NMA maakt richtlijn kledingindustrie voor gebruik materialenindex in marketing

- Algemeen
- 11 okt 2022 @ 10:37
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 okt 2022 @ 10:37
- Michiel van Zaane
De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Noorse consumentenautoriteit NCA hebben samen een richtlijn opgesteld voor de manier waarop de kledingindustrie de Higg materialenindex kan gebruiken in hun communicatie over duurzaamheid naar de klant.
Grote kledingmerken gebruiken de Higg Material Sustainability Index (MSI) als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims. Maar de gegevens uit de Higg index over de gebruikte materialen zijn zonder toelichting voor consumenten onduidelijk en al snel misleidend. In de richtlijnen hebben de toezichthouders aanbevelingen gedaan ter verbetering.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘We vinden het positief dat de kledingindustrie zich inzet om de duurzaamheidsimpact van haar materialen inzichtelijk te maken voor consumenten. Dit helpt consumenten om een duurzamere keuze te maken. Het is belangrijk dat dit op een juiste manier gebeurt zodat consumenten niet misleid worden. Met deze richtlijnen geven we aan hoe bedrijven dit kunnen doen.’
Noors onderzoek naar Higg index
De Noorse consumententoezichthouder NCA heeft afgelopen voorjaar onderzoek gedaan naar een Noors kledingbedrijf. Het bedrijf gebruikte de Higg index in de communicatie met zijn klanten over de duurzaamheid van de materialen in zijn producten. De NCA concludeerde dat deze duurzaamheidsclaims op basis van de Higg index misleidend zijn en eiste dat het bedrijf hiermee zou stoppen. Naar aanleiding van het Noorse onderzoek heeft Sustainable Apparel Coalition (SAC), het bedrijf achter de Higg index, besloten om het gebruik van dit instrument tijdelijk stop te zetten. SAC heeft vervolgens contact opgezocht met verschillende Europese toezichthouders, waaronder de ACM en NCA. Naar aanleiding van deze gesprekken komen de ACM en NCA nu met richtlijnen.
Duidelijk, concreet en onderbouwd
Om ervoor te zorgen dat de Higg index gebruikt kan worden als onderbouwing voor duurzaamheid hebben de ACM en NCA voorwaarden opgesteld voor i) de vastlegging en onderbouwing van duurzaamheidsclaims gebaseerd op de Higg index, ii) het type claims die gemaakt kunnen worden en iii) hoe deze claims moeten worden gepresenteerd aan de consument:
- Het bedrijf dat de Higg index gebruikt voor zijn duurzaamheidsclaims moet duidelijk vermelden dat het gaat om algemene, gemiddelde gegevens die niet direct van toepassing zijn op de productie van dat specifieke product.
- Het bedrijf moet melden dat niet de volledige impact van het materiaal in kaart is gebracht, maar voor vier categorieën en dat het gaat om een wieg tot poort analyse (de duurzaamheidsimpact van productie tot de verkoop).
- Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn dat de Higg index de milieu impact alleen binnen één materiaaltype vergelijkt en niet tussen materialen. Dus de impact van biologisch katoen wordt vergeleken met conventioneel katoen en niet met bijvoorbeeld polyester.
- Tot slot moeten de onderliggende gegevens actueel en gevalideerd worden door een onafhankelijke derde partij.
Hoewel de aanbevelingen bedoeld zijn voor het gebruik van de Higg index zijn ze van belang voor de hele kledingindustrie, zowel voor ontwikkelaars en aanbieders van data-instrumenten als voor kledingbedrijven die gebruik maken van deze instrumenten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Top 100 Adverteerders 2023 van Nielsen en MarketingTribune...
- Sanquin en Kinepolis vragen horrorfans om hun bloed
- DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
- WFA start wereldwijd vervolgonderzoek naar diversiteit en...
- Welkoop grote winnaar Shopping Awards 2023
- One Hundred maakt van WC-bezoek rustmoment
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day