Festival wordt familiecamping: ‘Mooi uithangbord van onze creativiteit’

Festival wordt familiecamping: ‘Mooi uithangbord van onze creativiteit’
  • Algemeen
  • 15 jul 2020 @ 12:36
  • 17213 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentEvenement

We beleven een zomer zonder festivals, maar dat is voor eventorganisatoren geen reden om stil te zitten. Dit jaar gooien zij het over een andere boeg en ziet de ‘pop-up familiecamping' het levenslicht. Carina Kornfeind (ID&T), Guido van den Berk (The Good Guyz) en Maurice van de Berkt (Kultlab) lichten de nieuwe trend toe.

Beeld v.l.n.r.: Carina Kornfeind, Guido van den Berk, Maurice van de Berkt.

Carina Kornfeind (38) is creative director bij ID&T, dat normaliter grote festivals als Mysteryland, Welcome to the Future en Awakenings organiseert. Maar dit jaar is vanwege corona alles anders. ID&T besloot niet bij de pakken neer te zitten en zette al gauw familiecamping Tijdloos op poten. In juli en augustus kan jong en oud op het Ermerstrand te Erm (Drenthe) terecht voor theaterworkshops, yoga-sessies en creatieve natuurworkshops. Dat is weer eens iets anders dan de uitpuilende feesttenten, beukende beats en lasershows zoals we van de dance-organisatie gewend zijn. Kornfeind: 'Nadat het besef kwam dat we deze zomer helemaal geen feesten kunnen organiseren, zijn we met de creatieve koppen van ID&T samengekomen om na te denken over wat wél kan. Feestjes op parkeerplekken en drive-in shows leken ons minder interessant, want als je feesten organiseert, moeten die ook wel echt goed zijn. Daarom zijn we out of the box gaan denken. Welk concept kun je in deze tijd wel volwaardig neerzetten? Campings dus.' Het concept van Tijdloos had Kornfeind vorig jaar intern gepitcht en lag dus al op de plank, maar stond -toen- te ver af van wat ID&T normaliter organiseert. Totdat corona uitbrak. 'Ineens was er wel ruimte voor alternatieve, niet elektronische concepten. Zodoende zijn we vorige maand begonnen met de lancering van Tijdloos.'

Met Tijdloos heeft ID&T een mooie marketingtool in handen waarmee het laat zien niet stil te zitten. Kornfeind: 'Uit elke crisis ontstaan mooie mogelijkheden en dit is ook waar Tijdloos voor staat. We willen in deze bijzondere tijd bijdragen aan de maatschappij en mensen inspireren om naar binnen te keren en even stil te staan. Net als bij onze feesten streven we er nu ook naar om mensen op bijzondere plekken samen te brengen en een positieve culturele impact te creëren.' Van concurrentie met eventorganisatoren die iets soortgelijks doen is volgens Kornfeind geen sprake. 'De positionering van Tijdloos staat ver af van alle andere pop-up campings deze zomer, mede door ons mindfulness-programma en samenwerkingen met partijen als Metropole Orkest, The School of Life en Delight Yoga School. Dit is een bewuste keuze, omdat we niet willen concurreren met onze andere bestaande evenementen, maar denken dat dit de tijd is om een soortgelijk concept in het leven te roepen.' En hoe zit het met de sponsoring van Tijdloos? 'We werken met een aantal van onze bestaande dranksponsoren, maar omdat alles zo snel is opgezet, hadden we niet de tijd om dieper in sponsor-activaties te duiken. Volgend jaar willen we met meerdere duurzame partijen samenwerken, liefst uit de omgeving.'

Guido van den Berk (37) is directeur van creatief eventbureau The Good Guyz, bekend van de productie van festivals als Latin Village, Dance Valley en Appelsap. Ook deze evenementen gaan niet door, waardoor Laguna Beach Glamping, een 'family pop-up surfdorp' in Camperduin aan Zee, al gauw het daglicht zag. Van den Berk: ‘Door de coronacrisis was alle omzet van ons bedrijf in één klap weggevallen, dus we zijn snel op zoek gegaan naar alternatieve projecten om het ontstane gat te dichten en daar is deze camping uit voortgekomen. We vinden het leuk om buiten de kaders te denken. In korte tijd hebben we een vakantiepark gerealiseerd, waarbij het lijkt alsof het al jaren bestaat. Daarnaast is Laguna Beach Glamping een mooi uithangbord van onze creativiteit en flexibiliteit in het ontwikkelen en realiseren van concepten - dus niet alleen festivals en evenementen.’

Net als Kornfeind ervaart Van den Berk geen concurrentie om zich heen. 'Het feit dat er soortgelijke initiatieven zijn, bevestigt alleen maar dat dit een goed idee is. Daarnaast mikken wij op een hele specifieke doelgroep: een actieve strandvakantie voor jonge gezinnen. Zon, zee en activiteiten op en rond het water. We richten ons dus niet op de festivalbezoeker die op zoek is naar een alternatief.' Van den Berk werkt verder niet met sponsoren, zegt hij. 'Wel werken we met een lokale partner: De Jongens uit Schoorl. Zij zijn gespecialiseerd in buitensport-activiteiten en surf- en zomerkampen. Samen zijn we dit project gestart. Wij zorgen voor het creatieve, logistieke en technische gedeelte; zij beheren de boekingen en zijn verantwoordelijk voor de activiteiten.'

Maurice van de Berkt (34) is marketing manager bij eventbureau Kultlab, dat normaal gesproken festivals als Into the Woods en Wildeburg organiseert. Deze zomer is hij druk in de weer met familiecamping Kallumaan (‘kalm aan’) in de Noordoostpolder. 'Een camping opzetten stond al langer op ons verlanglijstje. Op een mooie plek, waarbij je niet bent gebonden aan een enkel weekend, zoals bij een festival. We hadden nooit tijd om dit te organiseren, maar toen corona uitbrak plotseling wel. Ik vind het mooi om nu weer met positieve dingen bezig te zijn en daarnaast mijn personeel en leveranciers weer aan het werk te kunnen zetten.' Kallumaan heeft niet als doel om Kultlab te promoten, zegt Van de Berkt. 'Die twee merknamen koppelen we niet aan elkaar, omdat ze ook echt van elkaar verschillen. Maar richting partners en relaties laat het wel zien dat Kultlab lekker door blijft gaan met mooie dingen creëren.' De trend van 'festivalcamping' noemt Van de Berkt 'alleen maar positief'. 'We laten als evenementensector zien dat we in korte tijd toffe nieuwe initiatieven op kunnen zetten. Elke organisatie heeft al zijn eigen achterban en er zijn genoeg mensen die in eigen land op vakantie gaan, dus dat komt mooi uit.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken