Sponsors profiteren van finaleplaats voetbalvrouwen

Sponsors profiteren van finaleplaats voetbalvrouwen
  • Sponsoring
  • 4 jul 2019 @ 11:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VoetbalMarketing

Schieten doet Jackie Groenen normaal gesproken bijna nooit. De 24-jarige Groenen, die een paar jaar geleden nog serieus overwoog om voor België te gaan spelen omdat ze in Nederland over het hoofd werd gezien, knalde de 'Leeuwinnen' naar de finale van het WK tot plezier van publiek en sponsors.

Vorige zomer presenteerde Calvé voor het eerst een tv-commercial met een beroemde voetbalvrouw in de hoofdrol: Lieke Martens (zie onder). Unilever zag deze campagne, gemaakt met bureau Alfred, bekroond met een tweede plaats bij de Gouden Loeki-verkiezing. Een vervolgstap kon niet uitblijven, vond het merk, zoals MarketingTribune berichtte in dit nieuws en hier toen het merk partner werd van de KNVB.

Oer-Hollands merk
Janina van der Drift, marketingmanager bij Calvé Pindakaas, bij de start van het sponsorship: 'Met deze samenwerking willen we kinderen met grote dromen inspireren. We weten dat er heel veel jonge voetballertjes zijn die dromen van een positie in het Nederlands elftal. Hen geven we nu de kans om de belangrijke taak van ballenmeid of -jongen uit te voeren en de Oranje Leeuwinnen van dichtbij mee te maken. Heel leuk om hen op deze manier aan te moedigen.'

Sponsors in de rij
Het duurde even, maar nu staat iedereen in de rij voor de Oranje Leeuwinnen, constateerde ook RTL begin juni dit jaar. 'Met de aanraakbare heldinnen is geld te verdienen', luidt de conclusie. De voetbaldames en de staf eromheen zijn wat ons betreft voorbeelden van doorzettingsvermogen, lef en power', vertrouwt een woordvoerder van Expresso Mode, dat onlangs een campagne rondom enkele spelers begon, het medium toe. 'Volwassenheid ten top, terwijl de structuur en het model eromheen niet zo volwassen nog was.'

Van matras tot bank
'Dat de dromen van de Oranje Leeuwinnen nu daadwerkelijk uitkomen, is natuurlijk onwijs gaaf om te zien', laat het matrassenbedrijf M line weten. En ING verklaart op RTL: 'Ze zijn sympathiek, toegankelijk en bovendien kunnen ze heel goed voetballen. Daarom zijn ze een inspiratiebron voor velen.' Sponsorexpert Marcel Beerthuizen voegt daar aan toe dat vrouwenvoetbal echt een ander karakter draagt dan de mannenvariant, met bijpassende anders gepositioneerde sponsors: 'De sfeer in het stadion is anders, het stadion zit vol families. De voetballers zijn aanraakbaar. Het zijn heldinnen die je in de supermarkt kunt tegenkomen en geen onbereikbare supersterren zoals hun mannelijke collega’s. Dat maakt het zo leuk en aantrekkelijk.' En in die superarkt, als het bijvoorbeeld Albert Heijn is, krijg je dan aan de kassa een gratis poster met het Nederlands dameselftal plus de spreuk: 'Fan van de Oranjeleeuwinnen.'

Imago Nederland
De marsen van de Oranjefans richting stadions in Frankrijk waren wereldnieuws, door hun onschuldige en pure vreugde. Qua landen-marketing is het toernooi dus ook nog eens goed voor ons imago: 'leuke mensen daar in Les Pays Bas!' Dat belooft dus nog een hoop sponsor- maar vooral ook kijkplezier. Zondag is de finale.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken