonnummer. Veel van deze softconversies zijn in te regelen via Google Tag Manager.

Gebruikersgedrag analyseren
Mocht het inregelen van softconversies niet mogelijk zijn, probeer dan het gebruikersgedrag vanuit Google Analytics te analyseren. Met een aantal basisstatistieken krijg je al snel een beter zicht op het soort bezoek dat via een online campagne binnenkomt. Is het bouncepercentage ontzettend hoog en de tijd op de bestemmingspagina laag? Dan bereik je waarschijnlijk niet de juiste bezoekers. Uiteraard is deze data puur ter indicatie, wellicht besluit een bezoeker binnen 10 seconden dat die graag de fysieke winkel bezoekt om een aankoop te doen. Bekijkt een bezoeker een productpagina en gaat vervolgens op zoek naar contactinformatie op de contactpagina? Dat kan een indicatie zijn van een bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker. Hier kan je in Google Analytics een doel voor aanmaken, zodat je deze data ook in Google Adwords kan zetten.

Afspraak functionaliteit op de website
Is het doel van je online campagnes het genereren van offline afspraken? Kijk dan of het mogelijk is om een afspraakmodule in de website te bouwen. Wanneer iemand online een afspraak maakt, is het gemakkelijk te achterhalen via welke online campagne de potentiële klant binnenkwam. Wil je het helemaal perfect maken? Integreer de afspraken met je CRM systeem, zodat je bij kan houden wie langskwamen plus welke afspraken ook in klanten resulteerden.

Exclusieve online actie
Om te kijken of een specifieke online campagne de gewenste buzz creëert, kan je hier een exclusieve online kortingscode of actie aan hangen. Zo weet je dat mensen die een offerte aanvraag doen met de specifieke kortingscode, vanuit de online campagne komen of deze in ieder geval gezien hebben. Hetzelfde geldt voor een kortingscode voor een winkel. Wanneer men met een online kortingscode langskomt, weet je dat ze de online campagne gezien hebben.  

Na een verkoop
Tijdens het opmaken van een offerte, nadat de verkoop is bevestigd, is het geen slecht idee om te peilen bij de klant hoe hij bij het bedrijf terecht is gekomen. Ietwat ouderwets, maar dit blijft erg effectief. Voor de klant is het een kleine moeite en voor het bedrijf is het ontzettend waardevol. Zag je klant een advertentie op social media voorbijkomen? Of een banner op Nu.nl? Kwam de klant via het zoeken in Google bij jullie terecht? Allemaal indicaties waardoor je meer waarde kan toekennen aan een kanaal. Zodra je het bij elke orderbevestiging registreert, komt hier vanzelf data uit waarop je de kanaalkeuzes van je bedrijf kan beoordelen!

Call tracking
Call tracking kan een oplossing zijn voor bedrijven die voornamelijk telefonische leads verzamelen. Tegenwoordig zijn er steeds meer partijen en applicaties die deze vorm van conversies meten en ook de bron van een telefoontje gemakkelijk kunnen achterhalen. Hoe werkt call tracking? Binnen de calltracking applicatie stel je per kanaal een telefoonnummer in. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld vanuit Adwords komt, krijgt die het ‘Adwords telefoonnummer’ te zien. Organische bezoekers zien op de website weer een ander nummer, die ingesteld is in de applicatie. Zodra iemand contact opneemt, wordt het ‘dynamische’ telefoonnummer doorgeschakeld in de applicatie naar het reguliere telefoonnummer. Door de telefoonstatistieken bij te houden, wordt al snel duidelijk welk kanaal zorgt voor telefonische leads en welk kanaal minder presteert. Is het zelf inregelen te omslachtig? Overweeg dan een externe partij.

Quick tip voor bedrijven die Adwords inzetten; segmenteer eens op ‘kliktype’ binnen Google Adwords. Zodra je op kliktype segmenteert, wordt het zichtbaar hoe vaak mensen op een mobiel apparaat op het telefoonnummer hebben geklikt in een advertentie en dus het bedrijf gebeld hebben. Een telefoontje is uiteraard niet altijd een verkoop, maar zodra je weet hoeveel klanten er uit tien telefoontjes komen krijgt een klik op een telefoonnummer ineens een bepaalde waarde!

Hoe dan ook blijft het een uitdaging voor online marketeers om online campagnes door te meten tot offline verkopen. In de toekomst zal dit ongetwijfeld makkelijker gaan, door nieuwe technieken en nog meer data die wordt bijgehouden. Tot die tijd kan je met deze tips alvast aan de slag, succes!

Marijn van Bakel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken